Barnen vill inte till sin mamma
Hej allihopa..
Jag har två små tjejer på 3 och 6 år. Jag och deras mamma separerade för snart 2 år sedan och barnen har bott hos sin mamma sedan dess. Dels på grund av åldern på barnen och dels för att situationen gjorde att jag blev tvungen att flytta till en annan ort. Men hur seperationen gick till är en annan historia.
Jag har barnen varannan helg på grund av mamman vägrar varannnan veckas boende. Vi har gått på samarbetssamtal på familjerätten och ligger i en utredning just nu som grund för en eventuell anmälan till tingsrätten. Mamman säger ofta att hon inte förstår varför jag lägger så mycket energi på en tvist jag aldrig kommer att kunna vinna. Halva boendet, alltså.
MEN - Problemet är att barnen aldrig vill åka till sin mamma. De gråter, skriker och håller fast i mig både innan vi lämnar hemmet och när vi kommer hem till henne. De är aldrig glada över att se henne, har aldrig sprungit och kramat henne i dörren. Barnen berättar hur mamma ofta är arg. De visar hur hon hon håller fast barnen när hon blir arg på dem och har vid flera tillfällen berättat om att mamman medvetet kastar saker i golvet så att de går sönder när barnen bråkar.
De säger ofta saker som att de inte älskar sin mamma och att de inte saknar henne. Jag har tagit föräldraledigt i längre perioder och inte ens då vill de tillbaka till sin mamma.
Jag känner mig otroligt maktlös i situationen eftersom mamman är väldigt manipulerande. När jag pratar med henne hittar hon direkt saker att anklaga mig för. "Du vet inte hur det är. Du bryr dig inte. Du är inte där för barnen". Vilket inte är sant. Jag försöker ju gå henne till mötes fastän jag mer än allt annat vill att barnen bor mer hos mig.
Vad kan jag egentligen göra? Jag är så rädd för att om jag börjar "smutskasta" henne hos socialen så kommer de tro att jag ljuger för att få min vilja igenom.