• Nellie2014

Viktnedgång amning

Jag undrar om det finns något tips på hur man kan gå ner i vikt under tiden man ammar utan att det påverkar amningen och bebisen?
    Och så undrar jag när ni började gå långa och/eller raska promenader efter förlossningen?

• Svar på tråden Viktnedgång amning
  • lövet2

Det gäller att gå ned så långsamt som möjligt för att inte mjölken ska påverkas.

En del - som jag - går ned i vikt vid amning utan ansträngning. Jag åt fruktansvärda mängder med mat och många gånger om dagen, motionerade ingenting men gick ändå ned mer än jag ville.

• corran

Ät näringsrikt och "bra" mat i lagom mängd, varierad kost med mycket grönt. Gärna mellanmål som tex keso, avokado.
    Frukost, havregrynsgröt med bär.
    Mellis- en frukt, hårdbrödskiva med keso
    Lunch - sallad (kyckling) med bladspenat, bönor, avokado, ägg
    Mellis - samma 
    Middag - kött, fågel, fisk tillsammans med ett stort lass nyttigheter.
    Något lätt på kvällen, keso med bär

Bara exempel...

Så länge det känns bra i kroppen så är det bara att gå :) va mer försiktig men styrketträning nära inpå fl. men promenader är inga problem så länge du inte får ont när du går.

• MyDestiny

Äta lagom och bra mat. Amningen i sig förbränner väldigt mycket så kost och vardagsmotion räcker för att gå ner för de flesta.

• CarroAN

Jag har gått ner alla gravid kilon utan någon ansträngning alls och om jag inte hade varit deprimerad och ätit på tok för många kalorier och inte haft ork att resa mig från soffan hade jag gått ner en hel del mer skulle jag tro. Men att jag står stilla i vikt och inte går upp ser jag som ett tydligt bevis på att amningen förbränner en hel del.

Jag gick promenader så fort vi kom hem men det gick väldigt långsamt i början, men det är bara att öka successivt

• Carambolan

Jag har rasat i vikt varje amningsperiod, trots vanlig mat och måttlig motion. Har med alla tre barn legat flera kilo under min startvikt lagom till barnen slutat helamma.

• Rani

Viktväktarna.

Du får points anpassade till amning så att du får i dig så mycket du behöver.

Alternativt frukost, lunch, middag med vanlig mat. Inget godis/fika/alkohol. Funkar om man inte fuskar.

• Lilla Gs mamma

Jag började gå ner mycket i vikt efter fem månaders amning, men inte lika mycket före det. Äter som vanligt, men hinner ofta inte ta om mat och äter inte fikabröd. Äter inte heller lagad mat efter 19.00. Går en timmes promenad med barnvagnen varje dag.

Svar på tråden Viktnedgång amning