• fannny

Äggledarspolning - hjälp!!

Hej, nu behöver jag hjälp :( Efter en längre tids försök att få barn, ett utomkveds som slutade med en bortopererad äggledare och VÄNTAN på att få hjälp av den offentliga vården - inte fått tid än - så har jag fått tag på en privat klinik som kan spola min kvarvarande äggledare med kontrastvätska i nästa vecka (när mensen är slut). Detta för att kolla om det finns passage - är det stopp i den också är det ju inte ens lönt att försöka, liksom.

Kruxet? Det kostar totalt 3500 kr :/ Nån som vet om det är en rimlig kostnad? Ringde runt i hela länet och det var det ända ställe som kan/vill göra det så pass snabbt. Är det inte så att man kan få det billigare om kliniken är ansluten till typ Försäkringskassan eller nåt?

Jag är verkligen desperat nu och orkar inte vänta på att den offentliga fertilitetskliniken behagar höra av sig nån gång efter semestrarna... :( 

• Svar på tråden Äggledarspolning - hjälp!!
  • Cyanea

Jag gjorde min äggledarspolning genom landstinget, så jag vet inte om det är billigare att göra det privat på klinikerna häromkring än prisförslaget du fått. 

Jag antar att det bara är du som kan säga om det känns rimligt eller inte. Om du verkligen inte klarar att invänta landstinget och har pengarna så kanske det inte är orimligt alls. Om du kan ta det lugnt och vänta ett tag till och inte har pengarna så är det ju inte värt det alls. 

Jag vet inte om privata kliniker kan vara anslutna till FK, jag har aldrig hört talas om något sådant. Jag tror absolut inte att FK skulle betala kostnaden om man söker sig privat för att landstinget tar för lång tid. Vill du inte stå för kostnaden själv så är det nog tyvärr så att du får invänta landstinget. 

Lycka till! 

• fannny

Tack för svar :) Jag tänkte mest i jämförelse med andra privata kliniker. Såg att jag skrev fel, tror det kallas att vara ansluten till landstinget, vilket gör även privat vård billigare/lika billig som landstingsvård. Bara hittat en privat klinik som är ansluten här i Skåne - och dom har gått på semester... Tebax i augusti.

En sommar med oro, vet inte om jag orkar med det. Det enda jag vill veta är om äggledaren jag har kvar faktiskt har passage. Eller e det stopp i den också :( Borde vara rutin att kolla direkt när den andra var så kass som den var. Är den också stopp så är det ju inte ens lönt att försöka. 

• Cyanea

Ok, då hänger jag med :) Tror dessvärre att det är dålig tajming. Tror knappt att någon kan erbjuda med så kort varsel som den klinik du redan fått tag på. Jag vet hur olidligt det är att vänta, men tyvärr är det ju så kring sommaren. 

Det är kanske inte mycket till tröst, men ska man vänta är sommaren kanske bästa tillfället att göra det. Försök att sysselsätta dig så mycket som möjligt så du inte hinner tänka för mycket och oroa dig. Tack och lov är det ju ingen superdålig prognos även om det skulle vara stopp i den du har - så länge det finns fina ägg går det ju toppen att göra IVF. Inte jättekul, jag vet, men det är långt från kört att bli gravid. Det löser sig :) 

• fannny

Åh, jag blir så glad över dina rader :) Tack! Har verkligen ingen att prata med och ringer och ringer sjukvården utan nån som helst hjälp på traven.. Nej, inget tyder egentligen på att det är stopp i den jag har kvar. Det behöver inte ens ha varit stopp i den förra, kanske var den bara för tajt/smal... De är trots allt sjukt smala grejer, vad jag förstår :) Har nu begärt ut mina journaler från operationen och ska ligga på & försöka få kontakt med läkaren som opererade mig el nån som kan berätta mer.

Men över lag känns det plötsligt lite osäkert att spola redan nu. Det finns alltid en infektionsrisk, vi har trots allt "bara" försökt i 8 månader efter förra gravven och nyss läste jag att äggledare kan "krampa" vid spolning - så att det ser ut som att den är blockerad trots att den inte är det. Och det skulle ju bara skapa oro... Dont fix what aint broke, som de brukar säga...

Ååh, jag vet inte vad jag ska göra. Dessutom kostar det 3500 kr och läst att resultatet "blockerad äggledare" ändå bör konstateras med "laparoskopi" (just för att de kan krampa). Och det har dom inte ens nämnt/vet inte alls vad det kostar...

Får suga på detta... :/ 

tack ändå iaf!!

• Cyanea

Usch, vad jobbigt :( Man känner sig lätt ensam när det krånglar med sånt här. Det är ju inte ofta att folk pratar om det även om det inte är ovanligt. 

Precis, det kan ju dessutom bara ha varit "vanlig otur" som drabbade dig. Jättetråkigt att behöva operera bort en äggledare. Tack och lov är det ju lättare "åtgärdat" än om det är problem med ägg eller äggstockar. En vän till mig har fått operera bort båda äggledarna men har nu två underbart fina barn som kommit till med hjälp av IVF. 

Jättesvårt att säga vad som är bäst att göra, och tyvärr är det nog så krasst som att det bara är du som kan veta om det känns värt det eller inte. Jag vet hur tufft det är att bara vänta och vänta, så jag förstår att du vill köra igång med allt som går att göra redan, men du har ju samtidigt rätt i det du skriver. Det måste inte vara ett problem. Om du orkar vänta på landstinget antar jag att de kan göra vidare utredning om det ser konstigt ut på spolningen, det kanske också är något som är värt att ha i åtanke? 

Sov på saken. Nu är det ändå för sent för ett beslut idag ;) Viktiga beslut ska alltid sovas på ;) 

Lycka till! 

• fannny

Precis :) Ska absolut sova på detta beslut... Jag har aldrig haft nån könssjukdom eller annat som kan öka risken för utomkveds, så ja - det kan bara varit otur. Och som du skriver, bättre detta än osäker ägglossning å liknande. Tydligen funkar ju sambons bidrag också ;)

Vi har skickat egenremiss till den offentliga fertilitetskliniken - och väntar - så förr eller senare måste de ju ta emot oss. Risken är väl att de vill vänta tills d gått 12 månader sen förra gravven... Men när utredning väl blir av lär de ju spola förr eller senare. Typ gratis/skattefinansierat, som del i utredningen. Det som fick mig att börja fundera var faktiskt att jag läste idag att äggledaren kan "krampa" vid spolning så det ser ut som att den är blockerad - vilket ju bara skulle göra mig mer orolig...! Inte bra.

Men stort tack för dina svar!!!!!! Tror jag har mer koll på vad jag vill nu, men ska ändå suga på saken. Spolningsbesöket kan avbokas t o m måndag :)

Svar på tråden Äggledarspolning - hjälp!!