• Anonym (Anna)

Hur vet jag om jag vill ha barn?

Hej! Hoppas ni kan hjälpa mig att få lite klarhet i det här med att planera barn. För 2 år sedan blev jag gravid och fick tidigt MF. Innan den graviditeten har jag varit väldigt osäker på om barn är något för mig. Trots det var jag mycket glad över att vara gravid och blev helt knäckt av missfallet. Allt jag ville var att bli gravid igen ett par månader efter MF.

Jag ångrade sedan mig och ville vänta. Jag ville bli klar med min utbildning, börja behandling mot endometrios osv. Månaderna gick och jag fortsatte skjuta upp det med olika förklaringar. "Nästa vår passar bättre" osv och nu har det gått 2,5 år..

Jag lever ett väldigt lugnt liv. Jag och min man har varit gifta i 5 år och kommer överens alltid (ja verkligen alltid). Jag trivs med min utbildning, mitt jobb och mitt boende. Jag är en introvert person som uppskattar egentid och hellre har 2 nära vänner än 20 bekanta. Får jag välja umgås jag med min man på min lediga tid och har myskväll med film osv. Jag hatar att festa/dricka och får jag välja ska jag ha så lite som möjligt att göra. Jag har inga intresse utan är snarare en riktig livsnjutare.

Det hade därmed passat mig bra med "familjeliv" då jag inte hade känt att jag hade missat en massa och inte kunnat "gå ut när jag vill", jag vill liksom inte det ändå.

Jag är en väldigt ansvarsfull människa som tänker igenom alla stora beslut jag tar. Men hur mycket jag än tänker kommer jag aldrig fram till ett svar gällande detta (5 år av funderimgar och jag har inte kommit nånvart) .Jag tror att vi båda blivit bra föräldrar och jag kan se fram emot att bli en familj, och anta nya utmaningar i livet. Hur bra vi än har det kan jag inte tänka mig att ha det såhär i resten av mitt liv. Jag vill utvecklas på det sätt man gör som en familj. Och jag vill uppleva hela grejen med min man.

Samtidigt får jag en klump i magen när jag tänker på barn. Jag vet inte överhuvudtaget vad ett barn innebär. Jag har aldrig haft yngre syskon eller släktingar att passa. Jag har i princip aldrig träffat en bebis i hela mitt liv (förutom väldigt korta stunder). Jag vet därför inte vad jag tackar ja till eller vad jag ger upp om jag väljer att inte skaffa barn. Jag är livrädd för att ett barn ska förändra oss som par, mig som individ, att ständigt oroa mig, vara stressad och trött. Detta är det största beslut jag någonsin behövt ta då det inte går att ångra sig sedan. Tänk så känner man "mitt liv var så bra. Varför gjorde jag detta val?".

Jag vet att min man hade tagit det största ansvaret och jag tänker absolut inte amma vilket gör det lättare för oss att vara jämställda. Ni som är 2 föräldrar med 1 barn: hur mycket har livet förändrats egentligen? Jag vet att alla säger att de inte ångrar sina barn. Frågan är om människor vågar vara ärliga med en sådan sak? Om du fått vrida tillbaka klockan, hade du gjort annorlunda?

Hur tackar man ja när man inte vet vad man tackar ja till? Dessa tankar vill inte försvinna ur mitt huvud. Bör tillägga att jag endast är 28 medan min man är 44. Jag kan alltså inte skjuta upp det mer då klockan tickar för honom.. och han vill väldigt gärna. Han har barn sedan tidigare och säger att han aldrig träffat någon som analyserar detta så mycket som jag gör. Är detta kanske ett tecken på att barn inte är för mig? För någon vecka sedan bestämde vi att nu kör vi. Men nu sitter jag här återigen med dessa jävla tankar. Ber om ursäkt för långt inlägg, behövde skriva av mig..

• Svar på tråden Hur vet jag om jag vill ha barn?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (B) skrev 2016-07-15 18:54:04 följande:

TS, jag tror inte att man kan väga logiska argument för och emot och sen komma fram till om man vill ha barn eller inte... 

Jag tycker mig läsa mellan raderna att din man är den som pushar och verkligen vill, vilket kanske gör att du tvekar. Så var det för mig, jag levde med en kille i 6 år som verkligen ville ha barn och pratade om det hela tiden och det gjorde mig jättestressad. Då kände jag att jag absolut inte ville. Sedan tre år tillbaka har jag en kille som visserligen vill ha barn men han pressar mig inte och han tycker att vi kan vänta flera år och han kan till och med tänka sig att inte skaffa några. Nu känner jag istället en stor längtan. Tror att det hänger ihop med att jag fått komma fram till det själv, utan yttre krav...

Vet inte om det var svar på din fråga men kanske kan hjälpa lite i ditt analyserande. 

Ett annat tips är ju att vara barnvakt åtnån kompis eller släktings barn nån dag och känna efter lite :)

Tack för ditt svar. Min man vill ha barn men kan också tänka sig att inte skaffa barn. Beslutet är upp till mig. Han har hela tiden sagt att han vill och sen är det inte mer med det. Jag är den som pratar mest om det.. då jag inte förstår hur man bara kan säga "jag vill" bara sådär. .det är ju ett skit stort beslut! Dock har min mans ålder definitivt med saken att göra. Hade jag varit med en jämnårig hade svaret varit självklart: jag vill vänta. Samtidigt är det inget som säger att jag plötsligt skulle veta i framtiden. Min man menar också att det inte går att analysera fram ett svar, men hur bestämmer man sig då?!
  • Anonym (Anna)
    Ippaas skrev 2016-07-15 19:00:27 följande:

Ja det är inte onaturligt alls att tänka såhär, det är ju ens livs största beslut. Just nu är jag dock mer rädd att jag inte ska kunna få några barn. Men det är klart att de tankarna kommer ibland ändå. Det låter som att du liksom jag är väldigt högpresterande personer, allt i livet ska liksom vara tipptopp, eller så nära det går i alla fall. Dina katter och din man kommer definitivt komma i andra hand. Barnet kommer alltid att komma först tills den dagen du dör. Så den tanken kan du nog lägga åt sidan direkt och bara konstatera att Det är så det är. Men det ena behöver inte utesluta det andra. Livet stannar ju inte bara för att man skaffar barn.

Vi planerar inte direkt barn men skyddar oss inte längre och har sagt att det är välkommet om och när det blir. Men samtidigt vet jag att jag kommer få panik när och om jag någon gång testar positivt. Men jsg hoppas att nio månader kommer vara en tillräckligt lång mental förberedelsetid. Mycket tankar som snurrar i huvudet. Det som fick mig att bestämma mig var egentligen från en dag till en annan, när jag slutligen velat som du fram och tillbaka i flera år så kunde jag bara konstatera att jag aldrig kommer bli mer redo än såhär. Så det är bara att köra på.

Jag tänker likadant! Och det var när jag fick diagnosen endometrios (svårare att få barn) som jag plötsligt ville. För någonstans kan jag inte tänka mig ett liv utan barn heller.. det skrämmer skiten ur mig att ens tänka på att mina katter och min man skulle uppleva att de kommer i andra hand..särskilt mina katter (de går definitivt före allt i mitt liv). Att skaffa djur är ett stort beslut det också. De har (om jag har tur) 10 år kvar i livet och jag vill ge dem det bästa livet de kan ha, med ALL min kärlek. Jag har sett för många gånger folk som skaffar barn och plötsligt är djuren inte viktiga. Jag vill aldrig någonsin bli sådär! De är det viktigaste i mitt liv och förtjänar det bästa.. (ja, crazy cat lady jag vet..)
  • Ippaas

Man kan älska många på en gång - barn, man och katter. Tror du förmänskligar katterna lite väl mycket. Djur är fantastiska på att anpassa sig. Jag har en hund som är världens galnaste men blir lugn som en filbunke när mina syskonbarn kommer på besök, han blir då väldigt försiktig och det känns att han är mån om dem :) men katter går ju inte runt och tänker "fy fan nu får vi INGEN kärlek". I slutänden är det ju ändå du som får se till att de får sin dos med kel :) och kel till mannen också ;)

• Anonym (Anna)
    Ippaas skrev 2016-07-15 20:41:57 följande:

Man kan älska många på en gång - barn, man och katter. Tror du förmänskligar katterna lite väl mycket. Djur är fantastiska på att anpassa sig. Jag har en hund som är världens galnaste men blir lugn som en filbunke när mina syskonbarn kommer på besök, han blir då väldigt försiktig och det känns att han är mån om dem :) men katter går ju inte runt och tänker "fy fan nu får vi INGEN kärlek". I slutänden är det ju ändå du som får se till att de får sin dos med kel :) och kel till mannen också ;)

Ja det stämmer nog att jag förmänskligar dem och inbillar mig att de skulle känna av det.. har inte tänkt på det innan..
  • Anonym (ff)

Ok, för att leka djävulens advokat här då...

Varför vill du ha barn? Det låter som att du menar att enda sättet att "utvecklas som familj" är att skaffa barn, stämmer verkligen det? Jag vill inte heller ha det exakt som jag har det nu i all evighet, men det finns otroligt många fler sätt att utvecklas tillsammans med sin partner än att skaffa barn.

Jag är själv 38 år och har brottats ENORMT mycket med barnfrågan, men känner mig mer och mer bekväm med att nej, jag ska nog inte ha barn. För min del hade jag troligen aldrig ens funderat över att skaffa barn om det inte var för den starka barnnormen i samhället (inget konstigt med det eftersom de flesta faktiskt vill ha barn, men för oss som inte vill tror jag att det många gånger är enormt svårt att palla att stå emot trycket).

Jag tycker också att det är konstigt att många verkar skaffa barn tämligen lättvindigt. Med tanke på oroligheterna i världen, att jorden redan är alldeles för överbefolkad, och kommande klimatkatastrof har jag också fruktansvärt svårt att förstå hur man kan motivera att sätta barn till världen. Men det har jag insett är ett väldigt ovanligt sätt att tänka på...

• Anonym (allt förändras)

Att inte ångra barn stämmer inte, det gick en spännande artikel serie i SvD om det för något år sen, med föräldrar som ångrade sina barn...

Men sen finns också de som inte trott att föräldraskap är för dem som är så nöjda och förälskade i sina barn och sina nya liv som föräldrar, de skulle vara just sådan som säger att de aldrig ångra sina barn. jag känner några sådana.

Det jag vill säga är att du ska fundera varför du vill skaffa barn, utifrån det du skriver så vill du ju vänta, enda anledningen du tänker på att skaffa nu är för att din man vill ha barn nu. Vad är anledningen att han känner att han inte kan vänta, för medicinskt finns det väl inga större hinder för honom att kunna producera barn? är det att han snart känner sig för gammal för småbarnstiden?

Att få barn förändrar en själv och ens relation, så är det bara. Det blir et annat fokus och livet blir annorlunda. Du själv, din partner, era katter och er gemensamma relation kommer inte vara nummer ett längre, för där kommer barnet och er relation med barnet och ni som familj med tre medlemmar plus katterna med på ett hörn att vara. Den förändring som föräldraskapet innebär kan vara svår att föreställa sig i förväg, den är totalt omvälvande. Relationer kan gå i kras av många skäl, men statistiken pekar på småbarnsåren som en period då många par skiljer sig. Så behöver det inte gå för er, men jag skriver det för at peka på att det är en tuff och omvälvande tid i livet. 

Jag skulle råda dig att gå och prata med någon terapeut, inte för att denne ska bestämma om du ska skaffa barn, utan för att du kan få hjälp med att reflektera över frågan. 

Jag vill avsluta med att skriva att jag älskar mina barn och jag har alltid längtat efter barn, men det har funnits stunder under småbarnsåren där jag längtat efter mitt förra liv och den jag själv var innan barnen. Jag skulle aldrig välja bort dem, men det finns stunder där jag tänkt: "om jag vetat att det var så här jobbigt så kanske jag aldrig skulle skaffat barnen". Sen får jag naturligtvis ångest och dåligt samvete när jag tänker så, men ja, jag vill vara ärlig...

Bara du kan bestämma hur du vill ha det. Känn dock ingen press på att behöva bestämma dig just idag, eller ens i morgon. ta tid på dig, känn efter för vad som blir rätt för dig. 

• Anonym (Anna)
    Anonym (ff) skrev 2016-07-16 01:24:31 följande:

Ok, för att leka djävulens advokat här då...

Varför vill du ha barn? Det låter som att du menar att enda sättet att "utvecklas som familj" är att skaffa barn, stämmer verkligen det? Jag vill inte heller ha det exakt som jag har det nu i all evighet, men det finns otroligt många fler sätt att utvecklas tillsammans med sin partner än att skaffa barn.

Jag är själv 38 år och har brottats ENORMT mycket med barnfrågan, men känner mig mer och mer bekväm med att nej, jag ska nog inte ha barn. För min del hade jag troligen aldrig ens funderat över att skaffa barn om det inte var för den starka barnnormen i samhället (inget konstigt med det eftersom de flesta faktiskt vill ha barn, men för oss som inte vill tror jag att det många gånger är enormt svårt att palla att stå emot trycket).

Jag tycker också att det är konstigt att många verkar skaffa barn tämligen lättvindigt. Med tanke på oroligheterna i världen, att jorden redan är alldeles för överbefolkad, och kommande klimatkatastrof har jag också fruktansvärt svårt att förstå hur man kan motivera att sätta barn till världen. Men det har jag insett är ett väldigt ovanligt sätt att tänka på...

Nej självklart tycker jag att man kan utvecklas på flera sätt som familj och det tycker jag vi gjort sedan dagen vi träffades. Jag menar mer att föräldrarollen och allt vad det innebär "tvingar" ju en att utvecklas på plan man kanske inte annars kommer uppleva.

Jag vill ha barn för att sätta ett liv till världen som enbart jag och min man delar, för att jag tror att uppfostran är något jag skulle tycka var väldigt roligt, för att "återuppleva" barndomen och ens barnsliga sidor, känna en annan kärlek än den man känner till partner/familj, få följa ett barns utveckling, för att ha en familj även när jag blir gammal och för att jag har otroligt mycket kärlek att ge.

Det är några anledningar. Och anledningar till att jag tvekar är de jag skrev i trådstarten.. det är inte lätt detta. Håller med dig att det är mycket märkligt att inte fler tänker efter mer..
  • Anonym (Anna)
    Anonym (allt förändras) skrev 2016-07-16 10:54:34 följande:

Att inte ångra barn stämmer inte, det gick en spännande artikel serie i SvD om det för något år sen, med föräldrar som ångrade sina barn...

Men sen finns också de som inte trott att föräldraskap är för dem som är så nöjda och förälskade i sina barn och sina nya liv som föräldrar, de skulle vara just sådan som säger att de aldrig ångra sina barn. jag känner några sådana.

Det jag vill säga är att du ska fundera varför du vill skaffa barn, utifrån det du skriver så vill du ju vänta, enda anledningen du tänker på att skaffa nu är för att din man vill ha barn nu. Vad är anledningen att han känner att han inte kan vänta, för medicinskt finns det väl inga större hinder för honom att kunna producera barn? är det att han snart känner sig för gammal för småbarnstiden?

Att få barn förändrar en själv och ens relation, så är det bara. Det blir et annat fokus och livet blir annorlunda. Du själv, din partner, era katter och er gemensamma relation kommer inte vara nummer ett längre, för där kommer barnet och er relation med barnet och ni som familj med tre medlemmar plus katterna med på ett hörn att vara. Den förändring som föräldraskapet innebär kan vara svår att föreställa sig i förväg, den är totalt omvälvande. Relationer kan gå i kras av många skäl, men statistiken pekar på småbarnsåren som en period då många par skiljer sig. Så behöver det inte gå för er, men jag skriver det för at peka på att det är en tuff och omvälvande tid i livet. 

Jag skulle råda dig att gå och prata med någon terapeut, inte för att denne ska bestämma om du ska skaffa barn, utan för att du kan få hjälp med att reflektera över frågan. 

Jag vill avsluta med att skriva att jag älskar mina barn och jag har alltid längtat efter barn, men det har funnits stunder under småbarnsåren där jag längtat efter mitt förra liv och den jag själv var innan barnen. Jag skulle aldrig välja bort dem, men det finns stunder där jag tänkt: "om jag vetat att det var så här jobbigt så kanske jag aldrig skulle skaffat barnen". Sen får jag naturligtvis ångest och dåligt samvete när jag tänker så, men ja, jag vill vara ärlig...

Bara du kan bestämma hur du vill ha det. Känn dock ingen press på att behöva bestämma dig just idag, eller ens i morgon. ta tid på dig, känn efter för vad som blir rätt för dig. 

Usch..jag förstår att detta inte alls varit din mening, men fick enorm ångest av att läsa ditt inlägg. Du tar upp alla mina rädslor inför att skaffa barn. Trots att jag tror att jag och min man hade klarat i princip allt så vet jag ju fortfarande inte vad ett barn innebär och vad den förändringen gör med en.. jag vill verkligen inte ta ett beslut som skulle innebära en högre risk för skilsmässa. Och jag vill inte tänka att mina katter är "med på ett hörn". Som jag själv tänker: är det viktigaste för mig mina katter och förhållandet med min man, varför skulle detta inte vara lika viktigt efter jag fått barn? Jag är ju jag och har min personlighet och mina principer (och väldigt starka sådana!).

De som skiljer sig i småbarnsåren har kanske inte varit lyckliga från början eller inte ställt in sig på att göra allt för sitt förhållande? Jag tycker det är så obehagligt när folk får det att låta som att allt som nu är viktigt för mig plötsligt inte kommer vara det mer när man fått barn. Det skrämmer skiten ur mig.

Och för att svara på din fråga: ja,min man vill helt enkelt inte vara för gammal när han skaffar barn då han vet att det är ganska energikrävande och vill inte heller vara 70-80 när ungen tar studenten???? Jag själv hade valt att vänta om jag varit med en jämnårig, inte för att jag inte vill nu utan för att jag hade valt att invänta "det värker bebis i hela kroppen-känslan" som folk pratar om, för att slippa klura ut detta genom logiska resonemang.. men det är inget som säger att det någonsin kommer hända mig.
  • Anonym (Anna)

[quote=76805227][quote-nick]Anonym (Anna) skrev 2016-07-17 02:52:51 och vill inte heller vara 70-80 när ungen tar studenten????

[/quote]

Dessa frågetecken var från början en skrattande smiley (ville förklara så det inte uppfattas otrevligt).

• Anonym (Tror)
    Anonym (Anna) skrev 2016-07-17 02:31:48 följande:

Nej självklart tycker jag att man kan utvecklas på flera sätt som familj och det tycker jag vi gjort sedan dagen vi träffades. Jag menar mer att föräldrarollen och allt vad det innebär "tvingar" ju en att utvecklas på plan man kanske inte annars kommer uppleva.

Jag vill ha barn för att sätta ett liv till världen som enbart jag och min man delar, för att jag tror att uppfostran är något jag skulle tycka var väldigt roligt, för att "återuppleva" barndomen och ens barnsliga sidor, känna en annan kärlek än den man känner till partner/familj, få följa ett barns utveckling, för att ha en familj även när jag blir gammal och för att jag har otroligt mycket kärlek att ge.

Det är några anledningar. Och anledningar till att jag tvekar är de jag skrev i trådstarten.. det är inte lätt detta. Håller med dig att det är mycket märkligt att inte fler tänker efter mer..

Återigen ts... jag tycker att du redan svarat på din egen fråga...

Med din inställning tror jag du kommer att vara en underbar mamma!
  • Anonym (G)

Jag är kattägare, husägare och har två barn.

Jag tror att om du har svårt att omfamna förändring (i relation till relationer, perspektiv, värderingar osv) och har behov av kontroll så kan omställningen till att bli mamma vara tuff.

Att bli fler i familjen innebär inte att det är fler som delar på samma mängd kärlek, så att man älskar sin make eller sina djur mindre om det kommer barn. Kärleken utökas - och den förändras på sätt och vis. Jag älskar fortfarande vår katt lika mycket nu som innan. Han har sin plats i vår familj. Den enda förändringen är att jag inte har lika mycket tid att ägna katten som innan. Han får sitt, men det är inte kattbilder som fyller mobilen längre om du förstår mig rätt (det är f ö en mycket lycklig utekatt vi pratar om).

Kärleken till barn knockar nog det mesta skulle jag säga. Men ja, som vissa har sagt så har det ett pris: allt tar längre tid (om man har projekt att förverkliga), man har fler att oroa sig över, ett helt nytt ansvar, sömnen är en bristvara under småbarnsåren och samvaron med maken blir utsatt för fler påfrestningar. Jag har inte kontroll över saker på samma sätt som innan, men med acceptans kommer man långt.

Jag tycker att det är fantastiskt att bli och att vara mamma. Det som inte kommer genast det växer man in i.

• Ingrediensen
    Anonym (G) skrev 2016-07-17 16:13:08 följande:

Jag tror att om du har svårt att omfamna förändring (i relation till relationer, perspektiv, värderingar osv) och har behov av kontroll så kan omställningen till att bli mamma vara tuff.

Att bli fler i familjen innebär inte att det är fler som delar på samma mängd kärlek, så att man älskar sin make eller sina djur mindre om det kommer barn. Kärleken utökas - och den förändras på sätt och vis. Jag älskar fortfarande vår katt lika mycket nu som innan. Han har sin plats i vår familj. Den enda förändringen är att jag inte har lika mycket tid att ägna katten som innan. Han får sitt, men det är inte kattbilder som fyller mobilen längre om du förstår mig rätt (det är f ö en mycket lycklig utekatt vi pratar om).

Kärleken till barn knockar nog det mesta skulle jag säga. Men ja, som vissa har sagt så har det ett pris: allt tar längre tid (om man har projekt att förverkliga), man har fler att oroa sig över, ett helt nytt ansvar, sömnen är en bristvara under småbarnsåren och samvaron med maken blir utsatt för fler påfrestningar. Jag har inte kontroll över saker på samma sätt som innan, men med acceptans kommer man långt.

Jag tycker att det är fantastiskt att bli och att vara mamma. Det som inte kommer genast det växer man in i.

Detta beskriver precis hur jag också känner!
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Tror) skrev 2016-07-17 12:22:17 följande:

Återigen ts... jag tycker att du redan svarat på din egen fråga...

Med din inställning tror jag du kommer att vara en underbar mamma!

Tack det värmer! Jag har bestämt mig nu och har precis påbörjat försök nummer 1 ?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (G) skrev 2016-07-17 16:13:08 följande:

Tack för ditt svar som kändes väldigt ärligt och rakt. Och ja, jag vet precis vad du menar med att telefonen är full med kattbilder ! Haha
  • Anonym (Tror)
    Anonym (Anna) skrev 2016-07-25 17:51:45 följande:

Tack det värmer! Jag har bestämt mig nu och har precis påbörjat försök nummer 1 ?

Vad kul att höra! Lycka till nu :)
  • Anonym (G)
    Anonym (Anna) skrev 2016-07-25 17:51:45 följande:

Stort lycka till!

Det är otroligt berikande med barn (om man låter sig berikas). Min man och jag tycker att utvecklingen är spännande och underhållande att följa. Vi har nu en nyfödd och en tvååring. Tvååringen pratar massor och lär sig nytt hela tiden, spexar och lever runt - det är jättekul och det händer massor. Och man blir så stolt och glad när barnet kryper upp i knät på en med en bok. En sån utveckling på två år! Hoppas att ni får uppleva det!
  • Anonym (Lisen)

Det är fullständigt onaturligt att fundera över huruvida man ska skaffa barn eller inte. Vi är biologiska varelser med en reproduktionsdrift som är starkare hos vissa än hos andra. Och vi har naturliga instinkter om att vårda och ta hand om vår avkomma. Vissa har mer, starkare och bättre instinkter än andra men ändå.

Om du tänker på det så kommer du aldrig vilja skaffa barn. För till syvende och sist är det en egoistisk handling att skapa ett nytt liv till den här världen utan några garantier för vare sig hälsa eller lycka.

Så sluta tänk och känn efter istället. Det kommer gå bra :)

• John22

Om du behöver fråga andra huruvida du vill ha barn så vill du sannolikt inte ha barn. En liknelse: om du behöver fråga någon annan huruvida du är kissnödig så är du sannolikt inte det.

• Ettannatamvändarnamn

Hej,

Jag heter Jennie Aquilonius och skriver en artikelserie till Idagsidan i Svenska Dagbladet på temat "Vill jag ha barn?". Serien handlar om att vara osäker på om man vill få barn eller inte i livet, om hur tankarna och känslorna går och vad som påverkar en i hur man tänker och känner kring beslutet. Hur har det gått för dig? Det ser ut som att det är några år sedan du startade tråden. Funderar du fortfarande och vill du i så fall vara med på en intervju om dina tankar och känslor kring att skaffa barn eller inte? Jag finns på jennie.aquilonius@svd.se och 0728 55 27 25.

Allt gott!

Jennie

• Anonym (Märkligt)

Din gubbe har ju barn redan ifrån en tidigare relation så varför inte fråga honom hur det är att ha barn? Han om någon borde väl veta.

Svar på tråden Hur vet jag om jag vill ha barn?