• Flickansomlektemedelden

Pappan drar iväg en månad mitt under vårdnadstvist?

Jagkommer med största sannolikhet vecka 30 dra igång en vårdnadsprocess för att få ensam vårdnad om min dotter pga samarbetssvårigheter.

Pappan har inte velat träffa dottern på sommaren och beter sig allmänt omoget.

Hursomhelst, han har tänkt dra iväg 45 dagar utomlands på en festresa med en kompis. Hur ställer dig egentligen tingsrätten till det om man är mitt under pågående vårdnadstvist? Någon som varit med om nåt liknande? I mina öron låter det konstigt på så många plan....

Tacksam för era kommentarer!

I found your nose - It was all up in my business again.
  • Svar på tråden Pappan drar iväg en månad mitt under vårdnadstvist?

Du tycker inte de är.märkligt att han inte har en tanke på att umgås med dottern på 45 dagar?

Ja jag kanske ska göra samma sak då, låter så himla normalt ju. I vårdnadsprocesser och allt när man entligen borde visa sitt engagemang och vilja att vara delaktig... tycker inte de låter vuxet alls.

Jag undrade egentligen vad andra tyckte men här är du, 46 år och kvar på familjeliv än....

Jag har aldrig hindrat honom från att leva sitt liv heller, dottern har tydligen hindrat honom varför det inte är mer än rätt att han lämnar ifrån sig vårdnaden så slipper han ansvaret det bär med sig.

Har du solsting eller? Lugna ner dig.

Det är därför såna här forum finns. Och så finns de såna som dig, kärringar som tycker livet är irriterande så man måste klaga på andras liv också. Har du inget trevligt att säga så gå o skaffa dit nåt vettigare att göra. Låt nån annan svara.

Familjeliv finns till för att starta trådar och där man kan ställa frågor. Man förväntar sig svar men sällan så puckade som dina.

• äldreochklokare

Eftersom du ska starta en vårdnadstvist antar jag detta inte är något nytt, så låt honom åka. Det är han själv som ska stå till svars för vad han gör och inte gör när ärendet väl kommer upp i rätten. 

Panda88 skrev 2016-07-24 17:20:31 följande:

Herregud vilken inställning, man skulle kunna tro att du känner pappan och ska försvara honom?

Ts: jag tycker inte det är normalt att åka iväg för att festa i över en månad vare sig man är i vårdnadstvist eller inte. Men om du ska se det positivt för dig (kanske inte för barnet dock men vill han inte träffa barnet när han är hemma heller så kvittar det ju) så tror jag att du vinner ganska mkt på om han åker iväg och lämnar allt ansvar till dig.

Tack för ditt svar!!

Tänkte också att se var nån som kände mitt ex, som ville leka allan där.

Det jag egentligen tänker är ju just tingsrätten där, har dom överseende med sånt? 45 dagars utomlandsresa liksom.... när man har en tvååring som man ska tvista om vårdnaden kring? Känns som att dom inte ser det som positivt då han undvikt sin dotter hela sommaren också för att spara ihop semesterdagar för en festresa med en kompis....
  • Panduro

Skit i Amy, hon försöker bara jävlas. Klart det är väldigt illa och i mina öron låter det som han inte är så intresserad av dottern.

äldreochklokare skrev 2016-07-24 17:21:50 följande:

Eftersom du ska starta en vårdnadstvist antar jag detta inte är något nytt, så låt honom åka. Det är han själv som ska stå till svars för vad han gör och inte gör när ärendet väl kommer upp i rätten. 

Jag förstår att han ska försvara sitt beteende absolut. Men jag undrar ju för att få lite klarhet i om det faktiskt är jag som överreagerar eller om de faktiskt är helt oansvarigt och korkat att åka 45 dagar när man har ansvar för ett litet barn som dessutom behöver regelbundenhet i umgänget med sin pappa, det bryr han sig inte om alls verkar det som.... hur resonerar tingsrätten i såna lägen när vårdnadshavaren bara drar iväg hursomhelst?
    Panduro skrev 2016-07-24 17:31:24 följande:

Skit i Amy, hon försöker bara jävlas. Klart det är väldigt illa och i mina öron låter det som han inte är så intresserad av dottern.

Tråkigt nog är det den känslan jag får också... han har väl nån livskris och behöver leka tonåring igen kanske. Han klara inte av att vara vuxen och ta ansvar.... usch det är hans förlust egentligen.
  • Nyfikna72

Fast en inlämnad skrivelse till tingsrätten eller vad det nu handlar om lär ju knappast innebära att man blir kallad dagen efter......det kan ju ta sin tid innan de tar upp saken.

• Ego Lovers
    Flickansomlektemedelden skrev 2016-07-24 17:23:56 följande:
    Tack för ditt svar!!

Tänkte också att se var nån som kände mitt ex, som ville leka allan där.

Det jag egentligen tänker är ju just tingsrätten där, har dom överseende med sånt? 45 dagars utomlandsresa liksom.... när man har en tvååring som man ska tvista om vårdnaden kring? Känns som att dom inte ser det som positivt då han undvikt sin dotter hela sommaren också för att spara ihop semesterdagar för en festresa med en kompis....
    Visst kommer rätten se det som konstigt att han åker på semester i mer än en månad utan att ha klargjort med dig om du kan ta barnet på hans umgängestid utan bara förväntar sig att du gör det och tidigare har struntat i att följa umgängesavtalet. Så länge du håller på att barnet har rättigheter att få träffa sin far men det blir problem för dig med papper och andra viktiga saker när han bara försvinner i tex 45 dagar för att supa
  • Emerencia
    AmyStenling skrev 2016-07-24 17:28:05 följande:

Kommer åt dig? Haha det är ju klart jag gör! Du sitter ju och svarar på mina inlägg som något jävla mähä! Bevisar ju bara hur kränkt du är!

Och du är en patetisk människa som måste trycka ner andra för att må bra. Annars skulle du inte skriva och svara hela tiden. Det finns hjälp att få. Sök på 1177 så finns nummer till osykiatrisk vård. Lycka till!
    Nyfikna72 skrev 2016-07-24 17:40:05 följande:

Fast en inlämnad skrivelse till tingsrätten eller vad det nu handlar om lär ju knappast innebära att man blir kallad dagen efter......det kan ju ta sin tid innan de tar upp saken.

Interimistiskt beslut kan tas och så blir man kallad på muntlig förhandling ganska snabbt, inom en månad. Efter det kan familjerätten komma med en 6 månader lång utredning gällande boende och vårdnad bland annat och är han inte närvarande då försvårar han hela proceduren.
  • Holma

För det första så får du inte ensam vårdnad för att ni har samarbetssvårigheter , för det andra har du inte ens dragit igång denna twist än o det är en lång process o det kommer inte att påverka att han åker på sem

Holma skrev 2016-07-24 21:40:29 följande:

För det första så får du inte ensam vårdnad för att ni har samarbetssvårigheter , för det andra har du inte ens dragit igång denna twist än o det är en lång process o det kommer inte att påverka att han åker på sem

För det första så kan man visst få ensam vårdnad pga samarbetssvårigheter.

För det andra så visar det hur närvarande och engagerad han är. För mig får han gärna åka, han kan gärna hålla sig borta resten av sitt liv faktiskt för han är bara problem ändå. Men som sagt, då får han lämna över ansvaret det innebär.
Svar på tråden Pappan drar iväg en månad mitt under vårdnadstvist?