Vad kan man göra med en far som är alkoholist?
Det är så att min pappa har varit alkoholist i ca 10 år. Han har förlorat nästan alla vänner och familj och jag är hans enda barn. Vi träffas mycket sällan nu för tiden och jag visste inte att det var så illa tills för ett par år sedan. Då var jag där och hälsade på. Klockan 4 på dagen däckade han, han pratar med sig själv och skriker i sömnen, han minns allt fel och går nästan inte att prata med. Det går inte en dag utan att han dricker, och han är bara 45 (var ung när han fick mig).
När jag var där då åkte jag hem på kvällen eftersom jag inte stod ut och sa att jag inte kommer tillbaka förrän han slutat dricka. För ett år sen ungefär försökte han sluta, själv, och det slutade med att han skrek av smärtor och hans ben blev mörkblå osv. Så istället för att be om hjälp började han igen. Nu bjöd han dit mig på nytt och jag sa att han skulle sluta dricka om jag skulle komma och han sa att då kunde jag stanna hemma.
Det här känns fruktansvärt för mig. Jag har ingen pappa! Ingen som kan komma på mitt bröllop eller vara morfar till mina barn. Ingen pappa att vända mig till för råd. Och jag vet att han kommer supa ihjäl sig. Han har hållit på nu i tio år och vissa perioder har han inte fått jobba för han haft så högt blodtryck och så får han medicin för det och fortsätter dricka.
Finns det ens något jag kan göra? Kan man få en vuxen människa tvångsinlagd på något sätt? Eller är det bara att acceptera att jag aldrig kan få min far tillbaka?