• Liinaahoo

Vilken vecka är jag i? Har gjort UL!

Hej!

Jag hoppas att någon här kan hjälpa mig, plussade för lite över två veckor sedan.

Vi räknade själva ut att jag var gravid i vecka 6 (alltså v. 8 denna vecka) men idag var vi på UL hos läkare på grund av min smärta i rygg, höft och äggstockar. Och hon sa att jag skulle gå in i vecka 6 imorgon.

Jag har mens sist v. 27 och sen dess ingenting.

Kan hon ha menat att fostret är 6 veckor imorgon? Då är jag väl i vecka 8 som vi trodde?

För om hon menar att jag är i v 6 nu, så är ju foster bara 4 veckor. Och alltså visade testet positivt när fostret var typ 1,5 vecka!

Jag förstår inte, snälla förklara för mig hur det ligger till ????

• Svar på tråden Vilken vecka är jag i? Har gjort UL!
  • Anonym (Ida)

Du kan ha haft ägglossning senare än du trott. Såg hon ett foster?

• Fia 28

Ja du kan ju ha haft senare ägglossning än du tror. Men vad menar du med att om BM säger att du är v 6+0 imorgon, hur blir det v 8 ? Det blir ju v 7, 6+0 - 6+5 = vecka 7!

• Jag är bara jag

Man kan få plus redan 1,5 vecka efter äl även om det är extremt ovanligt. Troligare är något senare äl än du trodde och i v.6-7 är det svårt se exakt. Bättre göra nytt VUL igen om 1-2 veckor.

• Liinaahoo
    Fia 28 skrev 2016-08-30 16:19:24 följande:

Ja du kan ju ha haft senare ägglossning än du tror. Men vad menar du med att om BM säger att du är v 6+0 imorgon, hur blir det v 8 ? Det blir ju v 7, 6+0 - 6+5 = vecka 7!

Jag menar att ägglossningen är väl 2 veckor efter mensen, så om fostret är 6 veckor gammalt så blir de ju +2 veckor om man räknar från sista mensens första dag. Alltså 8.

Men jag kan ju ha fel, det är mitt första barn och jag har inte träffat någon som berättat nått om hur allt funkar än.
  • Fia 28
    Liinaahoo skrev 2016-08-30 16:37:00 följande:
    Jag menar att ägglossningen är väl 2 veckor efter mensen, så om fostret är 6 veckor gammalt så blir de ju +2 veckor om man räknar från sista mensens första dag. Alltså 8.

Men jag kan ju ha fel, det är mitt första barn och jag har inte träffat någon som berättat nått om hur allt funkar än.
    Ja men BM snackar inte om antalet veckor efter ägglossning. Säger BM att du är i v 6 så är det 4 v sen ägglossning. 
  • Liinaahoo
    Jag är bara jag skrev 2016-08-30 16:19:42 följande:

Man kan få plus redan 1,5 vecka efter äl även om det är extremt ovanligt. Troligare är något senare äl än du trodde och i v.6-7 är det svårt se exakt. Bättre göra nytt VUL igen om 1-2 veckor.

Jag kommer inte få göra ultraljud förrän i vecka 18 som jag förstått det.

Men alltså jag fattar inte, det står ju överallt att man ska räkna från sista mensens första dag.

Varför ska man nu helt plötsligt börja räkna från ägglossningen? Jag förstår ingenting..
  • Fia 28
    Liinaahoo skrev 2016-08-30 16:41:20 följande:

Men alltså jag fattar inte, det står ju överallt att man ska räkna från sista mensens första dag.

Varför ska man nu helt plötsligt börja räkna från ägglossningen? Jag förstår ingenting..
    Det är inte säkert att du hade ägglossning exakt 14 dagar efter mens. Det kan ha varit senare och det kan ha varit tidigare. När man inte vet fostrets storlek så utgår man från senaste mens. Men nu har du ju varit på vul och fått det daterat till 5+6 idag, vilket innebär att du haft senare ägglossning än du tror.
  • Liinaahoo
    Fia 28 skrev 2016-08-30 16:40:01 följande:

Ja men BM snackar inte om antalet veckor efter ägglossning. Säger BM att du är i v 6 så är det 4 v sen ägglossning. 

Det var ju så jag förstod det men de kan ju inte stämma, de betyder ju isådanafall att jag hade ägglossning 4 veckor efter min sista mens. Och det var ju den veckan som min väntade mens uteblev, det stämmer ju inte ett dugg ????
  • Fia 28
    Liinaahoo skrev 2016-08-30 16:47:22 följande:
    Det var ju så jag förstod det men de kan ju inte stämma, de betyder ju isådanafall att jag hade ägglossning 4 veckor efter min sista mens. Och det var ju den veckan som min väntade mens uteblev, det stämmer ju inte ett dugg ????
    Men tog du något test tidigare än för två veckor sen?
  • Jag är bara jag
    Liinaahoo skrev 2016-08-30 16:41:20 följande:
    Äl kan inträffa när som helst så är man osäker eller har oregelbunden mens eller VUL inte stämmer eller som jag om man gjort ED är det bättre utgå från när äl inföll. Äl är alltid 2+0 oavsett om den infaller dag 10 eller dag 33.
  • Anonym (L)

Sorry men har inre orkat läsa alla inlägg så ursäkta om jag upprepar nått nån annan sagt nu.

Men vi vanliga folk (och appar och böcker) säger ju vecka 7 och 6+1 till 6+6 medan läkare och bm kallar det vecka 6. Så till att börja med tror jag bara det skiljer en vecka mellan er och inte 2, trots att du säger vecka 8 och hon vecka 6. För när hon säger vecka 6 imorgon menar hon 6+1 och när du säger vecka 8 menar du 7+1.

Då skiljer det ju fortsatt en vecka men en vecka kan lätt vara felmarginal för det varierar upp till 8 dagar på hur länge det tar innan ägget fäster så ditt ägg kan ha fäst sent och fostret är därför en vecka efter utvecklingen mot vad du räknat på.

Förstår att du blir orolig, och finns säkert också en risk här - men tycker inte du ska oroa dig för mycket. 2 veckor fel hade varit oroande men 1 vecka menar jag kan ha naturliga förklaringar

• Liinaahoo

Tack alla för era svar, fortfarande är jag lite förvirrad men ja tänk att det är lika bra att vänta tills nästa vecka när jag ska träffa min barnmorska för inskrivning och fråga henne hur det ligger till haha..

Blev som en chock när man tänker att man går in i vecka 8 åsså säger hon vecka 5 ????

• FruHolmli
    Liinaahoo skrev 2016-08-30 23:47:19 följande:

Tack alla för era svar, fortfarande är jag lite förvirrad men ja tänk att det är lika bra att vänta tills nästa vecka när jag ska träffa min barnmorska för inskrivning och fråga henne hur det ligger till haha..

Blev som en chock när man tänker att man går in i vecka 8 åsså säger hon vecka 5 ????

Glöm allt med ÄL och veckor.
    Räkna från första dagen då din sista mens började?
    Den veckan gäller till du får ett RUL i ca vecka 18 (V 18 grundat på sista mensens först dag)
  • Jag är bara jag
    FruHolmli skrev 2016-09-03 09:11:25 följande:
    Glöm allt med ÄL och veckor. Räkna från första dagen då din sista mens började? Den veckan gäller till du får ett RUL i ca vecka 18 (V 18 grundat på sista mensens först dag)
    Stämmer bara om man har 28 dagars menscykel. Annars kan det misstämma katastrofalt mycket.
Svar på tråden Vilken vecka är jag i? Har gjort UL!