• Elsan3

Har smittat mitt barn

Hej jag har smittat mitt barn med herpes och hen har märkt att något är fel. Jag har det inne i munnen och vi delade samma vatten flaska ombord på ett flyg. Mitt barn frågar mig men jag har stor ångest över att behöva berätta vad det är som händer för barnet. Som får ont i munnen vid vissa tillfällen. Har tänkt alla möjliga mörka hemska tankar kring detta. Självmord och annat. Vill ändå att livet ska kunna gå vidare. Barnet mitt är 16.

• Svar på tråden Har smittat mitt barn
  • Agnescecila

Det är nog inget att dra ut på. Ditt barn kommer att få fler utbrott av herpes genom livet. Jag förstår att det är svårt, men.....

• Prokrastinerare

Berätta för dem! Hen riskerar ju att smitta andra, hen måste få veta så hen kan vara medveten om det och minska risken att hen för viruset vidare och så hen kan gå till en läkare. Även om du känner skuldkänslor eller skam så har hen rätten att veta att hen har blivit smittad. Det är jätte mycket stigma kring herpes och när man hamnar inne i en sån situation så kan der verka mörkt. Men det är ok och andra tycker inte det är en sån stor sak som det kamske känns som. Det är rätt vanligt också så det är fler som går igenom samma sak. Lycka till

• Jamas

Men gud, det här är inget att skämmas för! Nästan alla har herpes (runt 90% av befolkningen) och det är olika virus som ger symptom i munnen resp. underlivet. Symptom får man bara ibland, vissa aldrig, och därför märker man inte hur vanligt det är.

• Tess1990

Säker på att det är herpes?

Finns något som många blandar ihop med herpes, som kallas Afte

Det har delvis ärftliga orsaker då man har känslig slemhinna, b12 brist och stark tandkräm kan förvärra det och man kan ofta få utbrott i samband med förkylningar eller mens

Herpes ger oftast sår runt munnen liksom, Afte sitter i munnen på slemhinnan

Jag har haft Afte nästan hela livet, min mamma kallade de herpes men en läkare sa till slut att det var Afte, jag bytte till Zendium tandkräm och behandlade min b12 brist och nu får jag knappt 1 blåsa om året och då bara om jag är riktigt jävla förkyld vid mens typ

• SockpuppetSweetiepie

Du måste såklart berätta! Herpes i munnen är jättevanligt och du kan inte veta om det är du som smittat. Jag fick reda på detta när jag var tonåring och hängde med en kille som hade herpes. Vi hade delat flaska osv och jag var livrädd när han berättade. Jag tillhör antagligen den procent av befolkningen som inte får herpes så har aldrig haft något. Men smittan finns överallt.

Tycker du överreagerar faktiskt. Har du aldrig nämnt att du har herpes för din familj ens? Du får nog ta och bearbeta det och så prata med din dotter så att hon kan skydda andra. Ta det lugnt - det är inte en stor grej!

Svar på tråden Har smittat mitt barn