• Superfurry

Fler som gör IVF nu i juli och vill följas åt?

Står inför mitt 2 IVF och följs gärna åt med råd, pepp, funderingar, tankar och goda råd. Jag är en low responder har jag förstått trots riktigt bra värden för min ålder (40) AMH 1.4 FSH 4.6. Ni som svarar får gärna vara förstagångs IVF-are, "mångagångs" IVF-are :) gamla unga ja, gemensamt har vi att vi vill ha vårt önskebarn...!

IVF 1- lång metod menopur 400, fyra ägg ut. Två befruktade men som inte klarade sig till andra dagen mao ingen ET :(

IVF 2- kort metod Gonal F full fräs med 450 direkt!! startade med sprutor för 7 dagar sedan. Ultraljud visade sex äggpåsar (hoppades på fler men ja vad gör man?), denna gång blir det ISCI är det sagt man tar inga chanser med så få ägg.

Hit me med era erfarenheter, behandlingar etc. :)

• Svar på tråden Fler som gör IVF nu i juli och vill följas åt?
  • Maran73

Stressad är bara förnamnet, hehe... Nä, helt sant är inte det, jag är nog mer skärrad än stressad egentligen, det mesta är faktiskt klart o bestämt nu. Mer att nerverna spökar, jag fantiserar om att ramla pladask i kyrkan (låååång klänning) och sådana saker...

Finns fler skalor f att gradera embryon, Riga tycks följa Gardner systemet: www.fertilityproregistry.com/article/lab

Det som bekymrar mig lite är väl att våra inte utvecklats så långt (2:a och 3:a), men men, vi har det vi har liksom. Nu jobb, ha en bra dag!

Superfurry skrev 2016-09-10 18:34:50 följande:

Ja nu är man helt slut efter alla försök hö hö :)

Jag har aldrig hört talas om denna gradering! Vet inget om PGS känner bara igen förkortningen och att jag sett den i samband med andra som gjort IVF ok, vad är högst gradering? Hur sr skalan ut? haha sorry för all frågor, men det verkar så intressant!

Och jag har igen glömt att gratta och fråga om bröllopet, hur känns det? är du stressad? trevlig lördag :)

• Superfurry
    Maran73 skrev 2016-09-13 07:19:45 följande:

Stressad är bara förnamnet, hehe... Nä, helt sant är inte det, jag är nog mer skärrad än stressad egentligen, det mesta är faktiskt klart o bestämt nu. Mer att nerverna spökar, jag fantiserar om att ramla pladask i kyrkan (låååång klänning) och sådana saker...

Finns fler skalor f att gradera embryon, Riga tycks följa Gardner systemet: www.fertilityproregistry.com/article/lab

Det som bekymrar mig lite är väl att våra inte utvecklats så långt (2:a och 3:a), men men, vi har det vi har liksom. Nu jobb, ha en bra dag!

hej! Ok det var nåt konstigt med den länken, kom till nån sida som sa att det var "error" :) men ja strunt samma. Vi har pratat med kliniken idag och efter så grät jag en massa. Vi har haft problem med att äggen inte delar sig och därför sa dem att om det inte går efter denna tredje och sista försök så rekommenderar de äggdonation. Jag blev så klart jätteledsen trots att jag är faktisk ok med äggdonation. Just nu är det inte roligt alltså, känner att jag går snart in i en depression. Har ju tre missfall bakom, två misslyckade IVF/ISCI och ja tappat räkningen på all pergotimebehandlingar jag gjort. Det känns som att jag snart kastar in handduken och ger upp detta med egna barn.

Runt omkring mig blir folk gravida till höger och vänster. Instagram är full av bebisbilder och ultraljudsbilder och samma Facebook... Inte så kul just nu bara.

Mycket trist dag idag. Sorry för "downer" post :/
  • Maran73

Ledsen Furry! <3 Förstår att det känns tröstlöst förstås, med alla dessa bakslag och allt hopp och energi man investerar, och så skiter det sig...Jag är ju i nästan samma situation med vårdpersonal som skakar på huvudet och pratar äggdonation, men säger "okej, vi kan väl försöka först". Jag är dock ganska ok med att inte lägga ner fööööör mkt tid, pengar och energi på egna ägg, men det var en process att nå dit, att vänja sig vid tanken på ÄD och ens att överväga det. Nu är det ett realistiskt alternativ faktiskt. Men, kommer förstås också bli ledsen om det krävs ÄD, självklart vill vi ju helst ha ett gemensamt barn! Och runt mig är det också huuuur många magar o bebisar som helst.... Jobbigt, och låt dig känna så tycker jag, inte konstigt! Lägg in så många downers du vill, och kasta in handduken när det är dags helt enkelt. Tror man känner det rätt tydligt, det där "nu jävlar får det vara nog, orkar inte mer!" Eller vad tror du? Men är du inte där får du vara lite envis, det är ju ni som betalar... Stor kram, vet hur jobbigt det är!!

Superfurry skrev 2016-09-14 14:09:50 följande:

hej! Ok det var nåt konstigt med den länken, kom till nån sida som sa att det var "error" :) men ja strunt samma. Vi har pratat med kliniken idag och efter så grät jag en massa. Vi har haft problem med att äggen inte delar sig och därför sa dem att om det inte går efter denna tredje och sista försök så rekommenderar de äggdonation. Jag blev så klart jätteledsen trots att jag är faktisk ok med äggdonation. Just nu är det inte roligt alltså, känner att jag går snart in i en depression. Har ju tre missfall bakom, två misslyckade IVF/ISCI och ja tappat räkningen på all pergotimebehandlingar jag gjort. Det känns som att jag snart kastar in handduken och ger upp detta med egna barn.

Runt omkring mig blir folk gravida till höger och vänster. Instagram är full av bebisbilder och ultraljudsbilder och samma Facebook... Inte så kul just nu bara.

Mycket trist dag idag. Sorry för "downer" post :/

• Maran73

För att vara tydlig, menar då "genetiskt gemensamt", det är ju faktiskt det enda som skiljer sig, kromosomerna... Små pyttebitar i monteringsanvisningen liksom, resten är ditt! *försökermuntraupp*

• Superfurry
    Maran73 skrev 2016-09-15 07:39:05 följande:

Ledsen Furry! <3 Förstår att det känns tröstlöst förstås, med alla dessa bakslag och allt hopp och energi man investerar, och så skiter det sig...Jag är ju i nästan samma situation med vårdpersonal som skakar på huvudet och pratar äggdonation, men säger "okej, vi kan väl försöka först". Jag är dock ganska ok med att inte lägga ner fööööör mkt tid, pengar och energi på egna ägg, men det var en process att nå dit, att vänja sig vid tanken på ÄD och ens att överväga det. Nu är det ett realistiskt alternativ faktiskt. Men, kommer förstås också bli ledsen om det krävs ÄD, självklart vill vi ju helst ha ett gemensamt barn! Och runt mig är det också huuuur många magar o bebisar som helst.... Jobbigt, och låt dig känna så tycker jag, inte konstigt! Lägg in så många downers du vill, och kasta in handduken när det är dags helt enkelt. Tror man känner det rätt tydligt, det där "nu jävlar får det vara nog, orkar inte mer!" Eller vad tror du? Men är du inte där får du vara lite envis, det är ju ni som betalar... Stor kram, vet hur jobbigt det är!!

God morgon!

känns liiiiite bättre idag tack för dina ord! Jag går på akupunktur och min akupunktör tror stenhårt på oss. Känns bra att någon av dem som behandlar oss tror på oss!

Jag kommer att älska mitt barn oavsett om den kommer från mitt ägg eller en donator. Bara det att jag och sambon alltid pratar om vilka egenskaper och utseende vi vill att barnet ska ha från oss. Nu kanske det blir bara sambons då... :/ men ja det är tur att  om det blir nåt barn, så får den min sambos underbart vackra gröna ögon :)

Nu ska jag springa till jobbet! hoppas allt är bra med dig också och att du inte förgås i bröllopsfeber ;)

Kram!
  • Maran73

Jahapp så är man Fru då! Helt underbart! Så kär <3 Vi har tyvärr fått dåliga nyheter från Riga, båda embryon var genetiskt defekta. Så det är väl bara att börja om från ruta ett igen, suck. Får se hur mkt mer jag klarar innan vi går över till ÄD. To be continued...

• miamarina84

Vi började vår resa september 14 och fick nu september 16 se vårt första plus ever :) mitt i mellan två ivf behandlingar gick det naturligt. Så sjukt, plussa i fredags 2-3 v. Svårt att förstå o svårt att inte vara orolig för missfall :/

• Maran73
    miamarina84 skrev 2016-10-03 18:28:01 följande:

Vi började vår resa september 14 och fick nu september 16 se vårt första plus ever :) mitt i mellan två ivf behandlingar gick det naturligt. Så sjukt, plussa i fredags 2-3 v. Svårt att förstå o svårt att inte vara orolig för missfall :/

Men WOW, vad kul, stort stort grattis!!! Ibland bara händer det, så fantastiskt! Förstår oron, det går ju bara inte att låta bli när man längtar så... Tror man helt enkelt får acceptera att man kommer att oroa sig?
  • Maran73

Hallå alla, hur går det för er? Har själv fått order att ta DHEA i tre månader innan nästa försök, för att förhoppningsvis få fler än två embryon att testa nästa gång. Känns seeeegt! Och jag blir ju inte yngre... Men men, ger det ett försök till, sen får vi se. Kanske (troligtvis?) kastar vi in handduken och går över till ÄD om det inte funkar nästa gång. Finns ju inga garantier m ÄD heller förstås, men chanserna är bra mkt större vad jag förstår. Skriv en rad, och ha det bra!

• aag89

Hej alla!

Jag har hållit mig borta från all gravid o bebis prat ett tag för att försöka släppa och slappna av lite. Första ivf försöket blev det inget ( i september) dagen innan td började jag blöda. Fick vänta en månad så jag kunde ha en vanlig mens innan återföring av 5 dagars blasto som fanns i frysen. I lördags ( en vecka sedan ) pillade de in den. Och idag!!!!!!! När jag testade alldeles för tidigt (på ruvardag 6) så var det ett svagt +. Jag kan inte fatta detta?!? Hoppas hoppas att detta håller hela vägen! Efter mer än två års längtan får vi se ett + jag var nästan på väg att ge upp.

Jag hoppas att ni som inte plussat än gör det väldigt snart!! Jag stod o storgrät i badrummet, visste inte hur jag skulle reagera. Om två dagar ska jag testa igen o se om plusset har blivit starkare!

Trevlig helg på er!

• Maran73
    aag89 skrev 2016-10-28 08:18:01 följande:

Hej alla!

Jag har hållit mig borta från all gravid o bebis prat ett tag för att försöka släppa och slappna av lite. Första ivf försöket blev det inget ( i september) dagen innan td började jag blöda. Fick vänta en månad så jag kunde ha en vanlig mens innan återföring av 5 dagars blasto som fanns i frysen. I lördags ( en vecka sedan ) pillade de in den. Och idag!!!!!!! När jag testade alldeles för tidigt (på ruvardag 6) så var det ett svagt +. Jag kan inte fatta detta?!? Hoppas hoppas att detta håller hela vägen! Efter mer än två års längtan får vi se ett + jag var nästan på väg att ge upp.

Jag hoppas att ni som inte plussat än gör det väldigt snart!! Jag stod o storgrät i badrummet, visste inte hur jag skulle reagera. Om två dagar ska jag testa igen o se om plusset har blivit starkare!

Trevlig helg på er!

Ååååh, vad härligt, GRATTIS!!! Håller alla tummar och tår att det blir ert starkt fint plus snart! Men det blir det säkert, heja heja! Uppdatera gärna.
Svar på tråden Fler som gör IVF nu i juli och vill följas åt?