• Kattkarin

Att ta emot en kattunge till sin lgh

Hej, 
    ska skaffa katt är det nu bestämt. Förstår att personlighet och uppfostran i en trygg miljö med kattmamman är viktig. Vill fråga om ras ( tänker bondkatt el rasblandad med norsk skogskatt) som inte hårar mycket. Vilken?

Men framför allt vill jag fråga vad som krävs av mig och mina barn i början av vårdnaden ( 12 veckor gammal tror jag den blir). Bör man vara hemma i samma hem? Passa på nu när det är semester? Kan vi lika gärna ta med oss den när vi åker och hälsar på folk nu i sommar? Hur känslig är den lilla för sådant tänker jag. 
    Ochnär den sedan är större, klarar den sig själv hemma i några dagar, förutsatt att någon kommer och kelar och ger den mat/dryck en gång om dagen?

Många frågor. Tacksam för svar.

/En lite vilsen blivande Kattmamma

• Svar på tråden Att ta emot en kattunge till sin lgh
  • Petite Chérie

Ni bör vara hemma med katten några veckor, ja.

Ni bör inte köra runt katten till olika hem, den måste först och främst lära känna sitt eget hem, dessutom hatar katter att åka bil. De blir ofta nervösa och rädda. Gör det bara i nödfall.

Nej, en gång om dagen räcker inte. Det finns till och med lagar om sånt.

Crazy people don't know they're crazy. I know I'm crazy, therefore I am not crazy. Isn't that crazy.
  • Dexter dot com
    Kattkarin skrev 2016-07-11 12:08:45 följande:

Hej, 
    ska skaffa katt är det nu bestämt. Förstår att personlighet och uppfostran i en trygg miljö med kattmamman är viktig. Vill fråga om ras ( tänker bondkatt el rasblandad med norsk skogskatt) som inte hårar mycket. Vilken?

Men framför allt vill jag fråga vad som krävs av mig och mina barn i början av vårdnaden ( 12 veckor gammal tror jag den blir). Bör man vara hemma i samma hem? Passa på nu när det är semester? Kan vi lika gärna ta med oss den när vi åker och hälsar på folk nu i sommar? Hur känslig är den lilla för sådant tänker jag. 
    Ochnär den sedan är större, klarar den sig själv hemma i några dagar, förutsatt att någon kommer och kelar och ger den mat/dryck en gång om dagen?

Många frågor. Tacksam för svar.

/En lite vilsen blivande Kattmamma

Nån bör vara hemma dygnet runt första veckorna och sen får ni lämna korta stunder och utöka tiden vartefter vilket innebär mycket innesittande med katten och absolut inget flyttande av katten till nya ställen. Nej, en katt klarar sig inte flera dagar med bara tillsyn, dom är flockdjur och behöver social samvaro och aktivering av er.
  • The one in Blue

Ja ni måste vara hemma med kattungen i början.

Till skillnad från hundar är katter mer bundna till revir än familj så det funkar sällan att ta med den hemifrån. Det finns så klart undantag men i allmänhet.

Enligt lag ska katten ha tillsyn minst vid två tillfällen varje dag. I övrigt kan ni förbiflygning resa bort men även detta handlar om hyr just er katt är som individ.

Lycka till!

• The one in Blue
    The one in Blue skrev 2016-07-11 12:37:42 följande:

Ja ni måste vara hemma med kattungen i början.

Till skillnad från hundar är katter mer bundna till revir än familj så det funkar sällan att ta med den hemifrån. Det finns så klart undantag men i allmänhet.

Enligt lag ska katten ha tillsyn minst vid två tillfällen varje dag. I övrigt kan ni förbiflygning resa bort men även detta handlar om hyr just er katt är som individ.

Lycka till!

Det blir alltid förbiflygning när jag ska skriva förmodligen....
  • Långbenopluto
    The one in Blue skrev 2016-07-11 12:38:29 följande:
    Det blir alltid förbiflygning när jag ska skriva förmodligen....
    Tack för dagens skratt.... förbiflygning
  • The one in Blue
    Scalaren skrev 2016-07-11 13:02:01 följande:
    Tack för dagens skratt.... förbiflygning
    Bjuder på den. ;)
  • Redmilk

Ursäkta att jag snor tråden lite...Jag tänkte skaffa katt i september. Fyra dagar senare börjar min skola. Jag kommer gå halvdagar i skolan, 3 dagar per vecka. Är det okej att efter fyra dagar gå till skolan och låta kattungen på 12 veckor vara ensam i säg, fyra-fem timmar?

Svar på tråden Att ta emot en kattunge till sin lgh