• ALLIEVERDO

Blev påbackad på parkering. Vem är skyldig och vad gör vi?

Hej,

min man kom nyss och körde på willys parkering när en bil backade ut och på hans fälg och ja bakdel eller nåt vindskydd elelr va det heter..

Iaf, det är första gången vi råkar ut för något sådant och min man blev ju mest chockad och tog namn, nr, nrplåt osv..

men vad nu då? den andra fick ju inga direkta synliga skador då det var dragkroken. och åkte sen hem.
    Han kan ju bara blåneka eg?
    Är det bäst att åka dit med papper de får måla och fylla i eller vänta på att försäkringsbolagen skickar?
    Samt ska vi anmäla till vårt försäkringsbolag också, trots att det var hans fel? vi vill ju inte få höjd självrisk liksom eller vad det är.

• Svar på tråden Blev påbackad på parkering. Vem är skyldig och vad gör vi?
  • äldreochklokare

ni ringer ert försäkringsbolag, beskriver vad som hänt och lämnar den andre personens uppgifter + tar foto på skador på er bil. Sen sköter de resten.

Jag gjorde ensamma alldeles nyligen tyvärr :) Backade ut från en parkeringsruta och lyckades backa in på den som stod parkerad tvärsöver (det var en mkt smal parkering). hans baklykta gick sönder så han fotade på sin bil, tog mina uppgifter och ringde sitt försäkringsbolag.. Nån dag efter kontaktade mitt försäkringsbolag mig och jag fick berättade. Jag ska betala 100 kr i självrisk. 

• äldreochklokare
    äldreochklokare skrev 2016-08-10 16:01:25 följande:

ni ringer ert försäkringsbolag, beskriver vad som hänt och lämnar den andre personens uppgifter + tar foto på skador på er bil. Sen sköter de resten.

Jag gjorde ensamma alldeles nyligen tyvärr :) Backade ut från en parkeringsruta och lyckades backa in på den som stod parkerad tvärsöver (det var en mkt smal parkering). hans baklykta gick sönder så han fotade på sin bil, tog mina uppgifter och ringde sitt försäkringsbolag.. Nån dag efter kontaktade mitt försäkringsbolag mig och jag fick berättade. Jag ska betala 100 kr i självrisk. 

1000 kr! (inte hundra haha) 
  • ALLIEVERDO

Haha okej. tänkte shit vilken bra självrisk med 100kr :)
    Då tog ni personnr osv då?
    för det glömde nog min man. men hoppas han är ärlig nu när han ringer honom

• ALLIEVERDO

hur lång tid tog det ungefär?tänker på om man måste ligga ute med kostnader för bilen eller nåt

• äldreochklokare

jag skulle få en faktura när det var klart och jag har inte fått nån än, detta är över en månad sen.

• äldreochklokare
    ALLIEVERDO skrev 2016-08-10 16:06:02 följande:

Haha okej. tänkte shit vilken bra självrisk med 100kr :)
    Då tog ni personnr osv då?
    för det glömde nog min man. men hoppas han är ärlig nu när han ringer honom

ja han tog mitt personnummer, men de får ju gå på vem som äger den bilen som körde på honom om han nu skulle blåneka. Det står ju i bilregistret.
  • BeautifulMoments

En bil backade in i mig när jag körde på en parkering. Hon ansåg det var mitt fel, jag ansåg det var hennes. Jag skrev en redogörelse till försäkringsbolaget och fick bilen lagad. Det är alltid den som backars fel har jag förstått de som?

My life, My choice!
  • Kerubmamman
    BeautifulMoments skrev 2016-08-10 16:16:01 följande:
    En bil backade in i mig när jag körde på en parkering. Hon ansåg det var mitt fel, jag ansåg det var hennes. Jag skrev en redogörelse till försäkringsbolaget och fick bilen lagad. Det är alltid den som backars fel har jag förstått de som?
    Det stämmer. Det ska nog vara väldigt extrema förhållanden för att den påbackade ska ses som vållande. 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Egon den stora
    Kerubmamman skrev 2016-08-10 20:12:32 följande:

Det stämmer. Det ska nog vara väldigt extrema förhållanden för att den påbackade ska ses som vållande. 

Jag blev vittne till när en bil backade rakt ut och blev påkörd. Det absurda i det hela var att han helt och hållet förnekade detta faktum och hävdade att han i stället körde framåt och blev påkörd bakifrån! Båda skickade sina versioner till respektive försäkringsbolag och sedan kontaktade dom mig som vittne. Det hade nog varit svårt att reda ut annars.
  • Alexi

Jag har krockat med en bil när jag backade på en parkering men vi fick delat vållande.

Ts man ska alltid ha en skaderapport i bilen, som man kan fylla i med motparten och sen skicka in.

• EnGladPingvin

Det ni skulle ha gjort är att skriva papper på plats. En skaderapport som båda parter skriver under. Man behöver inte vara överens om vems fel. Man skriver bara vad som skett och skickar in till respektive försäkringsbolag som sedan hanterar det. Finns det vittnen är det bra att ta kontaktuppgifter till dem. Ni ska anmäla till ett försäkringsbolag oavsett.

Jag var med om att bli påkörd. Vi skrev papper. Trots det nekade den som kört på och deras bil anmäldes aldrig skadad, trots att fronten var helt mosad. Som väl var hade vi ett vittne och försäkringsbolaget hanterade allt. Håll tummarna för att han som körde på er är ärlig.

• Egon den stora
    EnGladPingvin skrev 2016-08-10 22:04:42 följande:

Det ni skulle ha gjort är att skriva papper på plats. En skaderapport som båda parter skriver under. Man behöver inte vara överens om vems fel. Man skriver bara vad som skett och skickar in till respektive försäkringsbolag som sedan hanterar det. Finns det vittnen är det bra att ta kontaktuppgifter till dem. Ni ska anmäla till ett försäkringsbolag oavsett.

Jag var med om att bli påkörd. Vi skrev papper. Trots det nekade den som kört på och deras bil anmäldes aldrig skadad, trots att fronten var helt mosad. Som väl var hade vi ett vittne och försäkringsbolaget hanterade allt. Håll tummarna för att han som körde på er är ärlig.

Kan ju varit så att han bara haft trafik försäkring och därför inte anmälde.
  • EnGladPingvin
    Egon den stora skrev 2016-08-11 08:52:07 följande:

Kan ju varit så att han bara haft trafik försäkring och därför inte anmälde.

Misstänker att deras försäkring inte täckte om föraren var under 25år. Killens pappa ringde mig flera gånger och försökte pressa mig till att uppge honom som förare, men jag vägrade.
  • Egon den stora
    EnGladPingvin skrev 2016-08-11 12:38:25 följande:

Misstänker att deras försäkring inte täckte om föraren var under 25år. Killens pappa ringde mig flera gånger och försökte pressa mig till att uppge honom som förare, men jag vägrade.

Sånt verkar vara väldigt vanligt. Precis som att försäkringsbedrägeri är okej.
Svar på tråden Blev påbackad på parkering. Vem är skyldig och vad gör vi?