• Anonym (Orolig)

Är han alkoholist?

Träffat en man i drygt 6 månader nu. Insåg rätt snabbt att han gillade att dricka mkt. Köper fina viner och lite lyxigare drycker. Åker utomlands och handlar vin/sprit. Han pratar rätt öppet om att han gillar att dricka. I början när vi träffades var det mkt i festliga sammanhang och jag tänkte väl inte så mkt på det. Vi umgås en del och han dricker inte varje dag. Men minst en vardag och i princip varje helg. Vissa helger jobbar han och då är han nykter.

Det som jag reagerat på är att han kan inte sluta dricka när han väl börjat. Det blir typ en flaska vin och några öl. Sen somnar han tillsist. Då spelar det ingen roll om det är bara vi som sitter hemma en lördagkväll eller om vi är på fest. Jag är själv i princip nykterist. Dricker max någon gång per halvår, har kanske blivit mer nu när jag träffat honom. Jag tycker inte att det är kul att festa/dricka. Tycker inte om när han blir full även om han inte är otrevlig. Hur kul är det att umgås nykter med någon som är packad? Som aldrig kan dricka sig lite "salongsberusad" bara.

Hans vänner dricker ofta och mkt. Jag tackar ofta nej till att festa med honom och hans vänner. Känner inte att det är kul. Men har sagt att han får umgås/festa hur mkt han vill med dom. Problemet är att han drar fram vinet på fredagsmyset och dricker typ 6-7 glas vin även då.

Det stora problemet är att jag inte har vågat säga något om hans drickande till honom. Vet inte hur jag ska säga det. Vill inte komma med pekpinnar heller. Men detta är inget som jag vill ha i ett förhållande. Känner mig astråkig som aldrig följer med på fest heller. Men jag vet att jag bara sitter där och plågas hela kvällen så det är ingen ide.

Hur ska jag ta mig an detta? Vad ska jag göra och inte göra? Kan tillägga att han är i 40 års åldern och jag är lite yngre.

• Svar på tråden Är han alkoholist?
  • Haskel

Alkoholist är han inte. Då hade han druckit, mer eller mindre, varje dag. Inte hade han konsumerat så dyra saker heller.
    Han gillar däremot att dricka. Ibland lite för mycket, verkar det som. 
    Problem, är det först om du och/eller han anser att det är ett problem. Stör du dig på honom, när han är onykter, så är är det ett problem. Sannolikt kommer han inte att sluta. Tjat leder oftast enbart åt motsatt håll.
    Men om du däremot tycker att det är okej, så är det inget att oroa sig för. Det är hans sätt att koppla av, och roa sig.

• Anonym (Klockor)

Varningsklockorna ringer. Testa honom och boka in en romantisk helg. Tala om att den blir alkoholfri och att ni ska se teater, äta gott och bara ha det mysigt. Fixar han inte det så har han garanterat problem som han inte kan hantera själv.

• Anonym (Klockor)
    Haskel skrev 2016-07-08 01:55:54 följande:

Alkoholist är han inte. Då hade han druckit, mer eller mindre, varje dag. Inte hade han konsumerat så dyra saker heller.

Problem, är det först om du och/eller han anser att det är ett problem. Stör du dig på honom, när han är onykter, så är är det ett problem. Sannolikt kommer han inte att sluta. Tjat leder oftast enbart åt motsatt håll.

Men om du däremot tycker att det är okej, så är det inget att oroa sig för. Det är hans sätt att koppla av, och roa sig.

Man behöver inte dricka varje dag eller dricka billigt för att vara alkoholist. Det finns mycket fördomar och okunskap kring alkoholismen.
  • Anonym (Orolig)

Jag kanske överdriver om jag anser att han är alkoholist. Men för mig är en flaska vin plus flera öl lite mkt på en kväll. Då dricker man för att bli full. Vi har gjort saker nyktra så det verkar inte som att han måste dricka hela tiden. Men mängden han dricker känns lite onormalt mkt. Grejen är väl att vi har helt olika syn på alkohol och ingen jag känner dricker så mkt. Jag tror att han dricker en del när han är själv hemma också.

Han får göra som han vill. Men det blir ju så att jag undviker att vara med honom när han ska dricka. Har påpekat någon gång att han "nog drack lite mkt igår" men har inte vågat ta upp att jag anser att det är ett problem. Om han nu har ett typ av beroende så vill jag inte komma med "tjat". Orkar verkligen inte hålla på tjata på någon. Sen vet jag kanske inte vad som är normalt drickande och inte eftersom jag själv inte dricker så mkt....

• Aniiee

Då hade han druckit, mer eller mindre, varje dag. Inte hade han konsumerat så dyra saker heller.

Den var bra.... säg det till min pappa som utan att blinka kunde klunka i sig en tusenkronors flaska whiskey på en kvart.... men visst, han drack ju mer eller mindre varje dag. Flera tusenlappar i veckan drack han oftast, och i alla fall minst en.

TS, missbruk vet jag inte, men riskbruk verkar det som i alla fall. Det låter som att han inte riktigt kan sätta stopp när han väl blivit lullig. Tyvärr kan du inte göra så mycket åt det, det måste han göra själv, när han kommer så långt....
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Anonym (Nej)

Anser inte honom vara en alkoholist.

Jag dricker ungefär lika. Men kan hålla mig till salongsberusad och sluta efter 1-2 glas, om jag ska jobba dagen efter och har bestämt mig för det. Å andra sidan kan det bli en flaska vin om jag inte bestämt mig för mindre en vardagkväll.
    Ser mig inte som en alkoholist eftersom:
    - Jag har druckit så här i flera år utan att mängden ökar markant
    - Jag får inga negativa följder (bortsett från kanske 1-2 pinsamma saker/år) eller låter bli att göra saker pga alkoholen
    - Jag kan vara nykter om jag "måste"

Min sambo som är helnykterist efter att växt upp med en missbrukande förälder anser att jag gillar att dricka och dricker mycket, men ser inte att jag har några problem då jag dricker långsamt, 1 öl/1 glas vin i timmen kanske till skillnad från föräldern som bara hällde i sig och att jag aldrig blir helt redlös.

Jag visste att han hade haft problem med en förälder innan vi började dejta, men han sa att han inte hade problem med folk som drack. Första dejten tog jag in vin för att se att det stämde. Hade det varit ett problem vet jag inte om jag blivit ihop med honom. För mig är frihet att göra vad jag vill kanske det viktigaste i livet.

TS: Snittet i Sverige är 2 flaskor vin/vecka för vuxna (över 15). De utan barn dricker mer, män dricker mer.

Sedan så tycker jag att både han och jag dricker mycket, så att vara uppmärksam på att det inte börjar öka i snabb takt eller under längre perioder.  Jag kan dricka varje dag under en semester på 2 veckor. Men om jag återgår till det vanliga direkt när jag kommer hem så ser jag inga problem med det.

• Anonym (Y)

Låter som ett riskbruk.
    Så länge han sköter jobb osv är det väl inget problem, men om han inte kan hantera jobb eller sociala relationer eller annat på ett normalt sätt så blir det ju ett problem. Och det skriver du ju också. Att inte kunna dricka lagom och att somna är väl ett problem.

I din sits bör du vara klar över att man inte kan få en missbrukare att sluta. Det måste komma från missbrukaren själv.
    Så mitt råd är att lämna ett sjunkande skepp.

• Anonym (Helena)

Nej men sluta nu, han är inte alkoholist. Fina viner kan vara ett intresse lika gott som något annat. Jag tycker inte han dricker mycket.

• Anonym (Helena)

Jag är rätt övertygad om att han uppskattar god mat också. Måste man ha tacos som älsklingsrätt med saft till för att klassas som normal.

• Anonym (Emma)

Det kan nog bli svårt när man inte tycker samma om drickande. Jag gillar att dricka vin och vill gärna ha några glas både fredag och lördag och någon annan dag i veckan också. Jag skulle ha svårt att vara tillsammans med någon som inte drack alls/väldigt lite tror jag.

• Dr Nail

Inget konstigt med att inte vilja sluta efter två glas vin. I min värld är det konstigt att inte vilja fortsätta dricka, om möjligheten finns, och att bara sätta stopp där. Det är ju då man verkligen blir sugen på att dricka mer. "Två öl, eller två glas vin, och sen får det räcka" - själva tanken är outhärdlig! Isf är det bättre att avstå helt just den gången. Det är exakt så jag brukar göra: kan jag inte supa till ordentligt, avstår jag helt.

Så, ingen konstigt.

• Fru B

Om du kan tänka dig en framtid där du känner som du gör nu för hans drickande, så är rådet fly så fort du kan för att slippa må dåligt. Han kommer inte att förändra sitt beteende bara för att du "tjatar".

• Myling

Spelar väl ingen roll om han är alkoholist eller inte. Någon som lägger så mycket tid på alkohol skulle inte jag vara intresserad av att vara tillsammans med.

• Anonym (Been there)
    Vet du hur mycket han dricker när du inte är med?
    Jag är tillsammans med en man som jag trodde var precis som din, gillade att dricka på helger och kanske ta en öl då och då. Men vad jag inte såg då men ser idag, är allt de inte vill se att de dricker. Att en öl då och då på krogen kommer efter att ha satt is sig vin, öl eller cider hemma först. Att han aldrig kan mötas upp direkt efter jobbet utan måste hem först och fixa. Vill alltid äta ute när han inser att jag inte har alkohol hemma till honom.
    Börjar även hitta hans alkohol gömmer tom flaska cider i tvättmedelsförpackningen, tetrapack med vin bakom gardinen och bag in box i en låda i byrån. osv
    Min poäng är att det är drickandet du inte ser som kan vara det förrädiska.
  • Anonym (Helena)
    Myling skrev 2016-07-08 11:34:25 följande:

Spelar väl ingen roll om han är alkoholist eller inte. Någon som lägger så mycket tid på alkohol skulle inte jag vara intresserad av att vara tillsammans med.

Så vad för otroligt intressant och lockande lägger du din dyrbara tid på? Något riktigt spännande antar jag?
  • TigerLilySwe
    Anonym (Y) skrev 2016-07-08 09:16:18 följande:

Låter som ett riskbruk.

Så länge han sköter jobb osv är det väl inget problem, men om han inte kan hantera jobb eller sociala relationer eller annat på ett normalt sätt så blir det ju ett problem. Och det skriver du ju också. Att inte kunna dricka lagom och att somna är väl ett problem.

I din sits bör du vara klar över att man inte kan få en missbrukare att sluta. Det måste komma från missbrukaren själv.

Så mitt råd är att lämna ett sjunkande skepp.

Ja, så är det. Ett riskbruk där alkoholen tar stor plats i livet. Förmodligen planeras mycket i livet kring alkoholen. Inköp, umgänge osv. Är det en livsstil och prioritering som inte funkar för dig så finns det inte egentligen inte några alternativ, som jag ser det. Tyvärr, men jag tror din möjlighet att ändra på detta är väldigt begränsad.
  • Anonym (Hm.)

Vad fel du har. Du vet inget om hans ekonomi för det första. Det finns alkoholister i olika yrkeskategorier och olika drycker. Jag arbetar med alkoholister. Det kan vara ett sätt att dölja. Han är även vinintresserad och även en sån kan bli alkoholist. Se bara på Fritiofsson på TV. Googla hans fylleslag i TV. Det är som att säga att Mat-Tina inte kunde få anorexia på grund av att hon kan laga bra mat. Han har ett riskbruk. Jag tar inte lika lätt på det som du. Att dricka alkohol för att slappna av är inte sunt. Svepskäl som att det ska vara bra för hjärtat, Mmm, en banan är också hälsosam, men inte sju.
  • Myling
    Anonym (Helena) skrev 2016-07-08 16:55:55 följande:

Så vad för otroligt intressant och lockande lägger du din dyrbara tid på? Något riktigt spännande antar jag?

Tja, dataspel, böcker, orientering, styrketräning, lära mig franska, avsmakningsmenyer (med halvpaket vin till), laga mat, mina barn, spela fiol, spela piano, lyssna på musik, fjällvandring, promenader, spelmansstämmor, ta en öl med kompisar en gång i halvåret, diskutera världen, sex, korsord, plocka svamp, resor, programmering, skriva, korrekturläsning, i ingen särskild ordning. Såna grejor?
Svar på tråden Är han alkoholist?