• Virriga Vera

Tradera skadad produkt

Har idag hämtat ut ett paket som innehåller en vinst från Tradera. Det var trasigt när jag packade upp den. Jag har fotograferat och skickat till säljaren som nu enbart vill ge mig pengarna tillbaka för själva produkten men inte för frakten. Frakten var 60 :- och produkten kostade 25 :- jag kan egentligen både ha och mista pengarna, men vill bara kolla vad som är vedertaget här. Skall alla pengar betalas tillbaka eller enbart vad produkten kostade.

• Svar på tråden Tradera skadad produkt
  • Meus Veritas

Tycker det beror på om skadan kan ha uppstått under frakten och om varan var ordentligt paketerad. Var den det så tycker jag att pengarna tillbaka för enbart varan är rimligt.
    Är skadan däremot sådan att den inte kunnat uppstå under frakten och det inte nämnts något om en skada i annonsen så ska du självklart ha tillbaka pengarna för både vara och frakt.

• Virriga Vera
    Meus Veritas skrev 2016-08-28 17:03:40 följande:

Tycker det beror på om skadan kan ha uppstått under frakten och om varan var ordentligt paketerad. Var den det så tycker jag att pengarna tillbaka för enbart varan är rimligt.
    Är skadan däremot sådan att den inte kunnat uppstå under frakten och det inte nämnts något om en skada i annonsen så ska du självklart ha tillbaka pengarna för både vara och frakt.

Nej, jag tycker inte att den var bra packad, men säljaren tycker det. Lite bubbelplast runt och tidningspapper i. Sedan svart sopsäck och tejp.  Jag anser att man skickar ett sådant objekt väl förpackat i en kartong, det är glas det handlar om. Nu kostar denna lykta över 500:- ny så jag är väldigt besviken att den var trasig, men nu är det som det är och jag tänker inte bråka om småsummor. Ville bara veta vad som är vanligt.
  • Mille021

Hade det hänt mig som köpare hade jag begärt allt tillbaka och om jag inte fått det, lämnat neg omdöme. Jag vill ju inte betala för något obrukbart och för att säljaren chansade med packningen! Som säljare packar jag noga och skriver tex "OBS glas" på alla sidor, hade något gått sönder och köparen skickade bildbevis hade jag betalat tillbaka allt (hände mig med ett par solglasögon en gång och då insåg jag att jag packat dem för dåligt, så bad om ursäkt och betalade tillbaka allt och fick då ett positivt omdöme av köparen).

På Tradera handlar mycket om sunt förnuft och behandla sina köpare som man själv vill bli behandlad! :)

• Virriga Vera
    Mille021 skrev 2016-08-28 19:05:19 följande:

Hade det hänt mig som köpare hade jag begärt allt tillbaka och om jag inte fått det, lämnat neg omdöme. Jag vill ju inte betala för något obrukbart och för att säljaren chansade med packningen! Som säljare packar jag noga och skriver tex "OBS glas" på alla sidor, hade något gått sönder och köparen skickade bildbevis hade jag betalat tillbaka allt (hände mig med ett par solglasögon en gång och då insåg jag att jag packat dem för dåligt, så bad om ursäkt och betalade tillbaka allt och fick då ett positivt omdöme av köparen).

På Tradera handlar mycket om sunt förnuft och behandla sina köpare som man själv vill bli behandlad! :)

Det är en helt ny säljare och jag handlade ytterliggare ett objekt som jag fick jättebilligt. Hon var jättetrevlig och inga diskussioner om återbetalning förutom frakten. Jag har redan godtagit att frakten står jag för, det handlar inte om stora pengar. Men påpekade att varan inte var ok packad. Allt är utagerat från min sida men har aldrig fått en trasig vara tidigare så jag visste inte riktigt vad som gällde. Men tack för info.
  • Meus Veritas
    Virriga Vera skrev 2016-08-28 17:55:28 följande:
    Nej, jag tycker inte att den var bra packad, men säljaren tycker det. Lite bubbelplast runt och tidningspapper i. Sedan svart sopsäck och tejp.  Jag anser att man skickar ett sådant objekt väl förpackat i en kartong, det är glas det handlar om. Nu kostar denna lykta över 500:- ny så jag är väldigt besviken att den var trasig, men nu är det som det är och jag tänker inte bråka om småsummor. Ville bara veta vad som är vanligt.
    Ja då är det ju hennes fel eftersom hon borde insett att man inte paketerar glas på det sättet. Men nu är det ju som du säger utagerat och säljaren har förhoppningsvis lärt sig någonting av det. Skönt att det ändå inte var några större summor även om jag kan tycka att det är en principsak
Svar på tråden Tradera skadad produkt