• Anonym (Vill berätta)

Vill berätta att jag röker

Jag är en 17-årig tjej som började röka i vintras. Jag röker ungefär 10 cigg om dagen men mina föräldrar vet inget. Jag bor på internat där jag går i gymnasiet vilket gör att vi bara ses vissa helger, lov och så. Hittills har det funkat bra att inte röka så mycket eller smygröka när jag varit hemma och hälsat på men nu är det sommarlov och jag ska bo med mina föräldrar i 2 månader. Då blir det jobbigt att smygröka och jag vill ju helst kunna röka när jag är med dom hemma. Dom är alltid schysta och vi har alltid kunnat prata om allt men jag vet inte hur jag ska lägga fram det här med att jag röker eftersom jag vet att dom blir besvikna på mig. Först tänkte jag bara komma hem och typ lukta rök men det känns fel på nåt sätt. Nån som har en bättre idé? Jag fyller 18 i slutet av augusti och vill inte sluta röka just nu och tror att det skulle vara skitsvårt när jag inte vill.

• Svar på tråden Vill berätta att jag röker
  • Anonym (Så här gjorde jag)
    TigerLilySwe skrev 2016-06-22 20:10:29 följande:

Som förälder har jag aldrig accepterat när mina barn var tonåringar pch började röka. Jag kastade dom, muddrade fickor och kastade även tändare. Jag betonade också varför jag gjorde det. Det var inte för att vara taskig utan det var av omsorg och kärlek.

Började/fortsatte aldrig dina tonåringar att röka sen?
  • Anonym (Ehhh......)
    TigerLilySwe skrev 2016-06-22 20:10:29 följande:

Som förälder har jag aldrig accepterat när mina barn var tonåringar pch började röka. Jag kastade dom, muddrade fickor och kastade även tändare. Jag betonade också varför jag gjorde det. Det var inte för att vara taskig utan det var av omsorg och kärlek.

Precis så gjorde mina föräldrar och hade det inte varit för det så hade jag kanske inte rökt idag. Förbud brukar knappast vara en bra metod.
  • Anonym (Så här gjorde jag)
    Anonym (Ehhh......) skrev 2016-06-26 23:37:55 följande:

Precis så gjorde mina föräldrar och hade det inte varit för det så hade jag kanske inte rökt idag. Förbud brukar knappast vara en bra metod.

Ja, jag är av samma uppfattning som du och därför lite nyfiken hur det gick i det fallet.
  • TigerLilySwe

Nej, de röker inte. Vad gäller rökning, som ur folkhälsosunpunkt är ett av de absolut viktigaste besluten att ta ställning kring i livet, viker jag mig aldrig. Aldrig att jag skulle vara en möjliggörare. Jag försöker vara öppen för kompromiss, diskussion och medbestämmande men när det kommer till rökning är jag rabiat. Det skulle vara ordentliga straff för de dom säljer tobak till minderåriga och Swedish Match borde förbjudas.

• Anonym (Mmm)
    Anonym (Ehhh......) skrev 2016-06-26 23:37:55 följande:

Tyvärr fungerar det inte så.

Min granne röker och hennes 4 barn mellan 18 och 30 röker. Jag röker inte och mina 3 barn mellan 16 och 25 röker inte. Här har det inte varit fråga om förbud - det har handlat om indragen månadspeng, inget busskort, ingen skjuts någonstans etc. D.v.s. rök gärna - men då får du fixa ditt eget liv och din egen ekonomi. Svårt när man är 15-16, eller hur? Vart ska man få pengar till cig ifrån?
  • Anonym (Regn)

När jag läser sånt här så blir jag så ledsen, för jag ser din framtid ts om du inte slutar.
    Fan, jag lever din framtid just nu om du fortsätter röka och jag skulle önska att du och jag kunde byta kropp för en vecka eller så.
    Då tror jag du skulle inse att även om det är svårt att sluta så är det desto svårare att leva med dom skador du orsakar dig själv.
    Jag har Kol, dom flesta som röker i 40-års-åldern har Kol.
    Det är ett helvete på många sätt. 
    Jag skulle kunna skriva en roman, men jag stannar vid att berätta att det är som att ha ett ständigt pågående astmaanfall. 
    Varje dag kämpar jag för mitt liv, för att få vara kvar här lite längre.
    Du vill inte leva som jag gör, men du är på väg mot mitt liv med stormsteg.
    Vänd och ta en annan väg, för mer självdestruktivt än rökning blir det knappast. 

• Anonym (Regn)
    Anonym (Mmm) skrev 2016-06-27 08:41:30 följande:
    Tyvärr fungerar det inte så.

Min granne röker och hennes 4 barn mellan 18 och 30 röker. Jag röker inte och mina 3 barn mellan 16 och 25 röker inte. Här har det inte varit fråga om förbud - det har handlat om indragen månadspeng, inget busskort, ingen skjuts någonstans etc. D.v.s. rök gärna - men då får du fixa ditt eget liv och din egen ekonomi. Svårt när man är 15-16, eller hur? Vart ska man få pengar till cig ifrån?
    Smart. 
    Själv har jag två vuxna barn, ingen av dom röker, det räcker att dom sett sin mamma och hur Kol påverkar en människa.
    Hur handikappande det är att inte få tillräckligt med syre.
  • Anonym (Vill berätta)
    smulpaj01 skrev 2016-06-27 08:17:03 följande:

Varför vill du röka?

Jag tycker det är gott, jag tycker det är avslappnande att ta en cigg, de flesta av mina kompisar på skolan röker liksom flera kompisar här hemma, jag är beroende. Dom sakerna överväger just nu. Självklart är jag medveten om att det är dåligt för hälsan att röka och jag tänker verkligen inte röka hela livet men just nu vill jag inte sluta. Btw har jag berättat för mina föräldrar.

• Anonym (Kille)

Även om jag nu kommer låta som en gnällig gubbe så vill jag verkligen råda dig att inte börja röka. Finns bara negativt att säga om att röka och att det är ett rent helvete att sluta!
    Ångrar så att jag någonsin börjat.
    Fruktansvärda sjukdomar, dyrt som faan!
    Tänk efter ordentligt innan du blir ett offer

• Anonym (Feströkare)
    Anonym (Vill berätta) skrev 2016-06-27 21:52:59 följande:

Jag tycker det är gott, jag tycker det är avslappnande att ta en cigg, de flesta av mina kompisar på skolan röker liksom flera kompisar här hemma, jag är beroende. Dom sakerna överväger just nu. Självklart är jag medveten om att det är dåligt för hälsan att röka och jag tänker verkligen inte röka hela livet men just nu vill jag inte sluta. Btw har jag berättat för mina föräldrar.

Vad fick du för reaktion från dina föräldrar? Tänk på att det troligen är lättare att sluta nu än när du varit rökt en längre tid.
  • Anonym (Vill berätta)
    Anonym (Feströkare) skrev 2016-06-29 17:14:10 följande:
    Vad fick du för reaktion från dina föräldrar? Tänk på att det troligen är lättare att sluta nu än när du varit rökt en längre tid.
    Det var ganska lugnt men många frågor om pengar, vem som köper, hur mycket, hur jag kunnat dölja det osv och lite moralpredikan om hälsa och pengar förstås. De erbjöd sig att köpa nikotintuggummi men som jag skrivit förut, nu vill jag röka och ska sluta sen efter gymnasiet. Jag valde att berätta det rakt upp och ner, typ "jag måste berätta en sak som ni inte kommer att gilla men jag röker varje dag och jag har gjort det i ett halvår". Eftersom jag ändå fyller 18 om mindre än två månader sa dom att dom inte ville att jag skulle smyga mer med det utan om jag verkligen var tvungen att röka skulle jag göra det hemma också. Först kändes det pinsamt och skämmigt så jag rökte ändå inte hemma på några dagar men nu har jag gjort det några gånger och det känns jätteskönt.  
Svar på tråden Vill berätta att jag röker