• Fillanpillan

Amningsskydd

Hej! Jag vill gärna amma utan amningsskydd men min nyfödda har svårt att ta bröstet utan. Någon som sitter på fina tips att testa?

• Svar på tråden Amningsskydd
  • NollÅtta

Du menar som en amningsnapp? Man får nog bara öva tror jag

Son född -10 och Dotter född -13. Gravid med 3an
  • Ingrediensen

För mig har det kommit när de blivit lite större, vid två mån har det varit lätt att ta bort den. Så prova emellanåt och ge det lite tid.

• Kristalii

Blev avbruten...

Jag ammar tredje barnet och detta är det första som tar bröstet utan amningsnapp.

Börja att amma med amningsnappen så barnet drar ut bröstvårtan. Ta bort nappen när bebisen har fått ordentligt tag och mjölken kommer lätt. Se till att bebisen får ett stort tag. Se/läs här om stort tag:

www.babybaby.se/2015/06/video-om-amningsteknik-11-min/

Med amningsnappen har jag mera tryckt in nappen i munnen på bebisen. Utan nappen ligger bebisen och slickar och bökar och rotar betydligt längre tid. Inte lätt jag vet men försök att inte känna dig stressad. Om du eller bebisen blir stressad sätt på nappen bums och gör ett nytt försök ett annat tillfälle.

Stress är värsta fienden!!!

Det tog ett tag innan jag och bebisen fick till det. Vi kämpar och testar fortfarande. I går var första gången vi lyckades helt utan nappen!

För oss gäller det att hitta rätt humör för att testa utan nappen. Vi fick inte vara för ivriga eller bebis för hungrig. Då blir det skrik. Ingen av oss får heller vara för trötta. Då gapar min bebis sämre och får dåligt tag. Är jag för trött har jag för dålig koll på att bebis har ett bra tag.

Det kan gå bra att amma med amningsnapp jämt. Ammade min första drygt ett halvår med amningsnappen. Denna gång vill jag verkligen bli av med nappen för bebis lyckas inte suga tillräckligt effektivt med nappen och hålla mjölkproduktionen uppe.

• Ingrediensen

Förresten; även om du använder skyddet så låt alltid bebisen själv ta tag, så att rooting reflexen blir kvar. Dvs stoppa inte in bröstvårtan/skyddet i munnen utan han/hon ska gapa riktigt stort av sig själv.

• Pyltet

Jag har aldrig använt napp med mina två äldre pojkar men när min yngsta föddes (prematur) fick vi lov att använda napp sa de på BB eftersom han var så liten och blev lätt trött i käken. Han kunde dessutom bara amma lite åt gången så vi satt ofta och ammade. Det gjorde mig jätteledsen att inte kunna amma utan napp, jag testade emellanåt att ta bort nappen och efter knappt två månader när han vuxit till sig lite då funkade det till slut, först på ena bröstet bara och sen även på den andra. Nu ammar han helt utan napp. Han är 6 mån :))

Svar på tråden Amningsskydd