• johul2cc

Chans till lån för bostad då partnern är student?

Hej Alla! Jag har fast jobb med lön på 29,000kr brutto. Min fru är student med CSN. Hon behöver studera 2 år till sen är hon klart med sina studier. Vi bor just nu i en studentlägenhet och det är riktigt trångt och dyrt! Vi har kikat på bostäder och kommit fram till att det är billigare månadskostad(bolånekalkylen) att köpa än att hyra för just bostaden vi eftersöker på 1,4miljoner kr. 

Jag har tidigare pratat med banken och fått lånelöftet på 1,200,000kr vilket är en bit under det vi vill ha som lönelöftet på ca. 1,4-1,5miljoner då är det bara jag själv som står på lånekontraktet. Vi tänkte att det kan bli negativt då min fru har privatlån på 300,000kr.

Är det någon som har diskuterat med en bank om lånemöjligheter i liknande situation? Vi vill gärna diskutera med banken igen och ta med min partner i ansökan för att höja lånelöftet. Har ni fått avslag på ansökan? Hur gick det för er? Är det negativt att den ena partnern är student och har privatlån? Ska jag låna själv eller är det större chans att man är två trots sambons privatlån och situation som student?

• Svar på tråden Chans till lån för bostad då partnern är student?
  • Holma
    Zeko skrev 2016-08-14 15:27:28 följande:
    Jaja men tyckte tyckte det var konstigt ändå, dock så va detta lån till en tredje lägenhet jg ville ha och de kunde inte ens ta mina 2 andra som säkerhet.
    Fast det beror ju inte på tvååringen utan nått annat
  • Grande Rock
    Zeko skrev 2016-08-14 15:27:28 följande:
    Jaja men tyckte tyckte det var konstigt ändå, dock så va detta lån till en tredje lägenhet jg ville ha och de kunde inte ens ta mina 2 andra som säkerhet.
    Var de andra två betalda? Fick du inte låna upp på dem igen?
    Born to lose, live to win!
  • Zeko
    Grande Rock skrev 2016-08-14 16:32:07 följande:

Var de andra två betalda? Fick du inte låna upp på dem igen?

De andra var helt betalda , inga lån på de,

Jag fick låna 100 tkr om jag ville.... patetiskt...
  • johul2cc
    Vinterankan skrev 2016-08-14 07:39:04 följande:

Och om ni vill köpa lägenhet för 1.4 miljoner och har lånelöfte på 1.2 så behöver ni ju inte mer heller, kontantinsatsen är ju en del också.

Lånelöftet för lägenhet på 1,2 miljoner med egna 15% kontantinsats.
  • johul2cc
    Friedan skrev 2016-08-14 14:58:28 följande:

Vi fick bolån medan jag var student. Men vi både köpte huset och stod på lånet båda två. Däremot räknade banken bara mig som en utgift och för att få lånet krävdes att min mans inkomst räckte för hela familjen (plus alla andra krav på kontantinsats etc). Jag tror att det blir svårt för er med bara din inkomst men om ni har lite extra att lägga kontant kanske ni kan hitta en bank dom lånar ut.

Skulle ni ha fått mer om du inte stod med på låneansökan, med tanken på att banken räknade dig som utgifter och om man tar bort dig så blir det mindre utgifter väl?
  • Noname00
    Holma skrev 2016-08-14 09:06:55 följande:
    Bor dom ihop räknas 2 personer in i utgifter ändå även om en står på lånet
    Man tar ju förståss endast med sig själv när man gör låneansökan om en sambo inte har en inkomst, att den andre ska flytta med behöver dom inte veta.
  • Holma
    Noname00 skrev 2016-08-15 19:14:29 följande:
    Man tar ju förståss endast med sig själv när man gör låneansökan om en sambo inte har en inkomst, att den andre ska flytta med behöver dom inte veta.
    Exakt
  • Tuss 1
    Zeko skrev 2016-08-14 23:28:35 följande:

De andra var helt betalda , inga lån på de,

Jag fick låna 100 tkr om jag ville.... patetiskt...

Om du inte fick lånet beror det på något annat än din tvåårig. Banken vill ha kunder. Men de tar inga risker. Varken för din eller deras skull. För mig som kund känns det bra att alla inte får låna. Jag har aldrig haft problem med swedbank.
  • Noname00

Kolla först lånet gå igenom på dig själv, gör det de så är det bara köra på.
    Går det inte igenom så kan ni ringa till banken och fråga om de räknar csn lån men det brukar dom inte göra.
    Ställ den inte rakt ut till er bankman då blir det uppenbart att ni är två.

• Friedan
    johul2cc skrev 2016-08-15 12:06:19 följande:

Skulle ni ha fått mer om du inte stod med på låneansökan, med tanken på att banken räknade dig som utgifter och om man tar bort dig så blir det mindre utgifter väl?

Vet inte. Det var aldrig aktuellt för oss eftersom vi båda ville äga huset och vi ändå fick låna det vi ville.

Det bästa tror jag är att vara ärlig och höra med banken vilka olika alternativ de kan erbjuda.
  • sand85

Jag är student och jag och min sambo fick lån hos Nordea med hjälp av medlåntagare. Har ni kontantinsatsen?

• Zeko
    Tuss 1 skrev 2016-08-15 19:33:34 följande:

Om du inte fick lånet beror det på något annat än din tvåårig. Banken vill ha kunder. Men de tar inga risker. Varken för din eller deras skull. För mig som kund känns det bra att alla inte får låna. Jag har aldrig haft problem med swedbank.

Risker??? Du vet nog inte själv va du snackar om. Jag har så jag klarar mig, tyvär kan man inte köpa stora grejer kontant här utan måste gå igenom en parasit bank.
  • infochristina
    Zeko skrev 2016-08-16 13:27:08 följande:
    Risker??? Du vet nog inte själv va du snackar om. Jag har så jag klarar mig, tyvär kan man inte köpa stora grejer kontant här utan måste gå igenom en parasit bank.
    Banker lånar gärna ut pengar , det är det de tjänar pengar på. Banker har ett vinstkrav mot sina aktieägare och är säkerheten dålig avstår de att låna ut pengar. Många gånger är det bra att de har hög säkerhet så  att att folk inte skuldsätter sig mer än de klarar av
  • Noname00
    Det går utmärkt att göra en cash only deal, men om du menar kontant som i sedelform så nej det blir svårare.
  • Tuss 1

Nej förmodligen vet jag inte det eftersom jag inte har hela din bakgrund. Men jag är fullständigt övertygad om att swedbank gav dig en seriös granskning. Jag är fortfarande nöjd med min bank och har aldrig haft några problem med dem. Varken för bostadslån eller annat.
  • Holma
    sand85 skrev 2016-08-16 10:30:52 följande:

Jag är student och jag och min sambo fick lån hos Nordea med hjälp av medlåntagare. Har ni kontantinsatsen?

Ja inte konstigt om ni har medlåntagare ju
Svar på tråden Chans till lån för bostad då partnern är student?