• KissMeQuick

Jag får höra att jag är stor om magen!

Jag är i vecka 29 och är bf 26 okt-16. Min omgivning tycker jag har väldigt stor mage för att ha 11veckor kvar.

Jag har bara gått upp 4 kg hittills och sfmått ett följer sin kurva normalt. Hur ser ni andra ut runt min vecka? ????

• Svar på tråden Jag får höra att jag är stor om magen!
  • syntharen

Med första barnet fick jag höra att magen var sååå liten, om jag var säker på att barnet växer som det ska osv trots att SF-måttet låg precis på normalkurvan. Nu 6 år senare väntar jag andra barnet och får hela tiden höra hur stoooor jag är, att jag ska akta mig för att inte gå upp för mkt i vikt, att barnet kommer bli jättestor osv. Men jag ligger precis på normalkurvan... Jag ser ju själv att magen är betydligt större den här gången men inte megastor. Jag orkar inte bry mig dom flesta ggr men ibland ryter jag till och säger att jag ligger precis på kurvan och att jag är helt nöjd med hur jag ser ut. Jag älskar min stora mage! Förra gången var det typ sista månaden som man tydligt kunde se att jag var gravid. Den här gången såg jag gravid ut redan i v 15.

• Fröken W

Åh, jag trodde inte att jag skulle vara "en sån som bryr sig" om någon kommenterar magens storlek. Men där hade jag fel. Jag var stor innan jag blev gravid men nu går det inte att ta miste på att det är en gravidmage och inte bara en tjock mage. Från både släkt och vänner får jag höra "men vad mycket magen växer" "vad säger barnmorskan, är magen normalstor" "oj, ja nu syns det att du är gravid undra hur stor du kommer vara innan förlossningen". Det är så jäkla tröttsamt. Sf-måttet låg över översta kurvan redan första mätningen (antagligen pga min övervikt) men följer sin kurva som den ska. Vi har fått göra två tul, pga högt sf-mått och gräns till grav.diabetes, och båda har sett bra ut och bebisen är normalstor. Men som sagt, sjukt tröttsamt att få kommentarer om magstorleken.

Magar är olika, vissa stora andra små. Om folk bara kunde få låta det vara så. Man har ju annat som man tänker på och som oroar en, det behövs inte hjälp från omgivningen att hitta ytterligare orosmoln.

• LaFontaine

På en och samma fest i vecka 24, fick jag först höra hur stor jag var, för att någon timme senare få en kommentar om vilken behändigt liten mage jag har. Min mage är för övrigt på centimetern på medelkurvan och har varit så hela tiden, Kontentan blir helt enkelt att folk tycker och tänker lite för mycket...

• Harmagedon

Äh, folk har svårt att hålla koll på hur magen ska se ut och kommenterar lite hej vilt. Jag gick upp rätt lite med båda barnen, magen följde normalkurvan och var osynlig bakifrån hela tiden. Men jag kunde ändå få sånna kommentarer. Inget att bry sig om.

• Annelie 76

Om sf-måttet är ok så är magen lagom. Folk säger alltid sådär eller "oj, med så stor mage är det väl dags snart". Jättekul att höra när man har flera månader kvar. Ignorera idioterna eller kom på med ett fyndigt svar som tex "när är det dags för dig då? Din mage är ju också ganska rejäl". Funkar på både kvinnor och män...

• Cilla93

Oj vad jag har fått höra saker som "oj vad stor du är redan", "du spricker ju snart", "men nu är det väl dags snart"(när det är rätt länge kvar" och såklart "är du säker på att det inte är två?".

När jag var lika långt gången som du är nu så har jag för mig att sf-måttet låg mellan lilla och mellersta kurvan, alltså inte alls speciellt stor men fick ändå såna kommentarer. Fick höra tvärtom från en del också, att jag är så liten. Nu är jag i vecka 37 och ligger ganska precis på mellersta kurvan. Får inte såna kommentarer lika ofta längre dels för att jag inte träffar folk lika ofta men tror det även är för att jag nu snart ska ha bebisen så det är "okej" att vara stor nu.

Folk ska tycka en jävla massa med andra ord. Tydligen okej att kommentera min kropp hur som helst nu bara för att jag är gravid.

• PurpleHeart
    Cilla93 skrev 2016-08-04 13:33:44 följande:

Tydligen okej att kommentera min kropp hur som helst nu bara för att jag är gravid.

Ja visst är det märkligt... Det är ju aldrig ok i andra sammanhang. Komplimanger är givetvis en helt annan sak.
  • Physalis

Haha folk med deras kommentarer..

Stod på frukt avdelningen på ICA när det kom fram en tant och frågade om det inte var dags snart? Jag fattade ingenting och trodde hon pratade om hur mogna apelsinerna bredvid mig var. Så jag stod väl och såg så lagom förvirrad ut och försökte komma på något artigt att svara den virriga tanten. Så pekade hon på min 7månaders mage och poletetten trillade äntligen ner.

• palmskan

Är i v24 och har gått upp ca 10 kg, gick upp 25 kg med första så känns rätt lugnt nu ändå :,)

Men får ändå höra tidigt att magen är stor och "det syns ju redan oj oj oj hur ska det bli!!" I typ v16-18.

Orkar inte jämföra mig, älskar min mage! Äter inte godis eller snabbmat hela tiden eller så, går långpromenader och simmar. Så jag vet ju att det inte är något tokigt.

• Loppan84

Har samma bf som dig (26/10). Har gått upp ca 6 kg vilket är lite med tanke på litt bmi men inte oroande mycket och också mitt SF-mått följer kurvan perfekt. Har också fått mycket kommentarer om magen och va superledsen för det ett tag - men har bara insett att folk är idioter som inte vet/kommer ihåg hur stor en gravidmage faktiskt är.

För min del är det också så att hela min viktuppgång sitter på magen och magen pekar rätt fram som en strut så den ser stor ut. Men det är ju egentligen bara bonus, betyder att jag inte gått upp massa på andra ställen på kroppen så blir lättare att komma tillbaka i form efter förlossningen :)

Svar på tråden Jag får höra att jag är stor om magen!