• Anonym (Är det så?)

Får inte flytta NÄRMARE pappan!?!?!?

För tillfället bor jag och barnets pappa cirka 15 mil ifrån varandra. Vi har aldrig bott ihop men han har kommit och hälsat på barnet väldigt ofta (han är riktigt bra på så vis).

Barnet är nu 21 månader och jag känner att det bästa för vårt barn är om jag och pappan bor med gångavstånd mellan oss. På så vis får barnet en bättre och tryggare kontinuitet i vardagen och man kan ha ett "rullande" schema på ett helt annat sätt (jag tänker i termer som varannan vecka, etc). - Ja, men allt blir enklare (tror jag) helt enkelt.

Problemet är bara det att pappan, som jag har gemensam vårdnad med, vägrar skriva under på att jag får flytta. Jag har hittat en bostad cirka 7 minuter från pappans bostad där både förskola och skola ligger nästan precis mittemellan bostäderna.

Pappans enda argument är: "jag vill inte ha DIG så nära" (han är ledsen och besviken att jag inte vill leva ihop med honom. Vi har inte bråkat eller så). Jag säger då: "jag flyttar ju inte för MIN skull, utan för barnets skull!" Men, nä, han vägrar skriva under.

Min fråga är nu; får jag böter eller nån slags prick nånstans, om jag flyttar iallafall? Jag menar, jag flyttar 15 mil NÄRMRE pappan - det kan väl aldrig vara till min nackdel, eller???

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Får inte flytta NÄRMARE pappan!?!?!?
  • Nonym

Jag tror inte du skulle få några problem i rätten efter att ha flyttat närmare, nej.

• Anonym (Är det så?)
    Nonym skrev 2016-06-15 13:38:06 följande:

Jag tror inte du skulle få några problem i rätten efter att ha flyttat närmare, nej.

Finns det något liknande "fall", eller iaf exempel, som man kan läsa?

Skon klämmer dock lite på så vis att jag är rädd att jag provocerar fram att pappan helt slutar träffa sitt barn. Då bor vi 7 minuter från pappan, men de ses aldrig!? Då kanske 15 mil och varannan helg/tre helger i månaden är bättre?
  • Birgitta02

Om du verkligen vill flytta och tror du kommer trivas så gör det. Du kan inte ta det ansvaret för umgänge om pappan vägrar. Han straffar barnet och inte dig. Han vill inte ha DIG nära. Ok, låt det bli minimum.

Nej, han kan inte hindra dig från att flytta närmare. Så länge du inte har nåt sorts kontaktförbud via domstol :).

• Anonym (Är det så?)
    Birgitta02 skrev 2016-06-15 13:47:22 följande:

Om du verkligen vill flytta och tror du kommer trivas så gör det. Du kan inte ta det ansvaret för umgänge om pappan vägrar. Han straffar barnet och inte dig. Han vill inte ha DIG nära. Ok, låt det bli minimum.

Nej, han kan inte hindra dig från att flytta närmare. Så länge du inte har nåt sorts kontaktförbud via domstol :).

Jag flyttar ju inte för min skull eller för att jag vill komma närmre pappan. Dessutom så kommer han se mindre av mig om jag flyttar. För nu BOR han hos mig mellan två och tre helger i månaden. Så hans argument är lite skevt på flera håll.
  • Nonym
    Anonym (Är det så?) skrev 2016-06-15 13:50:03 följande:

Jag flyttar ju inte för min skull eller för att jag vill komma närmre pappan. Dessutom så kommer han se mindre av mig om jag flyttar. För nu BOR han hos mig mellan två och tre helger i månaden. Så hans argument är lite skevt på flera håll.

Är kanske där skon klämmer?

Han kanske VILL bo hos dig?
  • Anonym (.)
    Nonym skrev 2016-06-15 13:54:51 följande:
    Är kanske där skon klämmer?

Han kanske VILL bo hos dig?
    Det tror jag också.
    Flytta, TS. Han har ingenting att sätta emot och om han straffar barnet är det helt på hans samvete, inte ditt. 
  • Anonym (!)
    Anonym (Är det så?) skrev 2016-06-15 13:33:23 följande:

För tillfället bor jag och barnets pappa cirka 15 mil ifrån varandra. Vi har aldrig bott ihop men han har kommit och hälsat på barnet väldigt ofta (han är riktigt bra på så vis).

Barnet är nu 21 månader och jag känner att det bästa för vårt barn är om jag och pappan bor med gångavstånd mellan oss. På så vis får barnet en bättre och tryggare kontinuitet i vardagen och man kan ha ett "rullande" schema på ett helt annat sätt (jag tänker i termer som varannan vecka, etc). - Ja, men allt blir enklare (tror jag) helt enkelt.

Problemet är bara det att pappan, som jag har gemensam vårdnad med, vägrar skriva under på att jag får flytta. Jag har hittat en bostad cirka 7 minuter från pappans bostad där både förskola och skola ligger nästan precis mittemellan bostäderna.

Pappans enda argument är: "jag vill inte ha DIG så nära" (han är ledsen och besviken att jag inte vill leva ihop med honom. Vi har inte bråkat eller så). Jag säger då: "jag flyttar ju inte för MIN skull, utan för barnets skull!" Men, nä, han vägrar skriva under.

Min fråga är nu; får jag böter eller nån slags prick nånstans, om jag flyttar iallafall? Jag menar, jag flyttar 15 mil NÄRMRE pappan - det kan väl aldrig vara till min nackdel, eller???

Tacksam för svar!

Du får flytta vart du vill men barnets måste han skriva på för att ska kunna göra adressändringen
  • BeautifulMoments

Du flyttar, skickar in adressändringen utan hans underskrift.

Han får sen ett brev att det är inskickat utan hans påskrift. Han får valet att antingen skriva under, eller startar dem en utredning var barnet ska stå folkbokförd. Den utredningen går ut på att dem ställer frågor om vistelsetid mm och sen lär barnet ändå folkbokföras hos dig ändå.

My life, My choice!
  • Anonym (Är det så?)

Tack så jättemycket för att ni tagit er tid att svara!

• Brumma
    Anonym (!) skrev 2016-06-15 14:14:58 följande:

Du får flytta vart du vill men barnets måste han skriva på för att ska kunna göra adressändringen

Skriver han inte på så kommer en utredning startas om var barnet har sin huvudsakliga vila (hos TS) och sedan kommer barnets folkbokföringsadress ändras varesig pappan skriver under eller inte.

TS - precis som du redan fått svar på så är det bara att flytta. Hade du däremot flyttat barnet BORT från pappan hade han kunnat stämma dig på boende osv, men vad skulle han stämma dig på nu?
  • Anonym (Hmm)

Du kan bara flytta! Flytta på.. det enda du får problem med är om du har bostadsbidrag som ensamstående med barn, de gör då en utredning var barnet verkligen bor och så får man bidraget retroaktivt. Så har det varit för mig.

Tror även skatteverket gör en liten utredning om var barnet verkligen bor. Minns inte. Men mina barn var "bostadslösa" till allt var klart. Pappan jag har gemensam vårdnad med skrev inte på ett dugg och detta var inte allför längesen sista gången, 2 år sen

• Anonym (Är det så?)
    Brumma skrev 2016-06-15 14:41:29 följande:

Skriver han inte på så kommer en utredning startas om var barnet har sin huvudsakliga vila (hos TS) och sedan kommer barnets folkbokföringsadress ändras varesig pappan skriver under eller inte.

TS - precis som du redan fått svar på så är det bara att flytta. Hade du däremot flyttat barnet BORT från pappan hade han kunnat stämma dig på boende osv, men vad skulle han stämma dig på nu?

Så även om han skulle stämma mig på boendet, för att han kan, så kommer han inte få det? Eller det kvittar ju egentligen vem barnet är skriven hos, så länge vi delar på umgänget. Eller?
    Anonym (Hmm) skrev 2016-06-15 14:43:51 följande:

Du kan bara flytta! Flytta på.. det enda du får problem med är om du har bostadsbidrag som ensamstående med barn, de gör då en utredning var barnet verkligen bor och så får man bidraget retroaktivt. Så har det varit för mig.

Tror även skatteverket gör en liten utredning om var barnet verkligen bor. Minns inte. Men mina barn var "bostadslösa" till allt var klart. Pappan jag har gemensam vårdnad med skrev inte på ett dugg och detta var inte allför längesen sista gången, 2 år sen

Okej fast jag har inga bidrag. Men nu vet jag och andra att det är så!
  • Anonym (Hmm)

Ännu lättare då! :) Önskar dig stort lycka till med flytten ;)

• Brumma
    Anonym (Är det så?) skrev 2016-06-15 15:04:26 följande:

Så även om han skulle stämma mig på boendet, för att han kan, så kommer han inte få det? Eller det kvittar ju egentligen vem barnet är skriven hos, så länge vi delar på umgänget. Eller?Okej fast jag har inga bidrag. Men nu vet jag och andra att det är så!

Hade ni bott på samma ort och han stämde dig på boendet - och du flyttat - hade han med stor sannolikhet fått boendet (då han är en närvarande förälder) då de tittar på var barnet är rotat (förskola, släktingar osv).

Han hade även i annat fall kunnat få boende om du är skadlig för barnet eller förhindrar umgänge. Men nu är ju fallet tvärtom och genom flytten MÖJLIGGÖR du ett framtida växelvist boende.

Så nej, är du en normal förälder som inte är skadlig för barn 35 och arbetar FÖR ett bra umgänge kommer du inte bli av med boendet.

Umgänge kan han ju stämma dig för men det låter ju inte som om det är något du försöker hindra precis.

En STOR eloge till dig! (Från en bonusmamma som lever med en man vars ex istället tog barnet och flyttade för att möjliggöra framtida växelvis boende )
  • nevermind
    Anonym (Är det så?) skrev 2016-06-15 15:04:26 följande:
    Så även om han skulle stämma mig på boendet, för att han kan, så kommer han inte få det? Eller det kvittar ju egentligen vem barnet är skriven hos, så länge vi delar på umgänget. Eller?
    Anonym (Hmm) skrev 2016-06-15 14:43:51 följande:

Okej fast jag har inga bidrag. Men nu vet jag och andra att det är så!
    Vad menar du med att stämma på boendet?
  • Carambolan

Kan det vara så att han inte är så sugen på vv och rullande schema utan gillar att kunna ses när det passar honom?

• mammalovis

Det kan väl finnas många anledningar till att pappan gör som han gör.

Anonym (Är det så?) skrev 2016-06-15 13:50:03 följande:
    I dagsläget har han ju möjlighet att kontrollera ditt leverne. Han vet hur du och sonen bor, han kan ha kontroll över att du inte träffar någon annan de helger han är hos dig. Dessutom kanske det är smidigt att ni nu äter ihop eller hur ni nu lagt upp det.

Flyttar du så nära kan du ju kräva att han ska ha ett vardagsliv med barnet med hämtningar och lämningar på förskolan, han behöver ordna kläder och ett "rum" till barnet med säng och leksaker och dessutom får du mer tid att träffa någon ny så klart, vilket inte uppskattas så som det låter. Så just nu har han ju full frihet och om man inte vill vara en engagerad pappa så blir ju du jobbig om du flyttar nära utan att vilja dela ett liv med honom.

Att flytta närmre lär inte vara något problem, men tänk dig för så att du inte ångrar dig om några år om du träffar en ny och du vill flytta ihop, för då har du inte möjlighet att få med barnet lika lätt utan pappans medgivande om du flyttar längre bort. Men visst låter det bra att du flyttar om det gagnar barnets relation och ger mer tid med pappan.
Svar på tråden Får inte flytta NÄRMARE pappan!?!?!?