• Sofie lin

klarar sig bebisen vecka 30+?

Jag är idag gravid i vecka 30+3 och har så mycket sammandragningar har varit till förlossningen och det såg bra ut. men jag är ändå orolig att bebisen ska komma snart. Om hon skulle födas nu i vecka 30 är det någon som vet hur stor chans hon har att klara sig? förstår att det är olika för alla barn. men jag är så himla orolig : ( är så tacksam för svar! 

• Svar på tråden klarar sig bebisen vecka 30+?
  • DigiC
    Sofie lin skrev 2016-07-30 16:13:46 följande:

Jag är idag gravid i vecka 30+3 och har så mycket sammandragningar har varit till förlossningen och det såg bra ut. men jag är ändå orolig att bebisen ska komma snart. Om hon skulle födas nu i vecka 30 är det någon som vet hur stor chans hon har att klara sig? förstår att det är olika för alla barn. men jag är så himla orolig : ( är så tacksam för svar! 

Efter 26 graviditetsveckor överlever 50% av friska barn, enligt min kurslitteratur, sen ökar ju den procenten med varje vecka. Lungorna är färdigutvecklade efter vecka 32, är risken hög för att bebisen ska komma tidigare än det så ger dem dig kortison för att lungorna ska mogna snabbare. Men har du varit inne på förlossningen och de inte är oroliga så var inte orolig. 
    Bara hör av dig till dem igen om det blir mycket igen. :)
  • Anonym (Dr)

Det flesta barn som föds efter v 30 överlever och klarar sig bra.Dock behöver dom mera hjälp i början och är kvar på sjukhuset en period.

• Charlotte N

Ingen fara om allt ser bra ut. Jag har haft mängder av sammandragningar med nummer 2 och 3. Fick bricanyl i vecka 30 med nr 2 för att få vila lite men annars har inga åtgärder gjorts. Inte kom han för tidigt för det, 6 dagar sen var han. Nu är jag i vecka 30 med nr 3, har massor av sammandragningar och är inte det minsta orolig att hon ska komma tidigt.

• Anonym (Mia)

Sammandragningar har man ju genom hela graviditeten. Det är besvärligt men om de inte gör ont så ska man bara vila tills det går över. Blir det inte bättre om du vilar?

Inte farligt säger min barnmorska. Min första graviditet kände jag aldrig sammandragningar men i den graviditeten jag är i nu så har jag varje dag mer eller mindre och jag är i v 23 nu.

• Sofie lin

Ja har väl i snitt en sammandragning var 5 minut dygnet runt ibland kan det gå 15 min mellan men oftast är dom väldigt täta. Mitt andra barn också. Men är väl inget att oroa sig för kanske då. Det kommer även som slem i perioder men har gjort från och till sen vecka 16 misstänker att det är från slemproppen men blir lika orolig varje gång det kommer..

• Aleeexa

Min bästa väns pojke är född i v 30+5. Han blir 9 i år, och har inga men efter det. Han är precis som alla jämnåriga i utveckling osv :)

Svar på tråden klarar sig bebisen vecka 30+?