• RebeccaBengtsson

Uppsagd under sjukskrivning

Jag jobbar som behovsanställd på en resturang nu i sommar. Jag har tidigare jobbat heltid på samma ställe men då jag har ett annat jobb i sommar har jag kombinerat båda. Där jobbar jag cirka 20 timmar i veckan(80 timmar i månaden). Anledningen att jag jobbar två jobb i sommar är så att jag kunde jobba kvar på restaurangen i höst och då ha heltid igen. Nu har jag blivit sjukskriven och min chef avskedade mig och sa att han inte räknat med att jag skulle jobbat mer än två dagar till. Detta har han aldrig nämnt tidigare. Har han rätt att göra detta?

• Svar på tråden Uppsagd under sjukskrivning
  • Anonym (Kont)

Vad står det på ditt kontrakt? Står det ett datum då anställningen tar slut? I så fall ska du ju va anställd till de datumet (även om han inte behlver ge dig några pass). Står det tillsvidare så ska du ju ha uppsägningstid, hur lång den nu är, men samma där han behöver ju inte ge dig några pass.

• Anonym (Vet)

En arbetsgivare har rätt att säga upp dig under sjukskrivning. Dock så måste han uppge orsak till detta.

Du kan bestrida det och då blir du inte uppsagd, spelar ingen roll vad det står på kontraktet så får han inte säga upp dig för att du är sjukskriven.

Uppger han pgr av arbetsbrist och anställer någon annan är detta ett lagbrott.

Gå till facket och säg som det är så kan han bli skyldig att betala allt sammans ur egen ficka.

Svar på tråden Uppsagd under sjukskrivning