• Sojabönan

Kan man flytta till en annan landsting för att få ytterligare IVF-försök?

Hej, 

Jag har genomgått 1 IVF-behandling i Sthlms landsting och blev gravid på första försöket. Nu planerar jag att event. flytta till ett annat landsting för jobb/boende. Kan man få ytterligare IVF-försök via ett annat landsting (vill gärna ha syskon till min bebis)? 

Tack. 

• Svar på tråden Kan man flytta till en annan landsting för att få ytterligare IVF-försök?
  • Sojabönan
    Namnlös2015 skrev 2016-07-07 22:48:37 följande:

Du får betala för syskonförsök, så är det väl oavsett vilket landsting.

Om man har bytt man då? 
  • Amie77

Har du redan barn så är det inget landsting som finansierar försök om jag förstått det rätt.

• Elinq

Tyvärr får vi finansiera syskonen själva.

Fick du inga ägg över från förra gången? Blir både "billigare" och du slipper gå igenom alla hormonbehandling igen.

• Sojabönan

Men är det inte så att äggen fr första försöket är befruktade med pappans spermier? Om den pappan gjort slut och jag är med en ny så kan ju jag ej sätta in dom gamla befruktade äggen?!

• Sojabönan
    Elinq skrev 2016-07-07 23:17:11 följande:

Tyvärr får vi finansiera syskonen själva.

Fick du inga ägg över från förra gången? Blir både "billigare" och du slipper gå igenom alla hormonbehandling igen.

Men är det inte så att äggen fr första försöket är befruktade med pappans spermier? Om den pappan gjort slut och jag är med en ny så kan ju jag ej sätta in dom gamla befruktade äggen?!
  • Ego Lovers

Har du ny partner räknas det som första försök

• Regnbågsdröm
    Ego Lovers skrev 2016-07-08 00:33:42 följande:

Har du ny partner räknas det som första försök

Nej det gör det inte. Har man barn sedan tidigare, oavsett med vem, så får man inga försök finansierade. Det får du inte ens om du har barn som inte är gjorda med IVF. Alla syskonförsök får du bekosta själv.
  • Yonne

De flesta landsting följer SKL:s rekommendationer om enhetlighet i landsting och regioners utbud av assisterad befruktning. Finns att hitta på internet. Det innebär att ett par har rätt till 3 hela IVF-försök (1 försök = en ägguttagning). Det innebär om man får barn med partner nr 1 genom IVF och sedan byter partner får man som nytt par 3 nya IVF-försök. Man behöver inte flytta till annat landsting för att få nya försök. Men man måste ju göra en ny utredning. Genom nya patientlagen kan man söka öppenvård vart som helst i landet så om ett grannlandsting har t.ex. bättre regler, kortare väntetider kan man åka dit för IVF. Det är alltid vårdlandstingets regler som gäller men hemlandstinet som betalar.

SKL har nu i våras släppt nya uppdaterade rekommendationer som innebär att även ensamstående kvinnor bör få offentlig finansierad assisterad befruktning om hon inte är vårdnadshavare till ett barn. Det är däremot varje landsting som beslutar om att följa rekommendationerna och om vilka avgifter som ska gälla. Jag tror ännu inget landsting har beslutat att följa de uppdaterade rekommendationerna vilket innebär att ensamstående betalar själva.

• Regnbågsdröm
    Yonne skrev 2016-07-09 09:00:25 följande:

De flesta landsting följer SKL:s rekommendationer om enhetlighet i landsting och regioners utbud av assisterad befruktning. Finns att hitta på internet. Det innebär att ett par har rätt till 3 hela IVF-försök (1 försök = en ägguttagning). Det innebär om man får barn med partner nr 1 genom IVF och sedan byter partner får man som nytt par 3 nya IVF-försök. Man behöver inte flytta till annat landsting för att få nya försök. Men man måste ju göra en ny utredning. Genom nya patientlagen kan man söka öppenvård vart som helst i landet så om ett grannlandsting har t.ex. bättre regler, kortare väntetider kan man åka dit för IVF. Det är alltid vårdlandstingets regler som gäller men hemlandstinet som betalar.

SKL har nu i våras släppt nya uppdaterade rekommendationer som innebär att även ensamstående kvinnor bör få offentlig finansierad assisterad befruktning om hon inte är vårdnadshavare till ett barn. Det är däremot varje landsting som beslutar om att följa rekommendationerna och om vilka avgifter som ska gälla. Jag tror ännu inget landsting har beslutat att följa de uppdaterade rekommendationerna vilket innebär att ensamstående betalar själva.

Fast va? I praktiken gäller inte det där någonstans. Hur kommer det sig då att folk som har barn från tidigare förhållanden och måste genomgå IVF med ny partner måste betala från försök 1? Det du citerat ska man nog ta med en nypa salt. Aldrig hört talas om att det skulle vara så. Bara hört att man får betala.
  • Regnbågsdröm

För övrigt vet jag ju själv tex att vi som samkönat par bara har tre försök på EN person. Vi kan ju tex inte byta bärare och få tre nya försök. Funkar ju likadant om man byter partner egentligen. Och har man barn sedan innan gäller samma princip oavsett - alltid betalning för syskonförsök.

• I vgr

Så här skriver Sahlgrenska om ivf på sin sida:

"Västra Götalandregionen erbjuder tre ägguttag vid IVF-behandling. Detta gäller inte om man har gemensamt barn, det vill säga båda parter är föräldrar i juridisk mening."

Tolkar det som att syskonförsök med ny partner bekostas.

• Yonne

Landstingen får ju själva bestäma om de ska följa SKL:s rekommendationer eller inte. Det kan därför vara olika i olika landsting. SKL rekommenderar i alla fall att 3 försök gäller ett par och att man inte får offentligt finansierad behandling om man har gemensamma barn. Däremot fåt man 3 försök om man inte har gemensama barn. Det bästa är att ringa sitt landsting för att veta vilka regler som gäller där man bor. Jag lyckas inte klistra in länken men finns att läsa om man googlar.

Embryodonation är ju tyvärr inte lagligt i Sverige, det är så synd. Hoppad i framtiden att samkönade får byta barnabärare.

• Sops
    Regnbågsdröm skrev 2016-07-09 08:29:36 följande:
    Nej det gör det inte. Har man barn sedan tidigare, oavsett med vem, så får man inga försök finansierade. Det får du inte ens om du har barn som inte är gjorda med IVF. Alla syskonförsök får du bekosta själv.
    Det stämmer inte i mitt landsting (Stockholm)!
    Här får man finansierad ivf om man inte har gemensamma barn. Dvs både mannen och kvinnan kan ha barn sedan tidigare förhållanden men inte gemensamma.
  • Ego Lovers
    Yonne skrev 2016-07-09 09:00:25 följande:

Precis, känner två som fått två omgångar ivf vardera pga ny partner
  • Ego Lovers
    Regnbågsdröm skrev 2016-07-09 09:11:05 följande:
    Fast va? I praktiken gäller inte det där någonstans. Hur kommer det sig då att folk som har barn från tidigare förhållanden och måste genomgå IVF med ny partner måste betala från försök 1? Det du citerat ska man nog ta med en nypa salt. Aldrig hört talas om att det skulle vara så. Bara hört att man får betala.
    Se där, då har du lärt dig något nytt
  • Regnbågsdröm
    Sops skrev 2016-07-09 17:19:55 följande:
    Det stämmer inte i mitt landsting (Stockholm)!
    Här får man finansierad ivf om man inte har gemensamma barn. Dvs både mannen och kvinnan kan ha barn sedan tidigare förhållanden men inte gemensamma.
    Okej. Hade ingen aning om det. Aldrig hört. Men som sagt, då har jag lärt mig något nytt då
Svar på tråden Kan man flytta till en annan landsting för att få ytterligare IVF-försök?