• Anonym (mamma)

Exets nya hotar med soc

Ja, mitt ex och jag är skilda sedan ett halvår. Vi har en sjuåring tillsammans. Samarbetet har funkat okej. Vi har inte precis varit vänner, men inte ovänner heller. Inte umgåtts precis men har suttit ihop på föräldramöten och sånt. Nu har exet träffat en ny, och andra gången jag träffade henne skällde hon ut mig och hotade mig med att anmäla mig till soc. För vad vet jag inte riktigt. Något om att jag inte kunde samarbeta (för att jag inte tyckte att vi skulle börja äta middag ihop allihop en gång i veckan) och för att jag inte har  några rutiner för barnet. (Vi har lite olika syn på rutiner. Jag tycker till exempel att det räcker gott och väl att hon duschar när hon är smutsig och svettig, eller minst två gånger i veckan, men att det inte är så himla noga med om det blir tisdag eller onsdag, till exempel, exets nya vill ha fasta duschdagar och att jag ska ha det med. Jag slänger ihop någon middag jag är sugen på med saker jag har hemma, exets nya har matsedel med fasta dagar för köttfärs, korv, fisk och så vidare och vill att jag följer samma schema.)

Vad händer om hon anmäler mig till soc? Har hon något för det? Jag tycker inte att jag är någon dålig förälder, precis, om än inte lika strikt som hon. 

MItt ex bryr sig inte precis, är nog rätt glad för att hon styr och ställer så det bara är att följa med strömmen.

• Svar på tråden Exets nya hotar med soc
  • Anonym (11)

håller med övriga. Om du är en fungerande förälder så har denna person inget att komma med. 
    Som sagt, ta detta med barnets pappa och fråga honom väldigt tydligt vad HAN anser om att hans nya håller på med! Han får inte låta "kommandot" glida över till henne, det är ju han som är förälder.

Du skriver ni har varit skilda i ett halvår. När hann han träffa denna nya? Bor de alltså redan ihop? Är pappan väldigt osjälvständig? 

• Anonym (P)

Stackars ditt ex som träffat ett kontrollfreak. Soc kommer ta emot anmälningen men lägga ner den direkt. Jag skulle nog begära att få gå till familjerätten på samarbetssamtal, bara du och exet självklart, där ni kan komma överens om hur ni vill ha det. Se till att diskussionerna och det ni kommer överens om är skriftliga också!

• Anonym (mamma)

Jag vet inte hur länge de har träffats och de bor inte ihop än, vad jag vet, men hon har väldigt mycket åsikter och verkar ta väldigt stor plats kring barnet. Hon har inga egna barn och verkar vara hos mitt ex väldigt mycket, även när barnet är där.

Exet är bara undanglidande, vill inte prata om henne alls, och är lite av "men låt henne hållas, det blir enklast så". Han har bett om ursäkt när jag frågade vad sjutton hon höll på, och sa att han inte står bakom en soc-anmälan, och att han skulle prata med henne. Så förhoppningsvis fattar de båda två att det bara är dumheter. 

Däremot backar han henne vad gäller rutinerna, och tycker att jag borde göra som hon säger - ha samma duschdagar och följa hennes matschema. Jag sa på ett fint och trevligt sätt att om han inte lägger sig i mina rutiner så lägger inte jag mig i hans. Han verkar mest tycka att det är skönt att hon kommer in och "styr upp", lite som att han tycker att vi båda har varit för slappa innan och nu äntligen kommer det någon som orkar fixa.

• Anonym (men va?)
    Anonym (mamma) skrev 2016-06-22 10:16:53 följande:
    Jag vet inte hur länge de har träffats och de bor inte ihop än, vad jag vet, men hon har väldigt mycket åsikter och verkar ta väldigt stor plats kring barnet. Hon har inga egna barn och verkar vara hos mitt ex väldigt mycket, även när barnet är där.

Exet är bara undanglidande, vill inte prata om henne alls, och är lite av "men låt henne hållas, det blir enklast så". Han har bett om ursäkt när jag frågade vad sjutton hon höll på, och sa att han inte står bakom en soc-anmälan, och att han skulle prata med henne. Så förhoppningsvis fattar de båda två att det bara är dumheter. 

Däremot backar han henne vad gäller rutinerna, och tycker att jag borde göra som hon säger - ha samma duschdagar och följa hennes matschema. Jag sa på ett fint och trevligt sätt att om han inte lägger sig i mina rutiner så lägger inte jag mig i hans. Han verkar mest tycka att det är skönt att hon kommer in och "styr upp", lite som att han tycker att vi båda har varit för slappa innan och nu äntligen kommer det någon som orkar fixa.
    Dina rutiner har de inte ens rätt att lägga sig i. De har sina rutiner när barnet är där och du dina när du har ert barn. Och ungar lär sig snabbt som ögat vad som gäller på vilket ställe. Jag hade blivit skogstokig om nån lade sig i de rutiner jag har med mina barn. Så länge barnet mår bra och är trygg så har INGEN rätt att styra dina rutiner. Och framförallt inte en kärring som känt barnet några månader bara. De som inte har egna barn är alltid jävligt duktiga på att fostra andras.
  • Anonym (bibo)

Vad bra att du svarade på första sms:et och sen ignorerat. Att du även tar diskussionens ditt ex istället för hans flickvän.

Jag har själv kommit in i en familj med en man och hans två döttrar, för ca 9 år sen. Jag hade inte fått dör mig att göra som hon. Vi skötte vårt och hon sitt och var det något så pratade dom med varandra. Så är det fortfarande. Jag kunde/kan givetvis messa eller prata med henne om jag undrar något, men det händer väldigt sällan.

Jag har sett kvinnor göra som ditt ex flickvän både bland vänner och genom mitt jobb och förundrats över hur dom kan med...

Stå på dig .

• Anonym (Trött)

man undrar hur många falska anmälningar Soc får.Det är ofta exet eller styvmor som ska komma med nåt.När Soc har viktigare saker att göra,suck

• Anonym (N)

Låter lite överdrivet, men tycker dock att det är för lite att duscha två gånger i veckan. Mina barn blir väldigt smutsiga nu på sommaren och varma när de leker. Ibland är de insmorda med solkräm och den vill jag att de duschar bort på kvällen..

Vi försöker att äta varierat hemma, då kan det vara bra att ha en lista. Dock behöver man ju inte följa den slaviskt, men då slipper man laga "nödmat" som korv och makaroner när hungern slår till och man har dålig fantasi. Men som sagt, alla är vi olika och i vår familj gillar vi rutiner.

• Anonym (8-ball)
    Anonym (N) skrev 2016-06-26 16:20:30 följande:

Låter lite överdrivet, men tycker dock att det är för lite att duscha två gånger i veckan. Mina barn blir väldigt smutsiga nu på sommaren och varma när de leker. Ibland är de insmorda med solkräm och den vill jag att de duschar bort på kvällen..

Vi försöker att äta varierat hemma, då kan det vara bra att ha en lista. Dock behöver man ju inte följa den slaviskt, men då slipper man laga "nödmat" som korv och makaroner när hungern slår till och man har dålig fantasi. Men som sagt, alla är vi olika och i vår familj gillar vi rutiner.

Hon skrev väl minst två gånger i veckan och mer vid behov? 
    Sen tror jag man ska vara väldigt försiktig med att utgå från sig själv när det gäller andra, alla lever under olika omständigheter, vi är alla olika människor sålänge barnet inte far illa så är det ok att göra det som passar en själv bäst.
    Barnet far inte illa av strikta rutiner, barnet far inte heller illa av en mer laidback spontan livsstil.
    Det barn faktiskt far illa av är när föräldrar inte kan samarbeta och bråkar.
    Exets nya verkar vara en som startar bråk och konflikt för att få som hon vill.
    Hon är det reella hotet mot barnet här och mot föräldrarnas samarbete.
    Eskalerar hon kan man mycket väl säga att hon ägnar sig åt umgängessabotage. 
  • FuckGoggleAskMe
    Låter lite överdrivet, men tycker dock att det är för lite att duscha två gånger i veckan. Mina barn blir väldigt smutsiga nu på sommaren och varma när de leker. Ibland är de insmorda med solkräm och den vill jag att de duschar bort på kvällen.. Vi försöker att äta varierat hemma, då kan det vara bra att ha en lista. Dock behöver man ju inte följa den slaviskt, men då slipper man laga "nödmat" som korv och makaroner när hungern slår till och man har dålig fantasi. Men som sagt, alla är vi olika och i vår familj gillar vi rutiner.

Ja alla är olika, vår nödmat brukar mest bli räkor och grönsaker, eller chili con carne. Inget fel på nödmat! Inget större fel på korv och makaroner heller.
  • Anonym (LOL)

Vems lista följer du då?

För om du gör din egen lista, så kan TS kanske också själv få bestämma vad de äter?

Eller menar du att man inte kan äta varierat utan lista?
  • Studentpappa

Alltså vad är det för fel på folk? Vad har hon öht med ditt barn att göra? Jag har bett henne fara åt helvete och skaffa egna barn att bestämma över.

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Anonym (mamma)

Barnet mår bra och är tryggt. Visst, skilsmässan har inte varit helt enkel för henne, och hon vill fortfarande att vi ska flytta ihop igen, men hon har ändå funnit sig tillrätta.

Jag är väl som föräldrar är mest, skulle jag vilja säga, med mina styrkor och svagheter. Jag är ingen rutinmänniska, och det har inte barnet heller behövt tidigare. Det betyder inte att hon inte duschar eller att hon äter korv och makaroner varje dag. 

Jag vill inte bråka med exet, och inte heller med den nya. Min prio är givetvis barnet, och för att hon ska ha det bra måste jag ha ett fungerande samarbete med exet - ett krig hade bara skadat barnet. Så jag ligger lite lågt än så länge. Jag är lite orolig för att hon ska göra slag i saken och orosanmäla -  inte för att jag har något att oroa mig för så, men för att det skulle innebära samarbetssvårigheter från min sida mot exet, och för att det skulle påverka barnet negativt.

• Anonym (men va?)

Ingen är så duktig på att fostra barn som de som aldrig haft några själv.

Svar på tråden Exets nya hotar med soc