Chans till lån för bostad då partnern är student?
Hej Alla! Jag har fast jobb med lön på 29,000kr brutto. Min fru är student med CSN. Hon behöver studera 2 år till sen är hon klart med sina studier. Vi bor just nu i en studentlägenhet och det är riktigt trångt och dyrt! Vi har kikat på bostäder och kommit fram till att det är billigare månadskostad(bolånekalkylen) att köpa än att hyra för just bostaden vi eftersöker på 1,4miljoner kr.
Jag har tidigare pratat med banken och fått lånelöftet på 1,200,000kr vilket är en bit under det vi vill ha som lönelöftet på ca. 1,4-1,5miljoner då är det bara jag själv som står på lånekontraktet. Vi tänkte att det kan bli negativt då min fru har privatlån på 300,000kr.
Är det någon som har diskuterat med en bank om lånemöjligheter i liknande situation? Vi vill gärna diskutera med banken igen och ta med min partner i ansökan för att höja lånelöftet. Har ni fått avslag på ansökan? Hur gick det för er? Är det negativt att den ena partnern är student och har privatlån? Ska jag låna själv eller är det större chans att man är två trots sambons privatlån och situation som student?