• Anonym (Orolig vän)

Min vän knarkar ihjäl sig! HJÄLP!

Min vän har de senaste veckorna gått från självmedicinerande men fungerande människa till ett vrak som blandar droger och även tar droger med spruta. Hon ljuger, ser ut som ett vrak, beter sig som den mest elakaste människan som finns, måste ha droger för att klara dagen, stjäl saker och umgås med andra missbrukare.

2 orosanmälningar till socialtjänsten ifrån mig och hennes mamma

1 polisanmälan om VART hon var och VAD de gjorde i lägenheten

Ytterligare 1 orosanmälan till socialjouren på kvällen då hon uttalat hot om att "knarka ihjäl sig"

1 orosanmälan och förfrågan till akutpsyk för läkarbehandling innan hon går under.

Svar ifrån socialtjänsten: Vi ska ringa XX men svarar hon inte gör vi inget mer
    Svar från polisen: Det ligger inte på mitt bord att skicka ut en bil till XX adress
    Svar från Jouren: Vi ska ringa xx men mer kan vi inte göra
    Svar från Akutpsyk: Kom hit med henne så får vi se hur hon mår men får ni inte hit henne så kan vi inget göra...

SÅ VAD KAN VI GÖRA? Vem hjälper oss, vi står maktlösa och ser den här unga tjejen gå ner sig mer och mer och det är NU det händer, inte tidigare, inte om en vecka utan NU. Jag vet vart hon är, jag vet att hon använder droger, har droger på sig och umgås med andra narkomaner men INGEN gör någonting.

Hur kan det få gå till såhär och HUR ska jag få in henne någonstans. LVM går ju inte men hon MÅSTE ha hjälp! Hon vill inte ha hjälp, men hon är i drogernas grepp nu så klart hon inte vill ha hjälp!

Snälla ni, alla tips och råd ni kan ge, skriv här. Jag är så så desperat!

• Svar på tråden Min vän knarkar ihjäl sig! HJÄLP!
  • Birgitta02

Är hon myndig kan ingen göra något alls. För tvångsvård krävs ganska mycket. Myndiga personer är helt fria till att knarka ihjäl sig, eller supa ihjäl sig om det är alkohol. Det är svårt att skydda folk mot sig själva. Däremot om det finns uttalade tankar på suicid som är allvarliga kan man ta in dom på tvångsvård.

• Anonym (???)

Är hon vuxen förstår jag inte vad du tycker soc ska göra?

• Långbenopluto

Hon är vuxen och bestämmer själv.

Ni kan bara finnas där när hon har bestämt sig för att ta emot hjälpen.

• klyban

Det är väldigt svårt att nå fram till folk som missbrukare, spelar ingen roll om det är spel, skor, alkohol eller droger.
    Ofta är det är det en lång process de måste gå igenom.
    Du pratar om självmedicinering, och då bara antar hon har någon psykisk sjukdom.
    Och i dessa fall om det är så, så måste man lösa denna och helst före man tar bort droger.
    Om du är rädd hon ska dö, försök få över henne till droger som i alla fall inte dödar en.
    Pratas om sprutor, då är väl främst heroin man tänker på, men även amfetamin.
    Amfetamin är svårt att överdosera och dö på, men är det opioider så är den risken helt plötsligt stor.
    Speciellt tillsammans med psykisk ohälsa.

• Anonym (P)

Låter som min syster. Vi har försökt allt. Jag öppnade mitt hem för henne. Hon utnyttjade mig och stal mina saker. Vi har gett upp mer eller mindre. Det enda som händer när man försöker är att man blir medberoende. Usch.

• klyban
    Anonym (P) skrev 2016-08-25 16:34:39 följande:
    Låter som min syster. Vi har försökt allt. Jag öppnade mitt hem för henne. Hon utnyttjade mig och stal mina saker. Vi har gett upp mer eller mindre. Det enda som händer när man försöker är att man blir medberoende. Usch.

Dock så måste man inte bli detta, jag vet inte varför folk måste skydda en som missbrukar.
    Det är inte svårt att säga inga pengar och inga hemligheter(för dig då och i omvärlden).

Har en polare och vi har en gemensam vän, och sicka härliga manipulationer han har.
    Det är den ena otroliga historien efter den andra, och alla slutar med att han vill ha pengar till cigg.
    En gång fick han inte gå upp tills hans lägenhet, för en granne var ute efter honom pga öl hade försvunnit.
    Så polaren skulle lägga ciggen i soptunnan, så tydligen funkade det att han gick ut ur lägenheten.
    Och så håller det på:p

Svar på tråden Min vän knarkar ihjäl sig! HJÄLP!