• Oggje

Gör mina föräldrar rätt?

Jag som 17 årig son som växt upp i en kristen familj i hela mitt liv. Även jag själv är kristen men är inte så mycket samma kyrka som mina föräldrar där det är mer bibelstudium och sånt.

Jag brukar åka till en annan kyrka då och då där jag har fler vänner och känner mig mer bekväm där och känner att jag lär mig i min takt innom kristen tro.

Jag går teknikprogrammet i skolan och jobbar hårt varje veckodag tills jag känner att jag inte orkar, sen så sitter jag mycket vid datorn för att slappna av och ha det skönt utöver skolan som är väldigt stressigt.

Men eftersom jag inte vill eller orkar följa med dom på deras bibelstudium på tisdagar för att dom kommer hem för sent och för att jag inte känner mig så bekväm där så tar dom med routern. Det gör dom för med deras ord "du gör fel val". Jag tar det som ett straff eftersom dom tar ifrån mig mitt intresse.

Har försökt prata med dom men dom ger aldrig med sig även om dom inte kan ge någon vettig anledning. Jag med ADHD och har väldigt kort stubin kan bli snabbt arg men försöker så gott jag kan att vara lungn och prata med dom. Men om dom inte vill eller orkar diskutera så vänder dom ryggen eller bara hotar med att ta något annat om jag inte slutar.

Gör dom rätt eller fel?

• Svar på tråden Gör mina föräldrar rätt?
  • Lilla Gs mamma

Jag tycker du har rätt. Du ska själv kunna välja dina fritidsintressen. Det liknar utpressning, det dina föräldrar gör.

• mammalovis

Att tvinga med dig på bibelstudier känner jag är helt förkastligt, du ska inte tvingas välja ett fritidsintresse bara för att dina föräldrar gillar det. Att de sedan begränsar dina fritidsintressen just den dagen må väl vara hänt, även om jag hade stört mig lika mycket på det själv. Kan du inte ägna dig åt fritidsintressena först och plugga sedan när de är iväg, så behöver det inte bli ett problem?

• Oggje
    mammalovis skrev 2016-08-30 19:30:47 följande:

Att tvinga med dig på bibelstudier känner jag är helt förkastligt, du ska inte tvingas välja ett fritidsintresse bara för att dina föräldrar gillar det. Att de sedan begränsar dina fritidsintressen just den dagen må väl vara hänt, även om jag hade stört mig lika mycket på det själv. Kan du inte ägna dig åt fritidsintressena först och plugga sedan när de är iväg, så behöver det inte bli ett problem?

Men dom har nästan aldrig internet i innan klockan 18 även dom andra dagarna, och annars hinner jag bara hem och äta innan dess ändå eftersom jag pluggar så mycket jag orkar på skolan efter skoltid
  • mammalovis
    Oggje skrev 2016-08-30 19:37:24 följande:
    Men dom har nästan aldrig internet i innan klockan 18 även dom andra dagarna, och annars hinner jag bara hem och äta innan dess ändå eftersom jag pluggar så mycket jag orkar på skolan efter skoltid
    Ja, här är ju wifi på dygnet runt, så jag tänkte inte ens att du kunde ha det så.  Fast du har ju ett val att lämna skolan tidigare någon dag och plugga hemma istället. Ett annat alternativ är ju att besöka biblioteket och låna dator där, när de ändå är iväg eller om det finns gratis wifi någon annanstans som på stan. Snart är du ju 18 och kan fatta dina egna beslut, men du får kanske ha eget internet. 
  • Oggje
    mammalovis skrev 2016-08-30 19:46:51 följande:

Ja, här är ju wifi på dygnet runt, så jag tänkte inte ens att du kunde ha det så.  Fast du har ju ett val att lämna skolan tidigare någon dag och plugga hemma istället. Ett annat alternativ är ju att besöka biblioteket och låna dator där, när de ändå är iväg eller om det finns gratis wifi någon annanstans som på stan. Snart är du ju 18 och kan fatta dina egna beslut, men du får kanske ha eget internet. 

Men internet används mycket för att spela spel med mina vänner som avkoppling från skolan som är sjukt stressig, och jag är inte jättebegåvad i skolan och strävar efter högre betyg (delvis för att göra mina föräldrar stolt och att dom ska se jag faktiskt lägger energi på det) så vill kunna ha internet den lilla tid jag har för att slappna av och bara kunna tänka på annat än skolan
  • Grus grus

Deras hem, deras regler. Så länge de betalar, deras rätt. Man kan tycka vad man vill som tonåring, och vi har ju bara din syn på saken, men spontant känner jag som förälder att jag sätter reglerna i vårt hem. Vissa regler har vi förhandlat fram, vissa regler är satta av mitt barn, vissa regler är satta av oss vuxna. Både barn och vuxna följer reglerna och vi hjälps åt. Om du lägger fram dina argument vid ett helt annat tillfälle (inte när du redan är irriterad) kanske dina föräldrar tycker att argumenten är rimliga och ni kan förhandla fram något. De argumenten du skrivit här är ju bra att framföra. Dina föräldrar kan säkert förstå dig. Sen vad gäller kristendomen är det förstås väldigt svårt för dom att se dig vända dig ifrån deras kyrka. I deras värld öppnar du då dörren för det onda, och då förstår jag om de nekar internet i förhoppning att du ska följa med och bli räddad. De ser dig säkert som bara lite lat som hellre spelar spel än följer med. Dags att prata så att ni förstår varandra och kan komma fram till en lösning som passar alla. Men det är fortfarande de som bestämmer och oavsett hur fel du tycker att de har, ändrar det ändå inte på den saken. De flesta sjuttonåringar tycker nämligen att deras föräldrar har fel. I det mesta.

online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
  • Oggje
    Grus grus skrev 2016-08-30 20:04:10 följande:

Deras hem, deras regler. Så länge de betalar, deras rätt. Man kan tycka vad man vill som tonåring, och vi har ju bara din syn på saken, men spontant känner jag som förälder att jag sätter reglerna i vårt hem. Vissa regler har vi förhandlat fram, vissa regler är satta av mitt barn, vissa regler är satta av oss vuxna. Både barn och vuxna följer reglerna och vi hjälps åt. Om du lägger fram dina argument vid ett helt annat tillfälle (inte när du redan är irriterad) kanske dina föräldrar tycker att argumenten är rimliga och ni kan förhandla fram något. De argumenten du skrivit här är ju bra att framföra. Dina föräldrar kan säkert förstå dig. Sen vad gäller kristendomen är det förstås väldigt svårt för dom att se dig vända dig ifrån deras kyrka. I deras värld öppnar du då dörren för det onda, och då förstår jag om de nekar internet i förhoppning att du ska följa med och bli räddad. De ser dig säkert som bara lite lat som hellre spelar spel än följer med. Dags att prata så att ni förstår varandra och kan komma fram till en lösning som passar alla. Men det är fortfarande de som bestämmer och oavsett hur fel du tycker att de har, ändrar det ändå inte på den saken. De flesta sjuttonåringar tycker nämligen att deras föräldrar har fel. I det mesta.

Håller helt med dig, men har försökt prata med dom men när jag förklarar lungt varför deras argument inte stämmer och motbevisar dom så blir dom arg och fortsätter med samma argument och då förklarar jag igen. Då blir dom ännu argare och säger att jag upprepar mig hela tiden och antingen hotar eller bara vänder ryggen vilket gör mig arg.

Sen med kristendomen så lämmnade dom sin kyrka (av vettiga skäl) och skapade en ny kyrka eller församling där jag inte är lika bekväm och väljer att gå till EFS där jag har klasskompisar och vänner men dom är inte lika "hardcore" i kristen lärning utan mer chill och diskuterar mer än blir berättad för. Jag är mer bekväm i sättet och i gemenskapen så känner inte att jag gör något fel, dom säger också att det är bra jag är där.
Svar på tråden Gör mina föräldrar rätt?