• Thor68

Hur länge varar "enskild gåva/arv"?

T.ex. Ett gift par med barn, där den ena parten får ett arv på 700 000 kr, där det i testamenten står att detta ska betraktas som enskild egendom osv.

Hur länge kan den parten hävda att just 700 000 kr av dennes pengar alltid är öronmärkta för den personen? Efter många år tillsammans så har dessa pengar används till diverse gemensamma investeringar där båda parter har bidragit. Delar av dessa pengar kanske användes till en sommarstuga, men den andra parten har gjort allt arbete i stugan, ja det finns många exempel. Ni förstår säker vart jag vill komma, är det rimligt att man alltid kan hävda att "jag ärvde 700 000 kr av min pappa för 15 år sedan, så då ska jag alltid ha 700 000 kr mer vid separation? Jag tycker inte att detta resonemang håller, men vad gäller juridiskt efter att lång tid har passerat sedan man fick gåvan och ekonomierna i familjen har blandats runt många gånger på vägen, då är det inte lätt att säga att just dessa pengar är mina oavsett vad?

• Svar på tråden Hur länge varar "enskild gåva/arv"?
  • Kerubmamman

Det beror lite grann på. Dels hur avtalet/testamentet är skrivet, men även hur pengarna används. 
    Om pengarna används till att köpa en "hel" sommarstuga så kan det härröras till arvet. 
    Men om pengarna "blandas in" med vanligt giftorättsgods så tappar det status som enskild egendom. 

Jag är långt ifrån någon expert, jag tar från minnet samt en snabbgoogling som ledde mig (bland annat) hit: http://lawline.se/answers/enskild-egendom-surrogat-och-risk-for-sammanblandning

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Tonårsmamman1

Tror det är som Kerunmamman skriver. Blandas pengarna med den övriga ekonomin så har du ju valt att dela med dig av pengarna. 

• Ekonom10

Precis. Den enskilda egendomen måste kunna "spåras" hela vägen från när arvet kom till bouppteckningen. Har den sammanblandats med andra medel blir den giftorättsgods, eller att man helt enkelt har förbrukat det. Har man köpt en eller delar av en sommarstuga kan man ju ange att den, eller delar av, ska vara enskild egendom.

Svar på tråden Hur länge varar "enskild gåva/arv"?