Bonusmamman vill inte träffa mig
Hej allihop!
Jag är både bonusmamma och har egna barn, två barn på 3 och 5 år. Nu har även mitt ex träffat en ny kvinna.
Barnens pappa har för det första aldrig berättat om henne eller pratat om henne. Utan jag fick reda på att hon fanns via mina små barn. Har dock aldrig sagt något om det, utan tänkt att han berättar väl när han är redo.
Som jag förstått på barnen så bor hon i princip hos dem. Inte helt, men hon är där väldigt mycket. Barnen verkar tycka om henne, hon leker med dem och skänker dem en del av hennes gamla leksaker så det känns otroligt bra och tryggt att hon bryr sig om dem.
Problemet är att jag får en känsla av att hon försöker undvika mig. Jag har aldrig sett röken av henne vare sig vid hämtning eller lämning även om jag vet att hon är där. Vi stötte på varandra på ett köpcentrum tidigt i somras (min vecka med barnen). Pappan kom fram och hälsade på barnen men hon stod kvar en bit bort och väntade på att han skulle komma tillbaka. Hon gjorde inga tecken på att gå fram att hälsa, men mitt barn ville presentera mig så jag gick fram och sa hej i alla fall. Jag upplevde att hon var väldigt trevlig, vi småpratade lite och det kändes superbra att äntligen få träffa henne och se vem det var. Gick därifrån med en positiv känsla i kroppen.
Men nu har några månader gått och hon håller fortfarande borta när jag kommer. Hon är alltid hemma när det är jag som lämnar eller hämtar men hon syns aldrig till. Vill hon inte så vill hon inte men det känns så himla konstigt... ett hej i förbifarten hade känts bra. Det är ju ändå mina små barn som hon (förmodligen) kommer vara en viktig person för. Vi kommer ju att träffas i framtiden och det kanske kommer stunder i barnens liv där det är viktigt att vi alla kan samarbeta för barnens skull. De kanske inte mår bra, har svårt i skolan eller vad som helst. Jag tycker det är viktigt att ha någon form av kontakt i alla fall när det är en så betydelsefull person i barnens liv.
Vad hade ni gjort i min situation, finns det något jag kan göra? Jag vill inte bara lägga till henne på facebook när jag förstår att hon inte riktigt är bekväm med mig. Vet inte vad jag ska säga till pappan heller om saken.