• SaandraL

Äter min son mycket?

Hej! Min son är 6 månader och äter såhär:

08.00 en portion gröt

11.00 ersättning 210 ml

14.00 ersättning 210 ml

18.00 en hel burkmat

Sedan får han 180 ml när han vaknar vilket kan vara allt mellan 22-04

Han är en väldigt aktiv kille som redan kryper för fullt och ställer sig mot allt så han gör av med mycket tänker jag? Han vägde 8.2 vid 6 månader.

Hur ser era bebisars matvanor ut en dag?

• Svar på tråden Äter min son mycket?
  • MyDestiny

Tycker totalmängden inte är mycket men han äter väldigt mycket vid varje tillfälle och mer sällan? Men är han nöjd och glad och det funkar för er så :)

• fantasy06

Vid 6 mänader vägde min tjej 8.8 kg.

Hon äter nu åt mindre förra veckan

Kl 7 180 ml ersättning

Kk 9 macka

Kl 12-13 en burk mat

Kl 16.30-17 en portion gröt

Kl 19.30-20 210 Ml ersättning alt en portion välling

• mammalovis

Ja, maten varierar ju. Det är först nu vid 8 månader som sonen får i sig en portion gröt morgon och kväll samt knappt en halv burk mat och ca en halv burk frukt vid två måltider. Vi gör mycket egen mat, men fryser ner det i glasburkarna. I övrigt ammar han, så det är ju svårmätt.

Enligt 1177 ska väl även bebisar äta 6 gånger om dagen, d v s frukost, lunch, middag plus 3 mellanmål.

Så här är det väl 8, 12, 17/18 och 20 med maten, men kanske uppåt 5 amningar dagtid och 1-2 nattetid. Han sover oftast middag i ca 2 timmar och ammar efter vilan. Han vägde ca 8 vid 6 månader. Det är först senaste veckorna som han rör sig mer. Vår son följer medelkurvan.

Så det låter sällan och mycket mat när ni väl ger, men å andra sidan kanske vår son äter lika mycket men i mindre portioner oftare.  Ersättningen vet jag inget om. Vad säger bvc?

• SaandraL

Tycker ni att vi borde minska mängden och lägga in något/några fler mål? Kom gärna med tips. Min son är väldigt glad i maten och älskar mat, han verkar knappt nöjd när han ätit färdigt en stor burk mat på kvällen (195g) haha. Mitt lilla matvrak.

• fantasy06
    SaandraL skrev 2016-06-20 15:27:23 följande:

Tycker ni att vi borde minska mängden och lägga in något/några fler mål? Kom gärna med tips. Min son är väldigt glad i maten och älskar mat, han verkar knappt nöjd när han ätit färdigt en stor burk mat på kvällen (195g) haha. Mitt lilla matvrak.

• fantasy06

Hände nåt så jag skickade utan att skriva :)

Låter som min dotter. Går han upp i vikt som han ska o är nöjd tycker jag det räcker som ni har det.

En en matbok vi fick från BVC rekommenderar dom vid 6-8 månader

Frukost amma/välling/ersättning

Mellanmål macka o frukt

Lunch mat hemmagjord eller burk

Kvällsmat gröt

Innan läggning amning/välling/ersättning

• Axe

Tycker du ger väldigt lite mat.

Min dotter äter

Äggröra+1/2 portion gröt med katrinplommon

En burk

Gröt

En burk

Gröt eller välling.

Sen välling i sömnen vis 23 för att sova hela natten

• Anonym (Haha?)
    SaandraL skrev 2016-06-20 15:27:23 följande:

"Haha" nu kanske, men inte så kul när han är en knubbig femåring som blir retad.
  • Axe
    Anonym (Haha?) skrev 2016-09-29 21:05:10 följande:

"Haha" nu kanske, men inte så kul när han är en knubbig femåring som blir retad.

Det funkar inte riktigt så med barn under 2 år. Då spelar knappt vikten någon roll.

Bebisar kan vara feta utan attt de blir tjocka som barn.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Haha?) skrev 2016-09-29 21:05:10 följande:

En fet bebis är inte nödvändigtvis en fet femåring. Min 6-mån är fetare; väger 9,75 kg och är helt uppfödd på mjölk. Fett är nödvändigt för bebishjärnans utveckling.
  • Mlady

Min son är 6 månader och väger 10,5 kg. 72 cm lång.

09.00 - 240 ml ersättning

12.00 - någon form av mat + 240 ml ersättning

15-16.00 - 240 ml ersättning

19.30-20.00 - 260 ml ersättning

Ibland klämmer han in 240 ml till någon gång under dagen.

Äter inte på nätterna utan sover som en stock.

• Axe

Min dotter är 7.5 månad och väger nästan 12 kilo. Jag var också dundertjock vid ett. Aldrig varit tjock som barn.

• Anonym (Haha?)
    Anonym (Karin) skrev 2016-09-29 21:15:22 följande:

En fet bebis är inte nödvändigtvis en fet femåring. Min 6-mån är fetare; väger 9,75 kg och är helt uppfödd på mjölk. Fett är nödvändigt för bebishjärnans utveckling.

Nej, absolut inte. Syftade mer på matvanorna och inställningen.
Svar på tråden Äter min son mycket?