• Zinova86

Bonusbarn styr hemmet

Jag är sambo med en man som har 2 barn sen tidigare (3 och 6 år), jag har själv inga barn. Barnen bor varannan vecka hos oss.

Jag upplever ofta att den äldsta sonen styr hemmet, han får nästan alltid sin vilja igenom. Detta är frustrerande då jag inte anser att barnen har rätt att styra och ställa, de behöver begränsningar och regler. Jag kan ta ett exempel som inträffade nyligen. Vi ska åka hem till en vän och fika och den äldsta säger att han inte vill åka eftersom han spelar tv-spel. Det slutar med att vi inte åker nånstans för min sambo inte vill ta konflikten med sin son. Han anser att om barnen inte vill följa med/göra något så behöver de inte det. Jag blir både förbannad och frustrerad över detta och lägger jag mig i så slutar det med att vi blir ovänner istället. Hur ska jag möta detta? Ska jag inte lägga mig i eftersom jag bara är bonusföräleder?

• Svar på tråden Bonusbarn styr hemmet
  • Anonym (Aja)

Det är inte sonen som styr hemmet, utan din sambo. Ett barn har inte den makten, det är vuxna som ger den.

Varför åkte du inte själv till vännen och fikade? Det hade ju markerat lite vad du tycker. Sedan får du förstås tala klarspråk med din sambo, men prata då inte som att det är barnet som styr för det gör han inte. Utgå från din sambos beteende.

• Anonym (louise)

Skaffa dig en egen relation till bonusbarnen. Då har du mer att säga till om. De kommer att bry dig om vad du tycker och tänker och lyssna på dig.

Men relationsbyggande tar tid. Du måste lära känna dem och bygga upp tillit och gemensamma fina minnen.

Barn behöver och vill ha en ledare i flocken och blir bara otrygga om den naturliga flockledaren abdikerar. Behandlar du dem med respekt och intresse utan att låta dem köra över dig så kommer de snart frivilligt ge dig rollen som flockledare.

Lycka till!

• Ess

Eftersom du pratat med honom om det redan, så finns det bara två ord kvar -Hej Då!!

Väljer du ändå att stanna kvar så börja leva ditt eget liv som inte involverar en bortskämd skitunge. Dvs att du ska åka iväg själv och göra det du vill, mannen kan själv va bunden till hemmet och ta konsekvenserna av sin uppfostran. Du ska heller inte hjälpa honom med barnen någon gång, utan låt honom ta konsekvensen ordentligt.

• Anonym (E)

Jag håller med Aja om att det är din sambo som styr. Han anser sig ha tolkningsrätt på situationer och kan på egen hand avstyra en planerad aktiivitet. Inte ok nån stans.

I detta specifika fall kan inte jag låta bli att misstänka att han egentligen inte ville åka iväg och fika utan bara skylde på barnet.

Folk som i sista minuten avstyr grejer är jättejobbogt tycker jag. Kör ditt eget race i såna situationer.

• Anonym (bibo)
    Ess skrev 2016-08-27 06:33:35 följande:

Eftersom du pratat med honom om det redan, så finns det bara två ord kvar -Hej Då!!

Väljer du ändå att stanna kvar så börja leva ditt eget liv som inte involverar en bortskämd skitunge. Dvs att du ska åka iväg själv och göra det du vill, mannen kan själv va bunden till hemmet och ta konsekvenserna av sin uppfostran. Du ska heller inte hjälpa honom med barnen någon gång, utan låt honom ta konsekvensen ordentligt.

Håller med dig! Jag lever inte så men hade helt klart gjort det om min man varit som ts man.

Du kommer bli tokig om du låter din sambo styra om för barnens skull hela tiden. Lev ditt liv Brevid. Lagar du mat så lagar du till alla osv. Men låt sambon ta det mesta er barn vecka så kan du ta det mesta när ni är själva. Gör din grej så får han sköta barnen.

Jag hade inte velat leva så men om en förälder inte kan få med alla så hade jag gjort uppror. Eller lämnat för något bättre...
  • seriösanvändare

Precis, problemet är inte pojken, utan pappan som har abdikerat från sitt föräldraansvar. Dock tycker jag inte - som någon antydde ovan - att du ska "ta över" detta. Åk själv och fika! Gör dina egna grejer, så får sambon själv ta konsekvenserna av sin dåliga uppfostran. Jag säger inte att du ska skita i barnen, men låt dig inte styras av dem eller sambon.

Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Anonym (Urk..)

Skaffa en riktig man istället för en tönt som låter en 6-åring bestämma. Du kan ju tänka dig hur de barnen kommer att bli när de blir äldre.

Svar på tråden Bonusbarn styr hemmet