Min dotter förstör sitt liv fullständigt - hjälp!
Min nu vuxna dotter (22 år gammal) flyttade för ett och ett halvt år sedan till Stockholm för att studera. Den största orsaken till att hon flyttade dit var emellertid att hon, som hon själv sa, var förbannat trött på att bo i det mindre samhälle där hon växt upp och där vi bott ända sedan hon var liten. Hon tyckte att folket här är inskränkta, bonniga och snåla, och ville flytta till Sthlm för att träffa mer frigjorda, fördomsfria, öppna, intellektuella och moderna människor. Jag förstod henne, då jag själv i flera år börjat vantrivas med att bo i detta mindre samhälle på västkusten och har önskat henne lycka till och försökt hjälpa henne på alla sätt att komma igång däruppe, bland annat har hon fått väldigt mycket pengar. I början gav jag henne dem frivilligt, men nu har det gått över till att hon ringer och ber om mellan 1-3000 extra varje månad, för hon säger att det är dyrt att bo och leva i Stockholm.
Jag börjar, som ni förstår, att misstänka att allt inte står rätt till. Och för någon vecka sedan fick jag reda på att hon på sin blogg lägger ut en massa festbilder där hon figurerar med olika killar och alltid med ett glas i hand, ofta i krogmiljö. Hon berättar öppet på sin blogg om de killar hon "strulat" med, hur full hon har varit och en massa annat som jag inte vill gå in närmare på här, eftersom det gör mig så deprimerad. Hon har aldrig visat mig sin blogg eller gett mig adressen, utan jag fick reda på detta via en av hennes kompisar, som visade mig bloggen. Hon lägger aldrig ut dessa bilder på facebook, av förståeliga skäl då vi är vänner där. På hennes facebook sida framstår hon som att hon är skötsam och sköter sina studier, och berättar även om extrajobb hon fått vid sidan av studierna. Men börjar förstå att allt detta är lögn och ett sätt att vilseleda mig och andra som är glada för hennes skull och vill att det ska gå bra för henne.
På bloggen lägger hon ut festbilder både på helgerna och mitt i veckorna, och jag börjar bli orolig för att hon inte bara dricker utan även har börjat med "annat".
Jag har konfronterat henne naturligtvis och hon säger att "alla" lever så i Stockholm och att jag måste unna henne att få ha kul och umgås med människor. Jag blev arg och gjorde klart för henne att om hon lever det liv hon skyltar med på sin blogg kommer hon inte att få mer pengar av mig. Hon svarade att hon inte var beroende av mig då hon har "kontakter" som kan ge henne pengar närhelst hon behöver (förmodligen, gissar jag, killar som mer än gärna bjuder henne på det ena och det andra då hon ser väldigt bra ut). Jag sa att håll dig då till dina kontakter, men sa också att om hon inte har för avsikt att studera eller satsa på något utan bara festa och rumla, så kan hon glömma någon som helst hjälp av mig i fortsättningen.
Hon lade på luren och sedan dess har jag inte hört av henne.Hon svarar inte längre när jag ringer eller kontaktar henne på facebook. Jag är verkligen förtvivlad och känner mig så fruktansvärt lurad. Min dotter och jag har alltid haft en bra relation och jag har alltid velat henne väl, men nu verkar det som hon blivit en helt annan människa, någon jag inte känner igen. Jag kan förstå att det är skillnad för henne att bo i en storstad jämfört med hur hon hade det tidigare och att hon har träffat många nya intressanta människor som hon har roligt tillsammans med, men att det skulle bli såhär trodde jag aldrig.
Jag känner mig helt maktlös, på gränsen till apatisk. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra.
Alla tips och råd mottages tacksamt!