• FruLindell

Fler som planerar syskonförsök i höst med FET/IVF?

Jag och min man fick en dotter 2012 genom IVF i Malmö, hon kom till på tredje försöket och efter tre års kämpande. Nu vill vi ha ett syskon och har tagit kontakt med RMC nere i Malmö där vi har ett embryo nedfruset sen sist. Igår fick vi hem en blankett som skulle fyllas i och remiss för nya infektionsprover, när det är klart är det "bara" att köra. 

Fler som försöker få syskon via FET eller IVF? Har ni bestämt er för "såhär många försök gör vi max" eller tänker ni köra tills det (förhoppningsvis) tar sig? 

• Svar på tråden Fler som planerar syskonförsök i höst med FET/IVF?
  • vinterbebis12

Hej, vi planerar också syskonförsök i höst. Har två barn genom ivf som båda blev till genom FET. Ska göra ett färskförsök i september på St Göran i Sthlm.

• FruLindell

Tack för svar! Vi har ett embryo i frysen och har tänkt köra fet i oktober eller november. Fram tills dess kör vi hemmaförsök och om frysförsöket inte funkar kör vi ett trepack ivf på Carlanderska i Gbg så snart vi sparat ihop pengarna. SEN får det nog vara nog, ingen av oss orkar med en för lång process.

• NoA22

Hej.

Hoppar in här också.. Vi kommer att påbörja ett nytt färskförsök nu så fort mensen dyker upp. Tror att den dyker upp nu i helgen. Blir kosta protokollet.

Vi har en liten resa redan på syskonförsök. Började i maj 2015.. Så har hållt på i 1,5 år redan :( Hunnit med 5 fet och en ivf under den tiden.. Blivit gravid två gånger som slutat i missfall. Ena redan veckan efter beräknad mens och det andra upptäcktes på det tidiga ul i vecka 7!

Fick våran älskade son maj 2014 efter 2,5 års kämpande på 3de ivf (hade gjort ett fet därimellan oxå)

Vi har inte satt något max-antal på försök än.. Men man kanske borde det. Har bara så svårt att ställa in mig på tanken att inte få ge vår son ett syskon! Vi har båda haft så mycket glädje av det i vår uppväxt och vill så gärna att han ska få uppleva det :)

• vinterbebis12

Va roligt att vi är några i tråden. Vår dotter blev till på femte insättningen som var en FET. Vår son på första FETen. Nu är jag betydligt äldre och räknar med 4-5 insättningar. Hur blev era första barn till?

• FruLindell

Roligt att vi är flera! Hur gamla är ni andra? Finns det något konstaterat "fel" hos er eller partner? Jag är 33 år och var 27 år när vi började med vår utredning, inga fel hittades men när de fick ut äggen under de första ivf-behandlingarna så visade det sig att äggen var av dålig kvalitet så jag fick byta hormon och sådär till de sista två försöken.

Nu försöker vi hemma några månader men med tanke på min dåliga äggkvalitet så lär det väl inte funka "naturligt". Jag har köpt Dhea från utländsk hälsokost som sägs förbättra äggen men jag har inte så superhöga förhoppningar.

• NoA22
    vinterbebis12 skrev 2016-08-13 00:20:03 följande:

Va roligt att vi är några i tråden. Vår dotter blev till på femte insättningen som var en FET. Vår son på första FETen. Nu är jag betydligt äldre och räknar med 4-5 insättningar. Hur blev era första barn till?

För oss var det på 4 insättningen som vår son blev till. Gjorde först en Ivf sen en fet och sedan två till ivf (som genererade 4 embryon till frysen som vi började med nu när vi började med syskonförsök)
    FruLindell skrev 2016-08-13 09:27:17 följande:

Roligt att vi är flera! Hur gamla är ni andra? Finns det något konstaterat "fel" hos er eller partner? Jag är 33 år och var 27 år när vi började med vår utredning, inga fel hittades men när de fick ut äggen under de första ivf-behandlingarna så visade det sig att äggen var av dålig kvalitet så jag fick byta hormon och sådär till de sista två försöken.

Nu försöker vi hemma några månader men med tanke på min dåliga äggkvalitet så lär det väl inte funka "naturligt". Jag har köpt Dhea från utländsk hälsokost som sägs förbättra äggen men jag har inte så superhöga förhoppningar.

Både jag och sambon är också 33. Vi började utredningen när vi var 29, då hade vi försökt i 1,5 år själva innan det.

Under utredningen konstaterades det att sambon har få antal speemier men som är av bra kvalitet! På mig hittades det inga fel.

Vi får hålla tummarna för att era hemma försök funkar. Skulle ju vara underbart och skönt att slippa hormonbehandlingen..

Hur har ni mått av behandlingarna? Jag har inte känt av det, men på nått sett så är det en psykisk stress runt allt det här med sprutor och tankar om hur det ska gå..
  • vinterbebis12

Hos oss såg alla testerna bra ut när vi gjorde utredning. Vi började försöka när vi var en bit över 30 och fick sedan barnen tätt när det väl fungerade (jag var 33 och 35). Är nu 38 så åldern talar emot oss tyvärr.

• NoA22

Jag fick min mens som vi trodde i söndags. Ringde läkaren direkt och fick börja samma kväll med menopur. Så idag är andra sprutan tagen.. nu är vi igång igen :) Antagligen blir äggplock ons eller torsdag nästa vecka..

• NoA22
    vinterbebis12 skrev 2016-08-15 23:20:21 följande:

Kul att vara ihåg NoA! Korta protokollet alltså?!

Ja det känns skönt att vara igång igen. Men samtidigt stressande.. Ja korta kör vi. Har gjort det alla IVFer förutom första.
  • Mrs Lilac

Hej, vi ska försöka med FET av blastocyst är det tänkt.

Blev gravid 2011 spontant och oplanerat på första gången vi slarvade. Fick MA v 13. Sen tog det sig inte fast vi försökte. Ett år senare konstaterades jättedålig spermiekvalitet så då blev det ICSI och det tog på första försöket. Blev en underbar liten unge samt 2 blastocyster i frysen som vi tänkte använda nu.

Planerade att sätta igång med frysförsök i höst men har haft väldigt mycket ångest inför att börja eftersom det var så oerhört jobbigt hela svängen sist. Blev dock oplanerat gravid i sommar så vi såg ut att slippa hela den karusellen men i tisdags så var vi på vul och då hade inte embryot växt som det skulle och inga hjärtslag. Så vi ska tillbaka nästa tisdag för att se Om graviditeten avstannat. Sen väntar väl abort, blödning och misär tills vi kan sätta igång med frysförsök, något senare än vi tänkt oss..

Känns förjävligt, men det är väl bara att bita ihop och försöka genomföra det. Vill verkligen ha syskon till mitt barn så det är nu eller aldrig.

Jag är 33 och min man är 37.

• NoA22

Hej tjejer, vi har inte varit så aktiva i den a tråden, men är väl för att det bara är jag som är igång och jag har inte varit in här knappt något..

Vi fick tillbaka 2 st (en välutveckling och en lite mindre utvecklad) eftersom det var vår 7de återföring, den 31 augusti. Idag fick jag Gravid 2-3 veckor på clearblue :D har testdag på tisdag.. Var lika när jag blev gravid med sonen, så kanske att man vågar hoppas lite.

Vågar nog dock inte tro på det helt fören efter första ul eftersom vi fått två missfall under vintern..

• vinterbebis12
    NoA22 skrev 2016-09-11 09:03:33 följande:

Hej tjejer, vi har inte varit så aktiva i den a tråden, men är väl för att det bara är jag som är igång och jag har inte varit in här knappt något..

Vi fick tillbaka 2 st (en välutveckling och en lite mindre utvecklad) eftersom det var vår 7de återföring, den 31 augusti. Idag fick jag Gravid 2-3 veckor på clearblue :D har testdag på tisdag.. Var lika när jag blev gravid med sonen, så kanske att man vågar hoppas lite.

Vågar nog dock inte tro på det helt fören efter första ul eftersom vi fått två missfall under vintern..

Åh underbara nyheter! Grattis
  • NoA22
    vinterbebis12 skrev 2016-09-11 10:48:28 följande:

Åh underbara nyheter! Grattis

FruLindell skrev 2016-09-13 06:04:57 följande:

Grattis! Vad roligt!

Tack :)

Ringde i måndags och fick en tid för vul den 29/9 så längtar jag ihjäl mig dit samtidigt som jag inte gör det, eftersom jag är så rädd att det ska bli som förra gången.. men längtar nog mest :)
Svar på tråden Fler som planerar syskonförsök i höst med FET/IVF?