• chaffis79

Sexuella trakasserier på festivaler

Varför hör man inget från feministorganisationer om detta beteendet från killar/män?

Borde inte Gudrun Schyman och andra feministiska politiker fördöma detta?

• Svar på tråden Sexuella trakasserier på festivaler
  • UmmSara

Eftersom vissa här använder sig av ord ni inte behärskar så tänkte jag hjälpa er lite.

Taharrush - Att tafsa/trakassera (oavsett etnicitet så är det samma ord).
    Taharrush gamea - Att tafsa/trakassera i grupp (oavsett etnicitet så är det samma ord).

Jag förstår inte hur någon "lek" kommer in i bilden, tror ni gamea har något med engelska ordet game att göra?

• Världsmedborgare
    Anton Chigurh skrev 2016-07-17 10:18:36 följande:
    Bevisar nåt gör det självklart inte, du skrev, citat:

"Att "lekar" där tjejer blivit trakasserade av flera killar, är definitivt inget nytt i Sverige. 
    Det fanns överallt när jag var ung," ...slut citat.

....och jag svarade att det där är definitivt inget jag har varit med om, eller ens bevittnat, alltså fanns det inte överallt när jag var var ung. Trots att jag växte upp i kvarter ( i Københavns innerstad) där det förekom mycket våld och trakasserier. Jag har tom haft vad som säkert betecknas som en våldsam uppväxt men aldrig mobbat tjejer som....andra, här har gjort. 

Försökte du bevisa något, VMB, när du skrev det citerade. Eller !!!

Ha en skön söndag, VMB.

Kram //Anton        ..
    Ha ha ha, ja så kan det gå när man använder sig av vedertagna begrepp fär att belysa något, men det kan jag leva med.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Anton Chigurh
    Världsmedborgare skrev 2016-07-17 10:24:03 följande:
    Ha ha ha, ja så kan det gå när man använder sig av vedertagna begrepp för att belysa något, men det kan jag leva med.
    Jag är bättre än jag vet....triniti.gif
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Maac
    Världsmedborgare skrev 2016-07-14 10:52:20 följande:

Men vilken "skyddad verkstad" har du vuxit upp i, det förekom då precis som det förekommer nu, med skillnaden att det var helt accepterat att tafsa, ja det var förr nästan som en sport att klämma tjejrna på brösten, rumpan och en hel del annat.

Och (det får vi inte glömma) det var andra tider med andra värderingar, så förr sågs det inte som nåt eg problem, varken från vuxna, eller ens tjejerna själva, det var mest som ett spel mellan tjejer och killar.

Så i backspegel var betydelsen av tafsandet då, oftast väldigt oskyldigt, nu, idag, så har det däremot fått en helt annan innebörd, vilket gör att allt tafsande är direkt förkastligt.

Dessutom så är jag idag direkt inblandad i den här problematiken, och har tillgång till information från div källor, så jag behöver inte lita till dom (a)sociala medierna på Nätet.

Och att svenska killar inte skulle vara inblande, det är rent nys, dom klarar sig däremot i större utsträckning att bli uthängda på Nätet eller i media, ja det händer t.o.m titt som tätt, att dom aktivt försvaras när dom blir anmälda för sexbrott.

Vi är nog fler som vuxit upp i skyddad verkstad då. Jag föddes på 80-talet och har inte en enda gång blivit tafsad på under alla mina år i skolan. Jag har heller inte sett något sådant hända förrän jag kom upp i vuxen ålder. Jag förstår att min erfarenhet säkert inte motsvarar frekvensen av det här i resten av landets skolor, jag vill bara poängtera att detta inte hänt överallt i tid och otid.
  • katrinp

Märkligt att så många av er inte känner till att detta fenomen funnits lääänge. Ffa med tanke på att min far berättade för mig att det även fanns när han var liten och min farfar sa att det inte var helt ovanligt när han var ung heller. Dock var det mer acceptabelt då än nu.

• Världsmedborgare
    Maac skrev 2016-07-17 10:50:09 följande:
    Vi är nog fler som vuxit upp i skyddad verkstad då. Jag föddes på 80-talet och har inte en enda gång blivit tafsad på under alla mina år i skolan. Jag har heller inte sett något sådant hända förrän jag kom upp i vuxen ålder. Jag förstår att min erfarenhet säkert inte motsvarar frekvensen av det här i resten av landets skolor, jag vill bara poängtera att detta inte hänt överallt i tid och otid.
    Så är det säkert, och jag kan säkert inte referera till mycket av det du har med som erfarenheter, vi får helt enkelt lite på vad andra säger sig ha varit med om.

Och vad gäller synen på kvinnor, så behöver vi inte gå värst långt tillbaka för att se att det var tillåtet/fullt lagligt att våldta kvinnor hemmet i Sverige, och går vi lite längre tillbaka så hade dom ingen rösträtt, och ännu lite längre tillbaka, så hade dom inte ens rätt att fatta några som helst egna beslut, dom var i stort sett mannens ägodel..
    Och inte enbart den äkta makens ägodel, kvinnor kunde behandlas i stort sett som man ville, och nån straffrättslig påföljd behövde ingen man oroa sig för, det fanns ingen sån lag som förbjöd sån´t.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Wolt

Kvinnor våldtar också.

Man borde inte dela upp och anklaga en grupp, i detta fallet män, för sexuella ofredanden när kvinnor är lika dåliga kålsupare.

• Mupo

Som medelålders helsvensk kvinna uppvuxen i svenne-bananland kan jag intyga att ovälkommet tafsande inte är något vi importerat med ensamkommande. Däremot urskuldades tafsandet och fluktandet oftast med att "pojkar är pojkar" och man skulle vara nöjd med den uppmärksamhet man fick. Som tur var har jämlikheten ändå gått framåt. Att kalla några individers tafsande (och självklart är det inte ok att tafsa) ett arabiskt namn och låtsas som om att det är en religiös företeelse är bara att försöka skuldbelägga en kultur genom några rötäggs agerande.

• Progressiv
    Wolt skrev 2016-07-17 12:14:23 följande:

Kvinnor våldtar också.

Man borde inte dela upp och anklaga en grupp, i detta fallet män, för sexuella ofredanden när kvinnor är lika dåliga kålsupare.

Men gruppen "invandrare" bör anklagas?

För övrigt är andelen kvinnor som ofredar män ganska låg.
  • Världsmedborgare
    Mupo skrev 2016-07-17 12:23:50 följande:
    Som medelålders helsvensk kvinna uppvuxen i svenne-bananland kan jag intyga att ovälkommet tafsande inte är något vi importerat med ensamkommande. Däremot urskuldades tafsandet och fluktandet oftast med att "pojkar är pojkar" och man skulle vara nöjd med den uppmärksamhet man fick. Som tur var har jämlikheten ändå gått framåt. Att kalla några individers tafsande (och självklart är det inte ok att tafsa) ett arabiskt namn och låtsas som om att det är en religiös företeelse är bara att försöka skuldbelägga en kultur genom några rötäggs agerande.
    Precis, och det kan "alla" kvinnor i alla generationer intyga, även om dom själva inte blivit utsatta, så har dom kunskapen om att det alltid förekommit ett tafsande.

Att från högerextremt håll förneka det, ja det håller ungefär samma nivå, som de som envist hävdar att Jorden är platt.
    Och jag har svårt att förstå vad dom tror sig vinna på att fördumma och förlöjliga sig själva, men antar det som vanligt är hatet mot invandring och flyktingar, som driver dom.

• themia
    Gert skrev 2016-07-05 14:16:10 följande:
    Jag har aldrig hört eller sett svenska killar tafsa i grupp. När jag gick i skolan så var det en kille som nöp en viss tjej på rumpan några gånger, men det var allt jag såg. Att grupper av svenska killar omringar en ensam tjej har jag aldrig hört talas om, utom från feminister som påstår att det händer hela tiden.

Jag blir inte särskilt upprörd över kvinnors vägnar när det händer. Jag blir upprörd över att det händer och att pk-maffian försöker lägga locket på och inte rapportera om det på grund av de misstänktas etniciteter.
    Man ser det man vill se, vet du.
  • Progressiv
    themia skrev 2016-07-18 18:16:43 följande:

Man ser det man vill se, vet du.

Gert har sällan på sig sina glasögon.
Svar på tråden Sexuella trakasserier på festivaler