• Ulltand

Köpt beg bil, vem betalar skatten?

Köpte en begagnad bil för 5 veckor sedan av en privatperson. I annonsen stod det ingen om skatten men att bilen är besiktigad tom våren 2017. Jag provkörde bilen på plats och gjorde upp affären. Nu i dagarna fick jag hem ett brev om att bilen inte får köras längre då skatten inte är betald. Vidare stod det att en påminnelse gått ut till den förre ägaren. Vem borde betala skatten juridiskt/moraliskt tycker ni?

• Svar på tråden Köpt beg bil, vem betalar skatten?
  • mammaåten

Skulle den ha betalats innan du skrev på papper för bilen eller efter? 

Köper man bilen har man ju själv skyldighet att kolla upp dessa saker, har inte säljaren uttryckligen sagt att skatten är betald till ett visst datum tror jag inte du har så mycket att komma med utan det blir du som får stå för kostnaden. 

• Grande Rock

Juridiskt ska den person som står som ägare första dagen på "skattemånaden" betala om inget annat överenskommits i affärsuppgörelsen.

Om förra ägaren inte nämnt skatten vid affären är det även hen som moraliskt ska stå för den kostnaden.

Born to lose, live to win!
  • Decx
    Ordinarie debitering

Vid ordinarie debitering är det den person som är registrerad som ägare vid ingången av den månad då skatten ska betalas (betalningsmånaden) som är skattskyldig. Om ett fordon övergår till en annan ägare den första dagen i  betalningsmånaden, anses säljaren vara den som ägde fordonet vid månadens ingång.

Observera att betalningsmånaden är en särskild månad som baseras på slutsiffran i fordonets registreringsnummer. Se tabell på sidan betalning av skatt.

Ägarbyte

Om ett ägarbyte sker i den månad som skatten ska betalas, övergår skattskyldigheten inte till den nya ägaren, även om ägarbytet sker före det datum skatten ska vara
    betald.

-------------------------------------------
    Sen om det nu var säljaren som skulle betala men vägrar är det ändå ditt problem då bilen inte får brukas förren skatten är betald. Visst kan man gå vidare med det och säljaren får en betalningsanmärkning osv men lik förbannat blir du stående med en obrukbar bil(lagligt) i några månader/år, ja tills räkningen är betald om den någon gång blir det.
  • Ulltand

Tack! Jag har slutsiffra 3 vilket då skulle betyda att det var körförbud redan när jag köpte fordonet i juni?

• zZzZz
    Ulltand skrev 2016-07-21 22:21:43 följande:

Tack! Jag har slutsiffra 3 vilket då skulle betyda att det var körförbud redan när jag köpte fordonet i juni?

Inte körförbud men användningsförbud...

Moraliskt ska tidigare ägaren betala skatten om denne stod som ägare när betalningsmånaden inträffade, men du blir straffad om denne skiter i det, så vill du använda din bil så åker du på att betala skatten...

bara betala och se missnöjd ut antar jag..

• Grande Rock

Liten anekdot på ämnet:

Jag köpte en oskattad bil för många år sedan, första veckan in på betalningsmånaden. Säljaren var tydlig med att han inte hade för avsikt att betala skatten ,bilen var prissatt därefter, och vi var överens om det.
    När vi skulls skriva kvitto ville han vara ordentlig och lade till strofen "fordonet är ej behäftat med någon skuld" vilket jag inte hade något emot.
    När han en vecka senare rinde och frågade vart han skulle sända skatteavin förklarade jag noggrant att ,jag hade minsann kvitto på att bilen var skuldfri vid inköp så det kunde han se sig om i stjärnorna efter, kom han på sitt misstag och lät ytterst besvärad.
    Men reko som jag är så lade jag ner skådespeleriet efter någon minut och betalade glatt skatten och då kunde även han skratta lite åt sitt misstag.

Born to lose, live to win!
  • Ulltand
    zZzZz skrev 2016-07-21 23:12:00 följande:

Inte körförbud men användningsförbud...

Moraliskt ska tidigare ägaren betala skatten om denne stod som ägare när betalningsmånaden inträffade, men du blir straffad om denne skiter i det, så vill du använda din bil så åker du på att betala skatten...

bara betala och se missnöjd ut antar jag..

Har man dålig koll som jag hade  får man ju ta konsekvenserna Tycker dock som flertalet här att han har också en moralisk skyldighet när han inte nämnt något om att skatten inte var betald.

Ligger lite lågt och ser hur han gör med påminnelsen från Transportstyrelsen.
  • zZzZz
    Ulltand skrev 2016-07-22 10:22:29 följande:
    Har man dålig koll som jag hade  får man ju ta konsekvenserna smile1.gif Tycker dock som flertalet här att han har också en moralisk skyldighet när han inte nämnt något om att skatten inte var betald.

Ligger lite lågt och ser hur han gör med påminnelsen från Transportstyrelsen.
    Jo tyvärr så ska denne egentligen betala skatten, men då denne inte lär göra det, så är det du som åker på det direkta straffet med användningsförbud på bilen...

Skulle du bli stoppad av en trafikpolis så tar dom skyltarna på plats, kanske 1000-1500 i ordningsbot med, så det kan bli tråkigt och dyrt, så även om det tar emot så vill man använda sin bil någonsin framöver så är det bara att ringa transportstyrelsen och begära OCR nummer, summa och kontonummer så man kan betala in skatten...
  • Flash Gordon
    Ulltand skrev 2016-07-21 21:53:07 följande:
    Köpte en begagnad bil för 5 veckor sedan av en privatperson. I annonsen stod det ingen om skatten men att bilen är besiktigad tom våren 2017. Jag provkörde bilen på plats och gjorde upp affären. Nu i dagarna fick jag hem ett brev om att bilen inte får köras längre då skatten inte är betald. Vidare stod det att en påminnelse gått ut till den förre ägaren. Vem borde betala skatten juridiskt/moraliskt tycker ni?
    Du köpte den några dagar in på det nya "skatteåret".

Det är du som kommer att utnyttja bilen så moraliskt betalar förstås du även om det skulle vara hans ansvar, rent juridiskt.
  • Ulltand
    Flash Gordon skrev 2016-07-22 19:03:42 följande:
    Du köpte den några dagar in på det nya "skatteåret".

Det är du som kommer att utnyttja bilen så moraliskt betalar förstås du även om det skulle vara hans ansvar, rent juridiskt.
    Jag håller med, om han hade berättat att skatten inte var betald. Då hade det också påverka prissättningen.

En fundering, har den tidigare ägaren fått en avisering om att skatten ska betalas en vecka in i uppbördsmånaden? Eller kan han ha varit ovetande?
  • zZzZz
    Ulltand skrev 2016-07-22 20:39:07 följande:
    Jag håller med, om han hade berättat att skatten inte var betald. Då hade det också påverka prissättningen.

En fundering, har den tidigare ägaren fått en avisering om att skatten ska betalas en vecka in i uppbördsmånaden? Eller kan han ha varit ovetande?
    Denne har fått ett brev med inbetalningskort på skatten, så denne har absolut vetat om det, säkert kastat det för den tänkt, äsch bilen är såld, inte mitt problem, dock är det dennes problem, för tillslut går det till KFM som vill driva in skulden.. om då inte TS har betalat skatten och skulden är reglerad innan dess, oavsett vem som betalar så blir TS straffad med att dennes nyinköpta bil EJ får användas på vägarna förens skatten är betalad... :)
  • Flash Gordon
    Ulltand skrev 2016-07-22 20:39:07 följande:

Man får ju i god tid en avi för inbetalning av skatten.

Du är den som blir lidande om skatten inte betalas in för du får inte använda bilen. Vad rör det sig om? Ett par tusen kronor?

Är det värt krånglet att ta det den juridiska vägen?
Svar på tråden Köpt beg bil, vem betalar skatten?