Är han alkoholist?
Träffat en man i drygt 6 månader nu. Insåg rätt snabbt att han gillade att dricka mkt. Köper fina viner och lite lyxigare drycker. Åker utomlands och handlar vin/sprit. Han pratar rätt öppet om att han gillar att dricka. I början när vi träffades var det mkt i festliga sammanhang och jag tänkte väl inte så mkt på det. Vi umgås en del och han dricker inte varje dag. Men minst en vardag och i princip varje helg. Vissa helger jobbar han och då är han nykter.
Det som jag reagerat på är att han kan inte sluta dricka när han väl börjat. Det blir typ en flaska vin och några öl. Sen somnar han tillsist. Då spelar det ingen roll om det är bara vi som sitter hemma en lördagkväll eller om vi är på fest. Jag är själv i princip nykterist. Dricker max någon gång per halvår, har kanske blivit mer nu när jag träffat honom. Jag tycker inte att det är kul att festa/dricka. Tycker inte om när han blir full även om han inte är otrevlig. Hur kul är det att umgås nykter med någon som är packad? Som aldrig kan dricka sig lite "salongsberusad" bara.
Hans vänner dricker ofta och mkt. Jag tackar ofta nej till att festa med honom och hans vänner. Känner inte att det är kul. Men har sagt att han får umgås/festa hur mkt han vill med dom. Problemet är att han drar fram vinet på fredagsmyset och dricker typ 6-7 glas vin även då.
Det stora problemet är att jag inte har vågat säga något om hans drickande till honom. Vet inte hur jag ska säga det. Vill inte komma med pekpinnar heller. Men detta är inget som jag vill ha i ett förhållande. Känner mig astråkig som aldrig följer med på fest heller. Men jag vet att jag bara sitter där och plågas hela kvällen så det är ingen ide.
Hur ska jag ta mig an detta? Vad ska jag göra och inte göra? Kan tillägga att han är i 40 års åldern och jag är lite yngre.