• Anonym (Så sugen)

När började ni ha sex efter förlossningen ?

Som rubriken säger, när började ni ha sex efter förlossningen och hur kändes det?

Jag fick barn för två veckor sedan och under hela graviditeten var min lust nästan 0.

Nu däremot, jäklar. Är så extremt sugen på min sambo, känns som allt jag förlorat under 8 månader nu kommit tillbaka.

Har dock lite avslag ännu så kommer nog vänta lite till, sen är jag såklart nervös för hur han kommer uppleva det "där nere".

Som tur är finns det annat roligt man kan göra under tiden ;)

Vill gärna höra erfarenheter från både kvinnor och män, hur upplevde ni det?

• Svar på tråden När började ni ha sex efter förlossningen ?
  • Anonym (Sara)

Efter 5-6 veckor. Jag hade ont och var öm i en månad efteråt (tog flera veckor innan jag kunde sitta). Vi tog det försiktigt. Det stramade lite, men det var skönt att ha den där första gången efteråt avklarad. Mannen var nöjd. Jag var ovanpå, förresten. Hade inte gått med på något annat.

• Anonym (Ellen)

Åtta, nio månader tror jag. Vi fick nästan aldrig sova, jag var inte återhämtad fysiskt från graviditeten och orken vi hade behövde gå till det mest akuta.

• Anonym (Så sugen)
    Anonym (Sara) skrev 2016-06-20 22:00:15 följande:

Efter 5-6 veckor. Jag hade ont och var öm i en månad efteråt (tog flera veckor innan jag kunde sitta). Vi tog det försiktigt. Det stramade lite, men det var skönt att ha den där första gången efteråt avklarad. Mannen var nöjd. Jag var ovanpå, förresten. Hade inte gått med på något annat.

Låter verkligen supertrist att du hade så ont. Hur upplevde du lusten efter första gången? Var det mer, mindre eller som innan?

Kan tillägga att jag inte haft ont eller något alls sånt, behövde inte sys eller liknande efter förlossningen utan de ända som var, var att det sved när jag kissade första veckan. Men nu har jag inga "krämpor" alls där nere.
  • fjanten

Oralsex började vi med, 69:an, efter kanske 2 veckor. Första riktiga vaginala sexet hade vi ungefär en månad efter förlossningen. Mitt avslag tog slut efter ca 3 veckor, men vi väntade en vecka till för att vara på den säkra sidan. Var väl inte världens skönaste sex första gången, men efter 2-3 gånger kändes det som vanligt

• Anonym (Sara)
    Anonym (Så sugen) skrev 2016-06-20 22:06:18 följande:

Låter verkligen supertrist att du hade så ont. Hur upplevde du lusten efter första gången? Var det mer, mindre eller som innan?

Kan tillägga att jag inte haft ont eller något alls sånt, behövde inte sys eller liknande efter förlossningen utan de ända som var, var att det sved när jag kissade första veckan. Men nu har jag inga "krämpor" alls där nere.

Hormonerna kan vara som en berg-och-dal-bana efter förlossningen och när man kommit igång med amningen. Eller inte. Det är så olika. Jag blev riktigt deprimerad också. Det hjälpte såklart inte. Skulle säga som så att jag sällan tänkte på sex och liksom var sugen, men när jag väl tog initiativ eller när mannen gjorde det så blev jag sugen rätt snabbt.
  • Anonym (Så sugen)
    Anonym (Sara) skrev 2016-06-20 22:16:18 följande:

Hormonerna kan vara som en berg-och-dal-bana efter förlossningen och när man kommit igång med amningen. Eller inte. Det är så olika. Jag blev riktigt deprimerad också. Det hjälpte såklart inte. Skulle säga som så att jag sällan tänkte på sex och liksom var sugen, men när jag väl tog initiativ eller när mannen gjorde det så blev jag sugen rätt snabbt.

Var ungefär så jag hade under graviditeten. Var aldrig sugen men när sambon väl försökte så gick det rätt fort att komma in i det.
  • Anonym (Så sugen)
    fjanten skrev 2016-06-20 22:14:08 följande:

Oralsex började vi med, 69:an, efter kanske 2 veckor. Första riktiga vaginala sexet hade vi ungefär en månad efter förlossningen. Mitt avslag tog slut efter ca 3 veckor, men vi väntade en vecka till för att vara på den säkra sidan. Var väl inte världens skönaste sex första gången, men efter 2-3 gånger kändes det som vanligt

Ganska fort ändå ju, vad skönt! Väntar som sagt på att mitt avslag ska ta slut, inne på dag 12 nu och har nästan slutat blöda helt. Sen blir det kanske en vecka till, som ni gjorde. Väntan är ganska jobbig x)
  • Anonym (Sarah)
    fjanten skrev 2016-06-20 22:14:08 följande:

Oralsex vid avslag? Låter jättemysigt *kräks*
  • Anonym (Ma)
    Anonym (Sarah) skrev 2016-06-21 19:38:25 följande:

Du kanske inte känner till det, men både vid mens och vid avslag är det inte blod som kommer till slidan hela tiden i ett jämnt flöde, så det går faktiskt att duscha, sedan föra upp ett finger och på så vis "få ut" eventuellt blod som är där för tillfället, och sedan är många good-to-go en stund. Jag och min man brukar kunna ha sex (oralt och vaginalt) under mens utan en droppe blod.,. Kanske inte under de mest rikliga dagarna, men resten av perioden.
  • fjanten
    Anonym (Sarah) skrev 2016-06-21 19:38:25 följande:

Nu hade det mesta tagit slut. En dusch och sen köra direkt efteråt och inte en tillstymmelse av avslag var med i bilden. Jag blödde rikligt under 4-5 dagar efter förlossningen. Hade nästan blödit klart helt efter en vecka-nio dagar. Sen hade jag bruna flytningar vissa dagar efter det. Helt slut var mitt avslag efter tre veckor som sagt, men jag hade inget intensivt avslag öht...
  • Anonym (Elsa)

Vi testade en gång efter 3-4 månader ungefär. Det gjorde ont. Sedan testade vi nog inte igen förrän ca 3 månader senare igen. fungerade det lite bättre och efter några gånger gick det jättebra. Min man har inte sagt något om att det skulle kännas så annorlunda. För mig känns sexet bättre efter förlossningen än innan då jag ofta led av vestibulit förut, vilket försvann vid förlossningen. Antagligen på grund av mina omfattande skador.

• Anonym (///)

Icke-penetrerande sex, typ petting, började vi med ca tre dagar efter båda förlossningarna, mjukt & försiktigt men det gick bara bra Penetrerande sex var väl efter ca fem-sex veckor när avslaget gett sig.

• Anonym (Tess)

10 veckor

Hade sex 1 vecka innan förlossningen, hade sex hela graviditeten förutom 1 månad vid 4e månaden då jag blev avtänd och äcklad av honom och hans lukt ^^

Hade avslag i 6 veckor allt som allt (blodbad i 2,5 vecka, flytningar, lite mer blod och sen flytningar)

Kändes som första gången någonsin, vilket var pirrigt skönt för min riktiga första gång var så jävla fail

Skönare än innan tyckte vi båda, jag fick mer känsel och han tyckte de hade blivit annorlunda på ett bra sätt

• Anonym (Sarah)
    Anonym (Ma) skrev 2016-06-21 21:10:10 följande:
    Du kanske inte känner till det, men både vid mens och vid avslag är det inte blod som kommer till slidan hela tiden i ett jämnt flöde, så det går faktiskt att duscha, sedan föra upp ett finger och på så vis "få ut" eventuellt blod som är där för tillfället, och sedan är många good-to-go en stund. Jag och min man brukar kunna ha sex (oralt och vaginalt) under mens utan en droppe blod.,. Kanske inte under de mest rikliga dagarna, men resten av perioden.
    Som ssk har jag full koll på att det inte är ett jämnt flöde. Men tanken på att det faktiskt är sårvätska som kommer i flera veckor efter en förlossning gör mig lite illamående och väldigt osugen på just oralsex. Jag väntar!
  • Sagobabis

Väntadetvå veckor efter båda mina förlossningar. Sprack och fick sys efter första förlossningen. Inget efter andra.

• MammAmma

3-4 veckor efter varje förlossning. Hade avslag 3-4 veckor och när det var slut var det fritt fram. Sprack inget så var inte rädd för att det skulle göra ont, vilket det inte gjorde heller.

• Anonym (Ma)
    Anonym (Sarah) skrev 2016-06-22 14:36:04 följande:

Som ssk har jag full koll på att det inte är ett jämnt flöde. Men tanken på att det faktiskt är sårvätska som kommer i flera veckor efter en förlossning gör mig lite illamående och väldigt osugen på just oralsex. Jag väntar!

...tur att inte alla är som du då.
  • Anonym (Onormalt par)

Efter fem dagar efter förlossningen hoppade min tjej på mig och tog det hon ville ha. Ååå Gud vad båda tyckte om det.

• Anonym (Tvillingmorsan)

Sex är ju inte bara samlag. Första samlaget hade vi efter kanske 6 veckor (jag förlöstes dock med kejsarsnitt). Men vi var intima på andra sätt innan, i den mån vi orkade. 

Sexlivet var lite si och så under småbarnsåren, men det berodde inte på förlossningen. 

• Anonym (Jag)

Vaginalt samlag väntade vi nog med i 8-10 veckor. Ville få "ok" från bm först. Sen kändes det ömt rätt länge och första gången kändes det som jag hade fullt av blåmärken och var inte särskilt behagligt. 

Svar på tråden När började ni ha sex efter förlossningen ?