• hurtänktedunu

Behöver vi syskonvagn?

Hej,
    Jag sitter i en lite jobbig sits och jag vet inte riktigt hur jag ska göra. vi har en nu lite äldre än 2 år som kommer vara 2 år år och 7 månader när småsyskonet kommer. Så min fundering är är om vi kommer att behöva köpa en syskonvagn.

I februari kommer bebis. Storasyskonet kommer att vara hemma med mig fram till april och då få gå lite på förskolan.
    Vi bor på landet så vi åker bil överallt om det spelar någon roll.
    Grejen är att nu vill vårt barn knappt åka vagn och det är ju okej när det bara är 1. Men vi har alltid vagnen med oss för att kunna sätta barnet där när vi inte kan springa efter överallt.
    Det känns ju som att ska jag komma iväg och gå långpromenader kanske det inte är optimalt med ståbräda på landet med grusvägar.
    och sen sommaren med alla utflykter. Och alla bvc besök och turer på stan när jag har två och är ensam hemma.
    Som sagt det är just det där med att kunna sätta fast hen någonstans.
    en ståbräda skulle nog hen knappast stå still på som det ser ut nu.

Hur skulle ni ha resonerat?

• Svar på tråden Behöver vi syskonvagn?
  • Jasmin Karlsson

Köp en Bugaboo donkey? Kan växlas mellan singel och dubbelvagn. Den funkar bra på grusväg tycker jag. Dyr men kan ju köpas behagnad och har ganska högt andrahansvärde. Finns också Babyjogger city select (tror jag den heter)

• hurtänktedunu
    Jasmin Karlsson skrev 2016-07-17 12:20:55 följande:

Köp en Bugaboo donkey? Kan växlas mellan singel och dubbelvagn. Den funkar bra på grusväg tycker jag. Dyr men kan ju köpas behagnad och har ganska högt andrahansvärde. Finns också Babyjogger city select (tror jag den heter)

Donkey är sjukt mycket för en massa plast och sen är den galet ranglig så den kommer jag aldrig köpa. Och jag vill ha dom på bredd så kommer vi köpa en syskonvagn blir det en emmaljunga double viking 735. Frågan är ju dock mer huruvida vi ska ha en syskonvagn
  • KaeJ

Dottern var 2 år och 3 månader när sonen föddes i oktober, vi har ej haft någon syskonvagn.

Jag tänkte så att långpromenader kan jag ta när dottern är på förskolan.

Sen kan ju du tänka på hur många långpromenader tar du på vintern, på landet, i snön. Kan ju iofs va barmark hela vintern.

Finns ju alternativet att köpa om du ser att behovet finns. Jag hade väntat.

• hurtänktedunu
    KaeJ skrev 2016-07-17 15:40:25 följande:

Dottern var 2 år och 3 månader när sonen föddes i oktober, vi har ej haft någon syskonvagn.

Jag tänkte så att långpromenader kan jag ta när dottern är på förskolan.

Sen kan ju du tänka på hur många långpromenader tar du på vintern, på landet, i snön. Kan ju iofs va barmark hela vintern.

Finns ju alternativet att köpa om du ser att behovet finns. Jag hade väntat.

Jo men dottern kommer ju inte vara på förskola förrän tidigast april om ens alls fram till hösten. Och jag måste hur som ut med hunden. Så promenader blir det ju oavsett. Tänker lite på leveranstiden och så. Brukar ju vara länge så tänker att det kanske är bättre att ha och sälja än tvärt om
  • KaeJ
    hurtänktedunu skrev 2016-07-17 17:55:49 följande:

Jo men dottern kommer ju inte vara på förskola förrän tidigast april om ens alls fram till hösten. Och jag måste hur som ut med hunden. Så promenader blir det ju oavsett. Tänker lite på leveranstiden och så. Brukar ju vara länge så tänker att det kanske är bättre att ha och sälja än tvärt om

Jag tror inte att den kommer stå oanvänd om du köper en faktiskt.

Verkar ju som du själv tycker att du behöver en, så inget att tveka på då
  • Boel

Vår stora var 2,5 år när lillan kom och vi köpte en billig dubbelvagn för 800 :-
    Vi använder den några gånger i veckan. Vi tycker mycket om att vara ute och oftast går det bra med enkelvagn med ståbräda, men när vi ska längre turer med hundarna är den guld värd!

• hurtänktedunu
    KaeJ skrev 2016-07-17 18:44:43 följande:

Jag tror inte att den kommer stå oanvänd om du köper en faktiskt.

Verkar ju som du själv tycker att du behöver en, så inget att tveka på då

Haha ja det är lite både och känner jag. Jag har lite svårt att bestämma mig men känns ju som att det skulle vara värt
  • hurtänktedunu
    Boel skrev 2016-07-17 19:13:05 följande:

Vår stora var 2,5 år när lillan kom och vi köpte en billig dubbelvagn för 800 :-

Vi använder den några gånger i veckan. Vi tycker mycket om att vara ute och oftast går det bra med enkelvagn med ståbräda, men när vi ska längre turer med hundarna är den guld värd!

Ja det är lite så jag känner också. Vi går ju mycket och så och det är ju trevligt att kunna gå längre promenader. Ståbräda är nog inge bra på grusväg
  • Alvina

Min dotter kommer bli 2 år och fyra månader när lillebror kommer och vi har nyss köpt en dubbelvagn, just för att det ibland kan bli nödvändigt att hålla henne fastspänd och ibland när man är ute hela dagen kan det vara bra för henne att få en plats att sova och vila i. Hon skulle aldrig orka gå en hel dag.

• hurtänktedunu
    Alvina skrev 2016-07-18 00:50:25 följande:

Min dotter kommer bli 2 år och fyra månader när lillebror kommer och vi har nyss köpt en dubbelvagn, just för att det ibland kan bli nödvändigt att hålla henne fastspänd och ibland när man är ute hela dagen kan det vara bra för henne att få en plats att sova och vila i. Hon skulle aldrig orka gå en hel dag.

Ja men det är exakt så jag känner också. kunna spänna fast henne och faktiskt vta vart hon är. haha
  • mammalovis

Ett alternativ är ju att ta den lilla bebisen i bärsele eller sjal och den stora i vagn vid behov. Sedan finns det ju ståbräda med sits så de kan spännas fast också.

Min äldsta var 2,5 år när första syskonet kom. Jag stod inte ut mer än en vecka då min äldsta var skittjurig och vägrade ståbräda, så sedan har syskonvagn använts flitigt. Nu när hon är 5 får hon alltid gå, men jösses vad hon tjurade när lillebror kom. Lillasyster ömsom åker ömsom springer, så nu används båda sitsarna mindre, men vagnen används i princip dagligen, då vi går nästan överallt i stan. Lillebror var en vagnsvägrare av stora mått och bara skrek så honom bar jag i sele det första halvåret, så det är ju inte alltid det blir som man tänkt sig heller.

• hurtänktedunu
    mammalovis skrev 2016-07-19 15:47:28 följande:

Ett alternativ är ju att ta den lilla bebisen i bärsele eller sjal och den stora i vagn vid behov. Sedan finns det ju ståbräda med sits så de kan spännas fast också.

Min äldsta var 2,5 år när första syskonet kom. Jag stod inte ut mer än en vecka då min äldsta var skittjurig och vägrade ståbräda, så sedan har syskonvagn använts flitigt. Nu när hon är 5 får hon alltid gå, men jösses vad hon tjurade när lillebror kom. Lillasyster ömsom åker ömsom springer, så nu används båda sitsarna mindre, men vagnen används i princip dagligen, då vi går nästan överallt i stan. Lillebror var en vagnsvägrare av stora mått och bara skrek så honom bar jag i sele det första halvåret, så det är ju inte alltid det blir som man tänkt sig heller.

Ja men jag känner inte för sele mitt i kalla vintern faktiskt. På sommaren däremot är det guld. Bär min 2 åring mycket i sele. Men ja syskonvagn är nog värt. Om inte annat inte så svårt att sälja kanske
  • Kina79

Jag hade definitivt skaffat en syskonvagn. Vi har 2 år mellan de äldsta och använde den tills stora var 3 år och 6 månader.
    Men jag hade nog inte gått och köpt en helt ny, men det är jag det.

• hurtänktedunu
    Kina79 skrev 2016-07-20 09:35:59 följande:

Jag hade definitivt skaffat en syskonvagn. Vi har 2 år mellan de äldsta och använde den tills stora var 3 år och 6 månader.
    Men jag hade nog inte gått och köpt en helt ny, men det är jag det.

Så mycket skiljer de egentligen inte. Men känns ändå bättre med en ny eftersom dom kommer med de nya hjulen till nästa år. Dom har ju bara ecco hjul till emmaljunga 735 och vi vill ha lufthjul då vi tycker det går lättare.

Svar på tråden Behöver vi syskonvagn?