• Nätarbetare

Särkullbarn och arv

Har jag läst rätt att Särkullbarn går före maka och har rätt till sin lott direkt, som är 25% om man är 4 barn eller 12,5% som laglott?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-08-29 20:37
    "Skicka mig ett email när någon svarar i tråden"

• Svar på tråden Särkullbarn och arv
  • sextiotalist

Särkullbarn barn har alltid rätt till sin laglott, förut hade även barn inom äktenskapet rätt att få ut sitt arv, om inte föräldrarna skrev inbördes testamente. Denna rätt försvann 1988, då ärvdabalken ändrades. Däremot så bibehölls särkullbarns rätt att få ut sitt arv.

• jennyz

Puffar

Jag har just fått höra att efterlevande maka har rätt att få åtminstone 4 prisbasbelopp, även om det betyder att särkullebarnen blir utan pengar, någon som vet att det är så? Jag tycker att det låter jättefel!!! Min bror var gift två år, nu får hon i princip alla pengar, hans tonåringar, två barn från tidigare förhållande får knappt något...

• sextiotalist
    jennyz skrev 2016-08-29 21:13:32 följande:

Puffar

Jag har just fått höra att efterlevande maka har rätt att få åtminstone 4 prisbasbelopp, även om det betyder att särkullebarnen blir utan pengar, någon som vet att det är så? Jag tycker att det låter jättefel!!! Min bror var gift två år, nu får hon i princip alla pengar, hans tonåringar, två barn från tidigare förhållande får knappt något...

Av det gemensamma hemmet. Finns det inte mer än så, så finns det nog inte så mycket att ärva. I de fyra basbeloppen så ingår bohag.
  • Kerubmamman

De fyra prisbasbeloppen är inget som sker per automatik/måste ske. Efterlevande maka måste begära det i samband med att bodelningen görs. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Ekonom10
    sextiotalist skrev 2016-08-29 21:22:07 följande:
    Av det gemensamma hemmet. Finns det inte mer än så, så finns det nog inte så mycket att ärva. I de fyra basbeloppen så ingår bohag.
    +1.
  • jennyz

Men hur värderas så bohaget, makan fick ta det hon ville, sedan såldes resten och de pengarna är barnens... Jag tycker ändå att det är orättvist om man tex efter allt är realiserat till pengar så blir det tex 200.000kr, så får makan nästan alla pengar trots att de varit gifta jättekort tid! Jag ville yrka på att hon inte ens skulle få hälften, eftersom de varit gifta och sammanboende mindre än fem år (de gifte sig i princip direkt), men den regeln fick man tydligen bara tillämpa om man skiljer sig, inte om någon dör?? Jag vet ju att min bror ville att hans barn skulle få pengarna, men han skrev inget testamente eller äktenskapsförord, han tänkte lämna henne snart lät det som, men han dog innan det... ð??°

• sextiotalist
    jennyz skrev 2016-08-30 06:24:52 följande:

Men hur värderas så bohaget, makan fick ta det hon ville, sedan såldes resten och de pengarna är barnens... Jag tycker ändå att det är orättvist om man tex efter allt är realiserat till pengar så blir det tex 200.000kr, så får makan nästan alla pengar trots att de varit gifta jättekort tid! Jag ville yrka på att hon inte ens skulle få hälften, eftersom de varit gifta och sammanboende mindre än fem år (de gifte sig i princip direkt), men den regeln fick man tydligen bara tillämpa om man skiljer sig, inte om någon dör?? Jag vet ju att min bror ville att hans barn skulle få pengarna, men han skrev inget testamente eller äktenskapsförord, han tänkte lämna henne snart lät det som, men han dog innan det... ð??°

Det är fyra basbelopp, vilket är ungefär 180 000 kronor. Men regeln kom till för att skydda änkan/änklingen, så särkullbarn inte kunde tömma hemmet hur som helst.
    Det kommer troligen bli samma sura miner från min svärmors mans barn när han går bort, eftersom de inte har så mycket pengar numera och bor i en enkel hyresrätt.
Svar på tråden Särkullbarn och arv