• Pappskallen

Bolån (Experthjälp)

Hej, har lite frågor som rör bolån.

Sammanfattar mig så kort jag kan (skriver alltid för mycket): Vi är två vuxna, tre barn. Bor i ett parhus (hyresrätt) som är väldigt dyr. Betalar runt 10-11 000 i månaden för hyra och driftkostnad där vi lever väldigt trångbott. Vi både vill och behöver något större.

Sambon tjänar 28 000 i månaden och jag 23 000. Lågt räknat. Hon har god ekonomi medan jag har skuldanmärkningar sedan så långt jag kan minnas. Skippar snyfthistorier, jag har helt enkelt varit kass och kan inte ha något i mitt namn. Numer har jag fast inkomst och gott jobb, betalar tillbaka för alla kastade brev och tar mig ur röran jag satt mig i. Innan årets slut är jag äntligen skuldfri. Men kommer dröja innan jag är helt befriad såklart.

Sambon har lån på totalt 80 000 kr, vi betalar 7000 kr i månaden på att bli kvitt det också.

Hennes försök att låna på egen hand (som ensamstående) gick inget vidare. Nu kommer vi söka med medlåntagare. Hennes föräldrar är med på det.

Att jag har inkomst och del av hushållets ekonomi, kan jag inte räknas förrän jag är helt befriad? Eller kan min inkomst räknas in på något sätt? Jag kan väl inte vara juridiskt ansvarig för bolånet, men bör väl iallafall kunna fungera som hjälp på något sätt?

Någon som kan något får gärna vara till hjälp

• Svar på tråden Bolån (Experthjälp)
  • Birgitta02

Den enda som kan säga något är en handläggare på bank. De ser ju precis allt via dina konton och hur din UC ser ut. Så hade jag varit du hade jag samlat ihop allt som behövs och bett att få tid hos en bankman tillsammans med din sambo. Ni kan inte få annat än nej. Men skulder till kronofogden ses inte med blida ögon. Är hennes föräldrar medlåntagare så kommer ju saken i annat läge. Så beställ tid hos banken.

• Pappskallen

Tack för svar. En stor fråga är dock om jag kan räknas in i återbetalningskraften eller om jag står helt utanför ett eventuellt husköp

• Birgitta02
    Pappskallen skrev 2016-08-15 12:59:20 följande:
    Tack för svar. En stor fråga är dock om jag kan räknas in i återbetalningskraften eller om jag står helt utanför ett eventuellt husköp
    Det är en svår fråga. Det finns ju alltid riktlinjer som de ska följa. Men varje handläggare har också egen hjärna och kan till viss del själv få handlingsutrymme. Det handlar lite om att ni ska ha tur där.
Svar på tråden Bolån (Experthjälp)