• Knasorvar

Citodon och amning!!??

Jag har ätit citodon under alla 4 graviditeter. Men aldrig då jag ammat. Finns det nån här som ätit och helammat? Min yngsta är snart 1 månad! (Har diskbråck och jag vet vad fass säger!)

Vill höra era erfarenheter inte vad ni tror och hört utan jag vill höra från er som gjort det! (Och ja man får det på bb men det är ju innan mjölken kommit igång)

• Svar på tråden Citodon och amning!!??
  • Axe

Hade liknande problem så jag var tvungen att slita amma efter 14 veckor.

Men får absolut inte amma på citodon. Citodon som du vet bryts ner till morfin och för det krävs ett speciellt enzym. Vissa människor har för mycket av det och kan få överdos på normal dos citodon. Om din bebis producerar för mkt som du inte kan veta så kommer den att dö.

Äcen om bebisen onte har för mycket av detta enzym så lagras kodeinet i bebisens kropp och dosen blir högre och högre för varje tablett du tar och ett andningsuppehåll är inte långt borta då.

Så sluta amma eller stå ut är lösningen tyvärr . En enstaka citodon brukar ju givetvis gå alldeles utmärkt, men vissa barn kan som sagt dö.

Dumt att chansa...

• LillaJag06

Jag fick amma på citodon första 2 dagarna men under stor kontroll.
    Har endometrios och Hypermobilitetssyndrom. Jag har kronisk värk och starka preparat under graviditeten.
    Slutade med allt för att amma till varje pris.
    Efter 8 veckor hade jag så ont att jag inte hade ngt val.
    Alltså om du har en läkare som kontroller dig konstant kanske du kan få det men man bör ju inte ta det då barnet kan få andningssvårigheter. Jag åt maxdos och tog 2 sista tabletter vid 2 på natten. Sonen föddes dagen efter 16:37. Under fl fick jag Eda och lustgas.
    Prata med din läkare.

• Knasorvar

Varför jag undrar är för att olika doktorer verkar säga olika. Verkar vara okej att ta 2 ibland och nej aldrig okej...så därför ville jag veta om nån tagit och ammat. Just nu tar jag om det är hemskt och pumpar och ger ersättning dom gångerna. Men det sägs olika hur länge och hur många gånger man måste pumpa innan man kan amma igen. Less på att höra olika. Så jag ville veta hur folk gjort. Och nej. Jag är inte redo att sluta amma. Ja jobbigt att pumpa och ersättning blabla. Men jag älskar att amma och det gör bebis också så står ut ett tag till.

• LillaJag06
    Knasorvar skrev 2016-07-16 09:47:16 följande:

Varför jag undrar är för att olika doktorer verkar säga olika. Verkar vara okej att ta 2 ibland och nej aldrig okej...så därför ville jag veta om nån tagit och ammat. Just nu tar jag om det är hemskt och pumpar och ger ersättning dom gångerna. Men det sägs olika hur länge och hur många gånger man måste pumpa innan man kan amma igen. Less på att höra olika. Så jag ville veta hur folk gjort. Och nej. Jag är inte redo att sluta amma. Ja jobbigt att pumpa och ersättning blabla. Men jag älskar att amma och det gör bebis också så står ut ett tag till.

Se min kommenterar ovan.
    Jag tor att det ca.6 timmar innan den beljar gå ur kroppen men är inte säker.
Svar på tråden Citodon och amning!!??