• Anonym (Moi)

Folkbokföring vs vårdnad

Hej
    Jag funderar på en sak. Om man vid tvist om folkbokföring "vinner" enligt Skatteverket är det stor chans då att man även "vinner" en vårdnadstvist? Jag har även "vunnit" hela barnbidraget hos FK..

• Svar på tråden Folkbokföring vs vårdnad
  • Fjäril kär

Nej.

Barnet måste bo någonstans och måste få sina pengar. Men det betyder inte att en tingsrätt kommer hålla med.

• Kjell2
    Anonym (Moi) skrev 2016-07-15 11:09:36 följande:

Hej
    Jag funderar på en sak. Om man vid tvist om folkbokföring "vinner" enligt Skatteverket är det stor chans då att man även "vinner" en vårdnadstvist? Jag har även "vunnit" hela barnbidraget hos FK..

Eftersom beslut om folkbokföringen och vårdnaden baseras på helt olika saker så nej.

I praktiken är det nog en viss korrelation mellan boendet och vårdnaden.

• Anonym (Moi)
    Kjell2 skrev 2016-07-15 11:18:54 följande:
    Eftersom beslut om folkbokföringen och vårdnaden baseras på helt olika saker så nej.

I praktiken är det nog en viss korrelation mellan boendet och vårdnaden.

Vad baseras de olika på då? Kanske är korkad som frågar men jag vet verkligen inte
  • Anonym (uhijoköl)

Om du och den andra föräldern inte kan samarbeta så kan det dömas så att den ena föräldern blir ensam vårdnadshavare.

Andra saker som kan avgöra är om den ena föräldern är farlig för barnet men det är sällan det blir så och inte i första taget. Föräldern får ofta en chans att bättra sig först.

Vårdnaden har heller ingenting med umgänget att göra. Även om du skulle få enskild vårdnad om barnet så har barnet rätt till umgänge med den andra. Det som gör skillnaden om  du får vårdnaden är att du får bestämma vilken skolan barnet ska gå i, kan flytta som du vill och bestämmer om vilken vård barnet ska ha och såna saker. Du får också större skyldighet att upplysa den andra föräldern om sådant som rör barnet då den andra föräldern inte själv kan ringa läkare etc.

• Kjell2
    Anonym (Moi) skrev 2016-07-15 14:03:05 följande:

Vad baseras de olika på då? Kanske är korkad som frågar men jag vet verkligen inte

Folkbokföringen, där man bor

Vårdnad, om föräldrarna kan samarbeta och därefter vad som är bäst för barnet.
  • Brumma

Folkbokföringen MÅSTE ju någon "vinna" eftersom man inte får vara folkbokförd på två ställen. Att ha två vårdnadshavare är ju för att skydda barnets bästa. Kan ju tycka att den som anser att man vill ha ensam vårdnad borde vara den som blir av med vårdnaden..

Iallafall - vårdnaden ska enligt rekomendationerna tillfalla den förälder som förmodas bäst kunna tillgodose barnets behov av båda föräldrarna. Om det alltså är så illa att det är omöjligt med gemensam vårdnad.

Men det får ha gått ganska långt för att man ska bli av med vårdnaden. Jag har vänner som tex sköter all kommunikation med mail. Funkar med vv och gemensam vårdnad ;)

Vad menar du med att du "vann" barnbidraget? Enligt lag ska det delas vid begäran om barnet bor växelvis. Annars tillfaller det den förälder barnet bor hos mest.

Svar på tråden Folkbokföring vs vårdnad