• Anonym (Lena)

Ifrågasatt gällande plocksallad

Handlade en plocksallad på Coop idag. Jag har alltid grönsallad i potten och sedan pasta och proteiner ovanpå . När jag skulle betala säger kvinnan i kassan att få jag inte hade tagit någon sallad skulle de ta ett högre kilopris.

Jag sa att det visst finns grönsallad i salladen.

-Inte vad jag kan se. Svarade hon och flinade åt mig.

Jag blev då irriterad att jag öppnade salladen och drog undan kycklingen och pastan med fingrarna och visade salladen.

-Ja men du ser. Där hade du tur. Får jag som svar.

Vad är det här?

Har du blivit ifrågasatt vad gäller din plocksallad?

• Svar på tråden Ifrågasatt gällande plocksallad
  • ostpaj
    monstermagnet1 skrev 2016-07-29 12:55:16 följande:

Jag har fått dubbelt pris i kassan på Ica för att jag inte tagit pasta utan endast olika grönsaker samt lite kyckling och räkor.

Lämnade då lådan i kassan utan att köpa den. Hänt flera ggr med just en kassörska.

Även observerat detta på Willys. Ett äldre par hade plockat i blandad sallat och pasta. Liten mängd kött överst. De fick höra att det skulle bli 200 kr kilot. Jag sa till att det inte var rimligt, till slut fick de rätt pris.

Men sa hon i kassan att det var ju det var just specifikt pasta? Jag tar aldrig pasta. För mkt kolhydrater enligt mig. Verkar konstig om kravet är att man måste ta just pasta också...
  • monstermagnet1

Ostpaj: Ja, precis. Hon menade att det inte räknades som sallad annars.... Efter att jag pratat med de som jobbar i delidisken, fick jag veta att det var ok att ta grönsaker samt kött, många tål ju inte gluten, men att denna kassörska inte höll med om det, så nu ställer jag mig i en kö där hon inte sitter...

• Åsa

Aldrig stött på detta. Ser inget fel i att de gör så MEN då ska det vara uttalat/skrivet.

• BandAnna
    monstermagnet1 skrev 2016-07-29 12:55:16 följande:

Jag har fått dubbelt pris i kassan på Ica för att jag inte tagit pasta utan endast olika grönsaker samt lite kyckling och räkor.

Lämnade då lådan i kassan utan att köpa den. Hänt flera ggr med just en kassörska.

Även observerat detta på Willys. Ett äldre par hade plockat i blandad sallat och pasta. Liten mängd kött överst. De fick höra att det skulle bli 200 kr kilot. Jag sa till att det inte var rimligt, till slut fick de rätt pris.

Det där är ju helt knäppt. Det innebär att jag som avskyr pasta ska behöva köpa det bara för att få samma pris som andra. 
    Jag brukar plocka ner några räkor, avocado, melon, salladsblad, några kycklingbitar, ägg, ananas och majs..borde inte det klassas som en sallad? 

• Rymdmoln
    BandAnna skrev 2016-07-29 14:25:17 följande:

Det där är ju helt knäppt. Det innebär att jag som avskyr pasta ska behöva köpa det bara för att få samma pris som andra. 

Jag brukar plocka ner några räkor, avocado, melon, salladsblad, några kycklingbitar, ägg, ananas och majs..borde inte det klassas som en sallad? 

Beror väl på hur mycket salladsblad och grönt det är :) vi har alla olika definitioner av hur en sallad ser ut. Håller med om att det är lite knäppt, tanken är ju att man ska kunna anpassa sin sallad efter egen smak som de flesta gör. Annars kan man ju lika gärna köpa en såndär färdig sallad i disken med färdig mat. Som för övrigt typ bara innehåller isbergssallad och pasta haha.

Din sallad lät sjukt god förresten hehe!
  • tikki masala

Nämen fy! så kan de ju inte göra! Har de satt ett pris så skall de hålla den! oavett om du väljer bara kött. Annars får det stå med minst halva grönsaker i eller något.

• tikki masala

Nämen fy! så kan de ju inte göra! Har de satt ett pris så skall de hålla den! oavett om du väljer bara kött. Annars får det stå med minst halva grönsaker i eller något.

• neverpreggo

Aldrig ifrågasatt. Lägger ofta salladsbladen överst. På en av butikerna har de en lapp på den varmhållna buffen att enbart kött kostar mer men det känns rätt logiskt.

• cosinus

Hos oss brukar det vara dyrare för enbart räkor/kräftor och någon butik har en skylt om att det krävs minst tre ingredienser för att räknas som sallad.

Jag handlar ofta sallad på lunchen och brukar fylla botten med ruccola eller typ bladspenat men just det väger ju i princip ingenting så även om man tar det påverkar det knappt priset i slutändan. Tomater däremot...

• Cadencee

Sambon jobbar på Konsum så frågade honom om detta. De gjorde så att de höjde priset på allt istället. Från början kostade det 9,95:-/hg men de höjde med typ 1:-/hg så köper man bara kött eller räkor/kräftor förlorar butiken på det ändå men mer rättvist att göra så tycker jag än att ha två olika priser.

• Guldrosen

Om man bara vill ha kött eller skaldjur kan man väl köpa det i chark- eller skaldjursdisken och betala vad det egentligen kostar och inte förstöra för oss som vill kunna köpa en sallad till ett vettigt pris. Varför ska alla som vill köpa en sallad behöva finansera andras snålhet/dumhet/egoism?

Varför tror ni att det heter sallad? Om man beställer en sallad på restaurang så får man inte bara in en tallrik med pasta, mozarella och kött och/eller skaldjur. Den innehåller oftast sallad, ev pasta/bulgur/couscous, tomat, gurka, ost, oliver, majs, kött eller skaldjur.

Jag glimmar som Guld och är vacker som en Ros
  • ostpaj
    Guldrosen skrev 2016-07-30 11:22:30 följande:
    Om man bara vill ha kött eller skaldjur kan man väl köpa det i chark- eller skaldjursdisken och betala vad det egentligen kostar och inte förstöra för oss som vill kunna köpa en sallad till ett vettigt pris. Varför ska alla som vill köpa en sallad behöva finansera andras snålhet/dumhet/egoism? Varför tror ni att det heter sallad? Om man beställer en sallad på restaurang så får man inte bara in en tallrik med pasta, mozarella och kött och/eller skaldjur. Den innehåller oftast sallad, ev pasta/bulgur/couscous, tomat, gurka, ost, oliver, majs, kött eller skaldjur.

För att världen är orättvis. Därför.
  • Guldrosen
    ostpaj skrev 2016-07-30 12:36:52 följande:

För att världen är orättvis. Därför.

Ja,vi ska ju inte jobba för en mer rättvis värld. Låt egoismen härja fritt!
Svar på tråden Ifrågasatt gällande plocksallad