• Anonym (Manblirförvirrad)

Vem är han? Och hur skall jag hantera detta?

Hej,

Jag har levt med en man i 6 år och vi har två barn. Under dessa år har han knappt brytt sig om barnen. Jag har försökt nästan tvinga honom att engagera sig. Jag har varit ganska ensam om barnen samtidigt som jag långsamt brutits ned av allt kränkande han sagt till mig (inför barnen) dagligen, skällt (han har ett väldans humör), försökt få honom att inte dricka och ställa till det (vilket han gjort ändå). Sedan jag lämnade honom har han bråkat om allt som går att bråka om och till slut upptäckte han min ömma punkt:barnen. Nu har han startat en vårdnadstvist. Efter allt han gjort mot mig och barnen trodde jag han var galen som

Trodde han skulle kunna vinna men han verkar luta sig mot "barnens lika rätt till båda föräldrarna". Jag lämnade honom för barnens skull men nu känns det som jag förlorar dem.

Out of the blue blir jag anklagad för att vara den som har alkoholmissbruk (Trots att jag knappt dricker och finns bevis som Indikerar på hans alkoholmissbruk)

Jag blir anklagad för att inte ge honom Någon info om barnen (trots att jag kan bevisa att jag informerat, däremot får jag ingen som Helst info från pappan)

Jag har blivit anklagad för att vara en mamma som försöker få honom ur barnens liv och att han inte får prata med barnen (vilket jag kan bevisa att han visst får göra, däremot känns det som det är precis det han försöker göra mot mig. Han smutskastar mig inför barnen, mutar dem och pressar dem att säga saker i utredningarna och när jag ringer honom blir jag nekad att prata med barnen.)

Hur bemöter man sådant här? Hittills står ord mot ord och då han är briljant på att ljuga och manipulera känner jag mig helt chanslös. Någon mer som varit med om detta och hur gjorde ni?

• Svar på tråden Vem är han? Och hur skall jag hantera detta?
  • KarinMedK

Ta kontakt med en duktig familjerättsadvokat. Ring runt. Välj någon du får förtroende för. Se om du kan få rekommendationer. Följ sedan din advokats råd till ord och pricka. Fråga advokaten om du inte förstår (t.ex varför ska jag göra så här?).

Tyvärr finns det många idioter, och tyvärr tar det aldrig slut. Men du kommer märka att fastän han tyvärr kommer att fortsätta och förstöra både (för) dig och (för) barnen, så kommer det på något vis kännas bättre, för du är fri.

Men en bra jurist är A & O nu. Lycka till!

• Anonym (())

Känner igen mej och blir anklagad för allt.

Vet att jag måste gå till någon jurist men när man inte har pengar att betala jurist med så vet jag inte hur jag ska göra.

Verkar som att han och hans kvinna som han träffade när vi var gifta inte kommer att ge sig med sin mobbning innan jag ligger i graven. Får hjälp med samtalsstöd iallafall.

Hoppas det ordnar sig för dej.

• KarinMedK
    Anonym (()) skrev 2016-08-26 09:04:42 följande:

Känner igen mej och blir anklagad för allt.

Vet att jag måste gå till någon jurist men när man inte har pengar att betala jurist med så vet jag inte hur jag ska göra.

Verkar som att han och hans kvinna som han träffade när vi var gifta inte kommer att ge sig med sin mobbning innan jag ligger i graven. Får hjälp med samtalsstöd iallafall.

Hoppas det ordnar sig för dej.

Om du har en hemförsäkring så täcker den juridiska kostnader. Dock först när ni hamnar i tingsrätt, vilket är lite märkligt. Men jag tror det ska gå att kunna få hjälp. Ring och fråga juristen i fråga, de vet definitivt. Hör dig för och se till att du verkligen vet, innan du ger upp.
    Och är det illa så kan det vara värt att skuldsätta sig för en sådan här sak, för de är för både ditt och eventuella barns framtid. Om det är ex som verkligen vill bråka kan man verkligen behöva ett domstolsbeslut, för då har man allt svart på vitt sedan och det finns ingen öppning för nya diskussioner.

• Anonym (())
    KarinMedK skrev 2016-08-26 09:09:55 följande:

Om du har en hemförsäkring så täcker den juridiska kostnader. Dock först när ni hamnar i tingsrätt, vilket är lite märkligt. Men jag tror det ska gå att kunna få hjälp. Ring och fråga juristen i fråga, de vet definitivt. Hör dig för och se till att du verkligen vet, innan du ger upp.

Och är det illa så kan det vara värt att skuldsätta sig för en sådan här sak, för de är för både ditt och eventuella barns framtid. Om det är ex som verkligen vill bråka kan man verkligen behöva ett domstolsbeslut, för då har man allt svart på vitt sedan och det finns ingen öppning för nya diskussioner.

Jag får ta o ta kontakt med försäkringsbolaget och sen boka upp tid hos jurist för nån bodelning tyckte han inte vi behövde så han stack med företag och det mest värdefulla plus inte betalat många kronor till barnen.
  • Anonym (())
    KarinMedK skrev 2016-08-26 09:09:55 följande:

Har skrivit till kronofogden så jag vet hur jag kan göra för att få tillbaka mina ägodelar men inte orkat sammanställa och skicka iväg det än. Är rädd för att han och hon (hans kvinna) kommer att bli ännu mera vansinniga på mej, har blivit mer och mer nertryckt över 20 år så det är ganska långt upp till kanten men tror inte han kan må så bra heller.
  • KarinMedK
    Anonym (()) skrev 2016-08-26 09:40:26 följande:
    Har skrivit till kronofogden så jag vet hur jag kan göra för att få tillbaka mina ägodelar men inte orkat sammanställa och skicka iväg det än. Är rädd för att han och hon (hans kvinna) kommer att bli ännu mera vansinniga på mej, har blivit mer och mer nertryckt över 20 år så det är ganska långt upp till kanten men tror inte han kan må så bra heller.
    Om det är så här mycket krångel och dessutom en hel del pengar inblandat så för både din egen själsliga ro, för framtiden och för barnen så tycker jag att du ska ta hjälp utifrån. Man behöver (och bör) inte orka allt själv, även om man rent tekniskt sätt skulle kunna det.

Kronofogden avgör dessutom inte tvister, så om han inte godkänner din redovisning så hamnar ni i tingsrätten ändå.

Så sök hjälp.
  • Anonym (qq)

hoppas du spelar in när du ringer och tex vill prata med barnen, så att det hörs att det är han som nekar dig och inte tvärtom. De flesta mobiler har en  röstinspelningsfunktion, bara att trycka igång den innan du ringer så spelar den in allt ljud. Inte förbjudet att spela in samtal man själv är med i. 

• Anonym (??)
    Anonym (()) skrev 2016-08-26 09:40:26 följande:

20 år? Var ni gifta? Hur hamla är barnen?
  • Anonym (())
    Anonym (??) skrev 2016-08-26 10:53:06 följande:

20 år? Var ni gifta? Hur hamla är barnen?

Var gifta i 20 år men tillsammans längre 14 år innan vi gifte oss, barnen är mellan 18 och 30
  • Anonym (Manblirförvirrad)

Eftersom han startar tvisten inom två år från skilsmässan så täcker inte min hemförsäkring och tydligen tjänar jag tillräckligt för att inte ha rätt till rättshjälp. Så det blir ur egen ficka men det får det vara värt, allt för barnen. De har ingen prislapp.

Har spelat in där han nekar mig att prata med barnen mm "matnyttigt". Vet dock inte om inspelningar kan användas i en vårdnadstvist? Någon som gjort det?

Köpte ut honom enligt vår gemensamma jurist men trots det kan han inte acceptera det. Han är helt enkelt ute efter ren skär hämnd. Och det enda han har kvar efter alla jurister, advokater, mäklare, försäkringskassan, Skatteverket mfl att använda mot mig så är det som står kvar -barnen.

• Anonym (Säkert?)
    Anonym (Manblirförvirrad) skrev 2016-08-29 22:43:25 följande:

Eftersom han startar tvisten inom två år från skilsmässan så täcker inte min hemförsäkring och tydligen tjänar jag tillräckligt för att inte ha rätt till rättshjälp. Så det blir ur egen ficka men det får det vara värt, allt för barnen. De har ingen prislapp.

Det där med tidsfristen tycker jag du ska få en "second opinion" på! Jag var i en snarlik situation och hade inga sådana problem. Mitt problem var att frågan aldrig gick till tingsrätt, det är först då försäkringen täcker. Men att det var inom 2 år sades det aldrig någonting om, varken hos f-bolag eller jurist...

• Anonym (Klara)
    Anonym (Säkert?) skrev 2016-09-01 09:33:08 följande:
    Det där med tidsfristen tycker jag du ska få en "second opinion" på! Jag var i en snarlik situation och hade inga sådana problem. Mitt problem var att frågan aldrig gick till tingsrätt, det är först då försäkringen täcker. Men att det var inom 2 år sades det aldrig någonting om, varken hos f-bolag eller jurist...
    jo det brukar vara en tidsfrist på 2 år. 
  • Anonym (Minna)
    Anonym (Manblirförvirrad) skrev 2016-08-29 22:43:25 följande:

Har spelat in där han nekar mig att prata med barnen mm "matnyttigt". Vet dock inte om inspelningar kan användas i en vårdnadstvist? Någon som gjort det?

Köpte ut honom enligt vår gemensamma jurist men trots det kan han inte acceptera det. Han är helt enkelt ute efter ren skär hämnd. Och det enda han har kvar efter alla jurister, advokater, mäklare, försäkringskassan, Skatteverket mfl att använda mot mig så är det som står kvar -barnen.

Kan du inte vara manipulativ tillbaka? Tex prata om hur skönt det är att ha föräldrafri vecka, allt kul du gör då så han hör. Fråga om han vill ha barnen mer för du ska iväg, osv. Ring inte till barnen när de är hos honom (har de egen mobil för då kan du komma överrens att ringa efter skolan tex). Låtsas som du inte bryr dig när han använder barnen. Fast det krävs att man kan hålla min så klart och det kommer skära i hjärtat, men tror en sån här typ då släpper barnen och börjar se till at du har dem mer så att du inte ska få "egen tid".
Svar på tråden Vem är han? Och hur skall jag hantera detta?