• BeautifulMoments

Är det omöjligt att hitta bra mat?

Igår fick jag ännu en gång höra "ska man lyckas hitta bra mat måste man odla själv och ha egen bondgård"

Sant eller falskt? Är de omöjligt att hitta bra mat i affären utan tillsatser och annat "skit" i maten?

My life, My choice!
  • Svar på tråden Är det omöjligt att hitta bra mat?
  • Kjell2

I dr flesta stora mataffärer kan du hitta ekologiskt kött, grönsaker, rotfrukter, mjöl, mjölk odyl. Om det sen är tillräckligt bra för dig är en annan fråga. Kolla innehållsförteckning för tillsatser.

• FruNyfiken

Klart det går!
    Vi köper nötkött, älg, fläsk och kalkon från lokala gårdar och handlar basvaror och ekologiska grönsaker på affären.
    Eftersom vi lagar all mat själv har vi koll på vad vi stoppar i oss.

• BeautifulMoments

Jag kollar ofta innehållsförteckningar och de va så samtalet kom på sig igår. Jag påpeka innehållet i hennes "ProPud" vilket har enormt många olika ämnen i sig.

Jag läste även boken "den hemliga kocken" för ett antal år sen just för jag har intresse för ämnet, vet ni om de finns fler böcker om matfusk och bra mat?

My life, My choice!
  • Aniiee

Det är LÄTT att hitta bra mat i sverige, både bra råvaror och bra färdigmat. Vi har också stora möjligheter att göra vår egen bra "snabbmat", lite till mans. Men det betyder naturligtvis inte att ALLA mat i sverige är bra.

Sen minns jag lite vagt att han som skrev "Den hemlige kocken" fick en hel del kritik för att han var onyanserad och bland annat drog alla e-nummer över en kam, men det var ju för 7 år sedan, så det kanske har blivit bättre sen dess.

Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • K grrl
    BeautifulMoments skrev 2016-07-29 11:40:26 följande:

Jag kollar ofta innehållsförteckningar och de va så samtalet kom på sig igår. Jag påpeka innehållet i hennes "ProPud" vilket har enormt många olika ämnen i sig.

Jag läste även boken "den hemliga kocken" för ett antal år sen just för jag har intresse för ämnet, vet ni om de finns fler böcker om matfusk och bra mat?

My life, My choice!
    Hennes svar lät mer som ett förtäckt "ge fan i att predika, jag är inte intresserad".
  • Virriga Vera
    BeautifulMoments skrev 2016-07-29 11:40:26 följande:

Nu vet jag inte vad ProPud är men oavsett så anser ju jag att det är mindre viktigt hur många e-nummer som en produkt har, det är viktigare vilka e-nummer som produkten innehåller.

• Aniiee
    Virriga Vera skrev 2016-07-29 14:00:24 följande:

Nu vet jag inte vad ProPud är men oavsett så anser ju jag att det är mindre viktigt hur många e-nummer som en produkt har, det är viktigare vilka e-nummer som produkten innehåller.

Det är pudding, som typ choklad/tapiokapudding som är proteinberikad, som dessutom inte har "enormt många" olika ämnen i sig, utan ingredienslistan är kort för att vara en sådan produkt. Bara 11 ingredienser. Ja, hälften av de ingredienserna har e-numer, men om det är bra eller dåliga e-numer orkar jag inte kolla just nu. Åt minståne 1 av de är sötningsmedel och 1 är vanligt bordssalt....
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • BeautifulMoments

För min del lät det inte jättenaturligt. Jag föredrar att det är så lite ingredienser som möjligt.
    My life, My choice!
  • Aniiee
    BeautifulMoments skrev 2016-07-29 16:53:34 följande:

För min del lät det inte jättenaturligt. Jag föredrar att det är så lite ingredienser som möjligt.
    Lät inte jättenautligt, nej, kanske inte, om man inte har superkoll på vetanskapliga benämningar på naturliga ämnen. ALLT är inte "naturliga ämnen", men förmodligen fler än du tror.

Jag är inte heller ett fan av onödiga e-nummer, men samtidigt är jag medveten om att jag använder ett antal varje dag, helt utan att ta fram laboratoriekittet.
  • BeautifulMoments
    Aniiee skrev 2016-07-29 17:18:00 följande:

Lät inte jättenautligt, nej, kanske inte, om man inte har superkoll på vetanskapliga benämningar på naturliga ämnen. ALLT är inte "naturliga ämnen", men förmodligen fler än du tror.

Jag är inte heller ett fan av onödiga e-nummer, men samtidigt är jag medveten om att jag använder ett antal varje dag, helt utan att ta fram laboratoriekittet.

Jag hindrar inte dig eller någon annan att äta det :)
    My life, My choice!
  • Aniiee
    BeautifulMoments skrev 2016-07-29 17:22:53 följande:
    Jag hindrar inte dig eller någon annan att äta det :)
    Klart du inte gör. Du hindrar förmodligen inte dig själv att använda en hel del saker som har e-nummer också. Du har kanske har lite E174 eller E175 på dig just nu, kanske eldar upp lite E901 på kvällen, äter E331 till frukost eller middag, stekta i lite E422.

Min poäng är att e-nummer finns överallt och du kan inte undvika det, eftersom det stora flertalet e-nummer är naturliga.
  • Aniiee
    Aniiee skrev 2016-07-29 17:39:05 följande:
    Klart du inte gör. Du hindrar förmodligen inte dig själv att använda en hel del saker som har e-nummer också'. Du har kanske har lite E174 eller E175 på dig just nu, kanske eldar upp lite E901 på kvällen, äter E331 till frukost eller middag, stekta i lite E422.

Min poäng är att e-nummer finns överallt och du kan inte undvika det, eftersom det stora flertalet e-nummer är naturliga.
    heller*
  • BeautifulMoments
    Aniiee skrev 2016-07-29 17:39:05 följande:

Klart du inte gör. Du hindrar förmodligen inte dig själv att använda en hel del saker som har e-nummer också. Du har kanske har lite E174 eller E175 på dig just nu, kanske eldar upp lite E901 på kvällen, äter E331 till frukost eller middag, stekta i lite E422.

Men herregud varför är du så förnärmad?
    My life, My choice!
  • Aniiee
    BeautifulMoments skrev 2016-07-29 17:43:11 följande:
    Men herregud varför är du så förnärmad?
    Det är jag inte. Tvärt om. Jag tycker bara om att få folk att fundera på vad de egentligen vet, kan och tror.

Blev du förnärmad när du insåg att du har metallsmycken, bivaxljus, äter ägg och steker i olja?
  • BeautifulMoments
    Aniiee skrev 2016-07-29 17:57:22 följande:

Det är jag inte. Tvärt om. Jag tycker bara om att få folk att fundera på vad de egentligen vet, kan och tror.

Blev du förnärmad när du insåg att du har metallsmycken, bivaxljus, äter ägg och steker i olja?

Nej jag är fullt medveten om att det finns e-nummer som är naturliga saker. Det är inte det som jag frågar.
    My life, My choice!
Svar på tråden Är det omöjligt att hitta bra mat?