• Anonym (Kan jag göra något)

Storrökande sambo

Jag är en kille i dryga 25-årsåldern som undrar ifall det finns någon här som har nåt bra tips för hur jag kan få min flickvän att inte röka så förbannat mycket. Jag tycker att hon röker precis hela tiden. Vid varje reklamavbrott på TV ska hon ut och röka, det första hon gör på morgonen är att röka, det sista hon gör på kvällen är att röka, kommer vi ut ur en affär ska hon röka, har vi ätit ska hon röka osv. Hon säger själv att hon röker drygt ett paket om dan typ 25 cigg.

Jag har inga jätteproblem med att hon röker bara det inte vore precis hela tiden. Jag tar också en cigg ibland men röker inte varje dag. Jag vill ju inte tjata hål i huvudet på henne då jag misstänker att det har motsatt effekt. När jag tar upp ämnet säger hon att hon ska trappa ner eftersom hon ändå ska sluta när det är dags för oss att skaffa barn om några år men ändå fortsätter hon likadant. Hälsoriskerna fattar hon men bryr sig inte eftersom "hon ändå ska sluta snart"

I övrigt är hon inte trashig på något sätt. Inte överviktig, klär sig bra och är väldigt social. Att det blir ganska dyrt är inte heller något stort problem då jag tjänar bra. Hon pluggar men jobbar dessutom extra.

• Svar på tråden Storrökande sambo
  • Anonym (!)

Ett paket cigg är 19 st inte 25

• Anonym (C)
    Anonym (!) skrev 2016-07-07 16:06:22 följande:

Vilket konstruktivt svar. TS skrev DRYGT ett paket om dagen, och det kan vara 25 cigg.

Vill hon sluta? Det är det första liksom. Om hon vill får du vara beredd på att stötta rejält. Nertrappning tror jag inte ett dugg på. Jag har själv varit både rökare och snusare i dryga 20 år. Klarade inte av att sluta röka förrän jag fick KOL dessvärre. DÅ hade jag fortfarande snuset, men började ju tänka att jag VILLE bli helt nikotinfri. Jag tvärslutade och använde inte nikotinhjälpmedel alls. Då gick det bra (har använt plåster, tuggummi och andra nikotinpreparat när jag provat att sluta tidigare). Kroppens sug efter nikotin är borta efter 72 . Tillför man då nikotin under hela tiden, om än i svag dos, tar det längre tid.

Men som sagt, det enda som kan få henne att sluta är att hon VILL sluta. Så krasst är det.
  • ImBatman

Jag har rökt ett tag, köpte en vaporizer och kör med det istället. Har trappat ner nikotindosen två gånger på en månad och inte haft något extra sug. Nu har jag aldrig varit storrökare, men min man som varit det köpte en likadan och även om han inte trappade ner mer än ett steg så slutade han med vanliga cigg utan några problem.

Nu har hans vaporizer gått sönder -.- så nu röker han vanliga cigg igen och luktar kacka. Men han ska reklamera den och börja igen asap.

Anonym (C) skrev 2016-07-07 16:11:10 följande:
    Vilket konstruktivt svar. TS skrev DRYGT ett paket om dagen, och det kan vara 25 cigg.

Vill hon sluta? Det är det första liksom. Om hon vill får du vara beredd på att stötta rejält. Nertrappning tror jag inte ett dugg på. Jag har själv varit både rökare och snusare i dryga 20 år. Klarade inte av att sluta röka förrän jag fick KOL dessvärre. DÅ hade jag fortfarande snuset, men började ju tänka att jag VILLE bli helt nikotinfri. Jag tvärslutade och använde inte nikotinhjälpmedel alls. Då gick det bra (har använt plåster, tuggummi och andra nikotinpreparat när jag provat att sluta tidigare). Kroppens sug efter nikotin är borta efter 72 . Tillför man då nikotin under hela tiden, om än i svag dos, tar det längre tid.

Men som sagt, det enda som kan få henne att sluta är att hon VILL sluta. Så krasst är det.
    Tyvärr så vill hon inte sluta nu men jag skulle vara nöjd om hon rökte betydligt mindre, kanske ett halvt paket om dan för att sluta helt senare. Att hon röker så mycket gör henne dessutom ganska odräglig om det tar alltför lång tid mellan att hon kan röka. Beredd att stötta är jag såklart.
  • Anonym (....)
    Anonym (Kan jag göra något) skrev 2016-07-07 16:50:30 följande:

Tyvärr så vill hon inte sluta nu men jag skulle vara nöjd om hon rökte betydligt mindre, kanske ett halvt paket om dan för att sluta helt senare. Att hon röker så mycket gör henne dessutom ganska odräglig om det tar alltför lång tid mellan att hon kan röka. Beredd att stötta är jag såklart.

Det är svårt att få nån som inte vill sluta att sluta. Kanske borde ni sätta upp mål tillsammans? Så här mycket pengar kan vi spara om vi slutar röka t.e.x.
  • Anonym (no stinky)
    Anonym (Kan jag göra något) skrev 2016-07-07 16:50:30 följande:
    Jag är rädd för att hon öht kommer kunna sluta när det blir dags för barn. Inte när hon röker så mycket.
  • Rakad Apa

Som någon nämnde i tråden, så försök att få henne att testa e-cigg (vaporizer). Enligt brittiska studier så är det 95% mindre farligt än traditionella cigaretter och passiv rökning är obefintlig.

Jag använder det själv och tycker att det funkar prima!

?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Zaxika

Det går inte om man inte vill själv. Det gäller att hjälpa henne att plocka fram sin egen motivation. Det finns nog få rökare som är glada att de började röka. Man får ju även sämre luktsinne så man känner inte själv att röken sätter sig i hår och hud. Lätt att tro att lukten försvinner då man borstar tänderna och duschar..

Du får väl säga att du börjar bli irriterad på hennes rökvanor. Att du skulle vilja se att hon faktiskt börjar trappa ned eller slutar helt. Fråga om hon vill sluta? Fråga på vilket sätt du kan vara ett stöd?

Resten är upp till henne...

• Anonym (Ovana)

Många av cigaretterna man röker under en dag är ju bara en ful ovana. Jag började skriva upp alla cigg jag rökte och insåg att vissa var väldigt onödiga. De kämpade jag med att hoppa över och det gick helt okej. Jag behövde ju inte känna någon panik när jag fortfarande rökte de cigaretter jag inte tyckte var lika onödiga. Har aldrig rökt så mycket som din sambo, men jag lyckades i stort sett halvera min konsumtion vilket fortfarande funkar. Kan vara ett tips!

• Anonym (Tova)

Jag tycker alltid att det är trashigt att röka.

Gör henne på smällen så måste hon sluta ;)

• Anonym (wa)

Tvinga henne att läsa allen car äntligen ice rökare. Den ända som kan nått om rökning trappa ner är att göra ciggen mer värdefull än det är. Rökare slutar inte röka för att dom får höra saker dom redan vet, t.ex. att det är farligt. Han monterar ner hela grejen med rökningen. som att rökning är en vana osv.

• Anonym (!)
    Anonym (Tova) skrev 2016-07-07 21:53:11 följande:

Jag tycker alltid att det är trashigt att röka.

Gör henne på smällen så måste hon sluta ;)

Måste ?
  • Anonym (Fd rökare)

Som många skriver: du kan aldrig tvinga en annan person att sluta röka. Hon måste vilja det själv. Det sämsta du kan göra är att tjata för det får oftast motsatt effekt. 

Har varit rökare i drygt 20 år och en dag kände jag att nu får det vara nog. Jag använde nicotugg de första 6 månaderna och sedan sockerfria vanliga tuggummin. Nu har jag varit rökfri i 9 år! 

Anonym (Ovana) skrev 2016-07-07 20:13:05 följande:

Många av cigaretterna man röker under en dag är ju bara en ful ovana. Jag började skriva upp alla cigg jag rökte och insåg att vissa var väldigt onödiga. De kämpade jag med att hoppa över och det gick helt okej. Jag behövde ju inte känna någon panik när jag fortfarande rökte de cigaretter jag inte tyckte var lika onödiga. Har aldrig rökt så mycket som din sambo, men jag lyckades i stort sett halvera min konsumtion vilket fortfarande funkar. Kan vara ett tips!

Jag måste skriva och tacka för det här tipset. Vi tog ännu en ordentlig diskussion om hur jag upplevde att hon rökte typ hela tiden och hon var med på att testa detta. Under en vecka bokförde hon nästan alla cigaretter hon rökte och insåg att många röktes trots att hon inte var direkt röksugen eller var förknippad med att de smakar extra gott (till kaffe, efter maten osv). Hon valde samtidigt att börja röka lite starkare cigg och de senaste veckorna har hon "bara" rökt 12-15 per dag vilket känns betydligt vettigare än 25.
  • Anonym (Allen Carr - Äntligen ickerökare)

Köp boken till henne. Alla jag känner som slutat för gott inklusive mig själv har läst den..

Anonym (Allen Carr - Äntligen ickerökare) skrev 2016-08-15 21:58:01 följande:

Köp boken till henne. Alla jag känner som slutat för gott inklusive mig själv har läst den..

Grejen är att hon absolut inte vill sluta i dagsläget, men boken finns här hemma :)
  • Anonym (Linn)
    Anonym (!) skrev 2016-07-07 16:06:22 följande:

Om du läser ser du att det står DRYGT ett paket. Dvs ett paket samt några till, med andra ord ca 25 st.
  • Anonym (Ovana)
    Anonym (Kan jag göra något) skrev 2016-08-15 21:51:25 följande:

Jag måste skriva och tacka för det här tipset. Vi tog ännu en ordentlig diskussion om hur jag upplevde att hon rökte typ hela tiden och hon var med på att testa detta. Under en vecka bokförde hon nästan alla cigaretter hon rökte och insåg att många röktes trots att hon inte var direkt röksugen eller var förknippad med att de smakar extra gott (till kaffe, efter maten osv). Hon valde samtidigt att börja röka lite starkare cigg och de senaste veckorna har hon "bara" rökt 12-15 per dag vilket känns betydligt vettigare än 25.

Vad roligt att mitt tips kunde komma till användning. Jag röker i stort sett bara när jag verkligen är galet röksugen (det fysiska begäret) och ligger på 4-6 cigg/dag.
Svar på tråden Storrökande sambo