• Anonym (Orolig)

Vänner som dricker mycket

Jag och min man umgås mycket med ett annat par som har barn i samma åldrar som våra (6 och 3 år). Det dricks väldigt mycket i den här familjen, pappan kan dricka 8-10 öl på en kväll och nu när vi firat semester ihop har det varit kanske 5-6 öl/dag. Jag och min man har pratat mycket om detta och han har börjat sätta stopp för sitt drickande när vi umgås med den andra familjen för han känner att han vill dricka till maten för att det är gott inget annat.

Det jag är orolig för är deras barn. Deras äldsta är ett väldigt försynt barn medan deras yngsta är oerhört utåt agerande. Deras yngsta leker att hen dricker öl och har även sagt på förskolan att han vill ha öl till maten. Detta oroar mig. Min äldsta tar lite avstånd från pappan då hon uttryckt att hon inte gillar honom.

Har försökt prata med mamman men hon menar att det är normalt och att de är uppvuxna så och att föräldrarna bara blir lite "glada"..

Vad ska jag göra? Kan jag göra något? Jag vill ju lite skydda mina barn från detta också, att dricka vin till maten gör jag men jag vill inte att de ska uppleva fulla människor..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-07-31 18:14
    Ser nu att jag skrivit fel, skyller på att jag skrev från mobilen. Det dracks runt 8 öl + lite annat (vin, groggar) varje dag på semestern. Hoppas dock att det inte dricks så mycket hemma när de bara är med familjen.

• Svar på tråden Vänner som dricker mycket
  • klyban
    pyssel skrev 2016-07-31 15:45:16 följande:
    Det som du påstår, existens eller inte i andra trådar, och använder som argument för att reagera på reaktioner som inte är reaktionerna i tråden.
    Ja exakt - Ridå.
    Vart fick du hybrisen ifrån, där du ska bestämma vad folk ska skriva i sina inlägg?
  • Anonym (Orolig)
    klyban skrev 2016-07-31 16:03:22 följande:

Nu ser jag kramar inte som nått märkvärdigt, men antar de var lite väl forcerande då.
    Sen detta med vara kränkt, kan vara lurigt.
    Där en person känner sig vansinnigt kränkt, och den andra bara skojar lite.
    Och är man inte på samma nivå, så kan det bli väldigt konstigt.

Sen dina bekanta, så är det svårt att vara någonslags socialarbetare för dom.
    Att barnen beter sig som de gör, behöver inte ha ett jota med alkoholen att göra, lika väl som det kan detta.
    Barn kan vara väldigt olika, och leka vuxna och säga dricka öl.
    Men det betyder egentligen ingenting för dom.
    Det jag säger är att det är en omöjlig väg att vandra, och "ta hand om" andra människor.
    För hur än man gör, så kommer det gå fel någonstans.

Jag anser att om ett barn visar att det inte vill bli kramat så kramar man inte det. Det är viktigt att lära barn integritet och att ett nej respekteras.

Vet mycket väl att det inte behöver ha något med alkoholen att göra att barnen beter sig som de gör så klart. Vi har däremot ett val om vi vill umgås eller inte och vi har sagt till vännerna att vi inte vill umgås om det hela tiden måste drickas så mycket. Tyvärr blev det då så att vi inte heller kommer umgås mer som det ser ut nu.
  • klyban
    Anonym (Orolig) skrev 2016-07-31 16:49:52 följande:
    Jag anser att om ett barn visar att det inte vill bli kramat så kramar man inte det. Det är viktigt att lära barn integritet och att ett nej respekteras.

Vet mycket väl att det inte behöver ha något med alkoholen att göra att barnen beter sig som de gör så klart. Vi har däremot ett val om vi vill umgås eller inte och vi har sagt till vännerna att vi inte vill umgås om det hela tiden måste drickas så mycket. Tyvärr blev det då så att vi inte heller kommer umgås mer som det ser ut nu.

Om det vore så enkelt.
    Men är säkert det i ditt fall.

Det är nog lättast att inte umgås, när ni är så långt ifrån varandra.
    Och har en meningsskiljaktighet, även om denna inte är direkt officiell mellan er.

• Anonym (Orolig)
    klyban skrev 2016-07-31 17:05:26 följande:

Om det vore så enkelt.
    Men är säkert det i ditt fall.

Det är nog lättast att inte umgås, när ni är så långt ifrån varandra.
    Och har en meningsskiljaktighet, även om denna inte är direkt officiell mellan er.

Är medveten om att det inte alltid är så enkelt, men om man lär barnen att vem som helst får röra dem fast de inte vill, vad sänder man ut för signaler då?
  • pyssel
    klyban skrev 2016-07-31 16:03:50 följande:

Vart fick du hybrisen ifrån, där du ska bestämma vad folk ska skriva i sina inlägg?

Jisses så pompöst, överdrivet och svartvitt. Precis som i ditt första inlägg där du låtsas "förekomma" de du anser vara "PK". Nej ingen hade då, eller nu, yttrat ngt om att det bara finns "kanonfull eller nykter" som du påstår.

Att du nu börjar bagatellisera vuxnas dräggiga fyllekramande på barn fyllda av obehag genom att kalla det att man "inte är på samma nivå" och "lite forcerande".. obehaglig inställning.
    Alla hästar hemma
  • Demagogen

Varför nämnde du inte kränkningarna mot dig i trådstarten? Och vad består de av?

• Anonym (Orolig)
    Demagogen skrev 2016-07-31 18:01:10 följande:

Varför nämnde du inte kränkningarna mot dig i trådstarten? Och vad består de av?

Hoppsan! Ser att jag skrivit fel i trådstarten.. Jag skrev från mobilen.. Mannen drack runt 8 öl + några glas vin nästan varje dag på semestern också.

Kränkningarna började hända efter jag skrev inlägget, innan dess hade jag sett mellan fingrarna på dem och avfärdat dem som trams. Men höra vissa saker varje dag gör att man till slut tappar tålamodet..
  • klyban
    Anonym (Orolig) skrev 2016-07-31 17:30:21 följande:
    Är medveten om att det inte alltid är så enkelt, men om man lär barnen att vem som helst får röra dem fast de inte vill, vad sänder man ut för signaler då?

Kan inte svara på er situation ser ut, svarat kan vara ja och nej.
    Saker och ting kan göras med glimten i ögat, och vara nått roligt.
    Även vid ett "motstånd", men ni som halv upprörda föräldrar, så kan det vara sen nått med glimten i ögat.
    Vet själv varit irriterad någon gång på beteenden, och inte lätt att se det så då.

Detta är på intet sätt att säga det var så för er, utan menar på att det är inte så enkelt.
    Och då tänker på andra människor än just ni.
    Sen kan vissa som är onyktra vara väldigt jobbiga, den saken råder det ingen tvivel på.
    Och vissa får grava personlighetsförändringar redan vid 3-4 öl.
    Hade en sådan i min umgängeskrets, orkade inte med detta och sluta umgås med denna personen onykter.
    Nu blev kanske inte jag så drabbad, då jag bara ignorera personen, men andra fick han gråta, bli sura och annat krångel.
    Blev ofta en tryckt och tråkig stämning, men person ifråga, hade hur skoj som helst :p
    Tragik!

• Anonym (Orolig)
    klyban skrev 2016-07-31 18:16:30 följande:

Kan inte svara på er situation ser ut, svarat kan vara ja och nej.
    Saker och ting kan göras med glimten i ögat, och vara nått roligt.
    Även vid ett "motstånd", men ni som halv upprörda föräldrar, så kan det vara sen nått med glimten i ögat.
    Vet själv varit irriterad någon gång på beteenden, och inte lätt att se det så då.

Detta är på intet sätt att säga det var så för er, utan menar på att det är inte så enkelt.
    Och då tänker på andra människor än just ni.
    Sen kan vissa som är onyktra vara väldigt jobbiga, den saken råder det ingen tvivel på.
    Och vissa får grava personlighetsförändringar redan vid 3-4 öl.
    Hade en sådan i min umgängeskrets, orkade inte med detta och sluta umgås med denna personen onykter.
    Nu blev kanske inte jag så drabbad, då jag bara ignorera personen, men andra fick han gråta, bli sura och annat krångel.
    Blev ofta en tryckt och tråkig stämning, men person ifråga, hade hur skoj som helst :p
    Tragik!

Fast jag märker ju på mina barn att de inte gillar det... Jag känner ju trots allt mitt barn bäst.. 

Usch så tragiskt kring personen i din umgängeskrets!
  • Anonym (B)

Det är aldrig okej att tvinga ett barn att kramas. Då visar man barnet att dens vilja inte spelar någon roll och barnets integritet kan bli skadat.

• klyban
    Anonym (Orolig) skrev 2016-07-31 18:19:58 följande:
    Fast jag märker ju på mina barn att de inte gillar det... Jag känner ju trots allt mitt barn bäst.. 

Usch så tragiskt kring personen i din umgängeskrets!

Jag sa inget om din situation, och att det inte var så.

Jo, lite tragiskt var det, speciellt höll på med psykologiska experiment och jävelstyg.
    Gick sa till en tjej i ett par, att hennes sambo var otrogen, vilket han inte var.
    Och en massa annan skit, men varna min flickvän då, för detta och inget som kommer ur den munnen när h*n dricker är sant.
    Och är bara till för att jävlas.
    Mig var han aldrig på, då jag bara titta på han och fortsatte som inget hade hänt.
    Jag bara antar att det var en reaktion som var det viktigaste för h*n.
    Det vägrade jag att ge.

Men förstår att de som har så grava personlighetsförändringar, att dessa sprider allt annat än glädje runt sig.
    Såklart det finns ju andra personlighetsförändringar som kan vara roliga också, men inte denna ändringen.
    Den var sjuk, och valet att sluta umgås där, var inte svår.

Svar på tråden Vänner som dricker mycket