• Mammatillelise

matvanor för 10 månaders.

Hur ser matvanorna ut för era små som är runt 10 mån?:)

• Svar på tråden matvanor för 10 månaders.
  • Sommar15

Min dotter är snart 10 månader men har ätit såhär ett bra tag, i alla fall 3-4 månader. Hon ammade bara lite grann så åt mest ersättning när hon var liten så hon fick börja med mat rätt tidigt. Sen 6-7 månader äter hon ingen ersättning alls.

Ca 06.30 välling

Ca 8.45 gröt

Ca 11.30 lunch, en burk mat och lite fruktpuré

Ca 14.30 mellis, oftast frukt och/eller macka och/eller smoothie

Kl 17 middag, samma som lunch

Kl 19 välling i sängen

Vi försöker ge henne smakbitar av riktig mat till mellis, alltså bitar av frukt och bröd och sånt. Hon brukar också få smaka lite av vår mat när vi äter middag vid 18.30-tiden. På sikt ska vi väl försöka skjuta ihop morgonvällingen och gröten men just nu blir det såhär :) hon ska också få mer och mer av vår mat när hon tål mer salt. Att laga vår mat och salta i efterhand blev så äckligt för oss så vi väntar med det tills hon tål iaf lite grann.

• Mammatillelise

Intressant att läsa!
    Vårt matschema är
    Mellan 07.00-08-00 gröt
    11.00 en burk mat
    Mellan 13.00-14.00 gröt
    Mellan 16.00-17.00 en burk mat
    Mellan 19.00-20.00 ersättning

Vi har inte börjar med välling än eftersom ersättning funkar bra på kvällen men Ska snart börja introducera välling så ersättningen försvinner helt. Dock väldigt bra med ersättning om man är ute eller åker bil och inte har möjlighet att värma mat eller gröt :)

• Kattflickan
    Sommar15 skrev 2016-06-14 20:12:24 följande:

Min dotter är snart 10 månader men har ätit såhär ett bra tag, i alla fall 3-4 månader. Hon ammade bara lite grann så åt mest ersättning när hon var liten så hon fick börja med mat rätt tidigt. Sen 6-7 månader äter hon ingen ersättning alls.

Ca 06.30 välling

Ca 8.45 gröt

Ca 11.30 lunch, en burk mat och lite fruktpuré

Ca 14.30 mellis, oftast frukt och/eller macka och/eller smoothie

Kl 17 middag, samma som lunch

Kl 19 välling i sängen

Vi försöker ge henne smakbitar av riktig mat till mellis, alltså bitar av frukt och bröd och sånt. Hon brukar också få smaka lite av vår mat när vi äter middag vid 18.30-tiden. På sikt ska vi väl försöka skjuta ihop morgonvällingen och gröten men just nu blir det såhär :) hon ska också få mer och mer av vår mat när hon tål mer salt. Att laga vår mat och salta i efterhand blev så äckligt för oss så vi väntar med det tills hon tål iaf lite grann.

Vet du om att det rekommenderas att bröstmjölk eller ersättning är en del av födan minst första året?

Min son har växlat lite med hur mycket han äter, tror det beror på tandsprickningen. Han är 10,5 månader och vägrar ofta pureead mat och tyvärr gröt.

Vaknar kl 06 och ammar
    Frukost kl 07: macka med smör och avokadoröra. Numera ratar han gröt. Har testat bebisyoghurt också utan att han gillar det.
    Mellis kl 10: Ammar eller äter en frukt i bitar. Han vägrar numera fruktpure.
    Lunch: Bitar av pasta, kött,kyckling, lax etc. och grönsaker.
    Mellis kl 14: Ammar eller frukt.
    Middag kl 1730: som lunchen, idag fick han tjockpannkaka.
    Kl 20: Ammas till sömns.
    Vaknar ibland under natten och ammas.

För ca en månad sen åt han burkmat/ pureead mat och åt en burk till lunch och middag. Nu vill han bara äta själv.
  • Sommar15
    Kattflickan skrev 2016-06-14 20:37:43 följande:

Vet du om att det rekommenderas att bröstmjölk eller ersättning är en del av födan minst första året?

Min son har växlat lite med hur mycket han äter, tror det beror på tandsprickningen. Han är 10,5 månader och vägrar ofta pureead mat och tyvärr gröt.

Vaknar kl 06 och ammar

Frukost kl 07: macka med smör och avokadoröra. Numera ratar han gröt. Har testat bebisyoghurt också utan att han gillar det.

Mellis kl 10: Ammar eller äter en frukt i bitar. Han vägrar numera fruktpure.

Lunch: Bitar av pasta, kött,kyckling, lax etc. och grönsaker.

Mellis kl 14: Ammar eller frukt.

Middag kl 1730: som lunchen, idag fick han tjockpannkaka.

Kl 20: Ammas till sömns.

Vaknar ibland under natten och ammas.

För ca en månad sen åt han burkmat/ pureead mat och åt en burk till lunch och middag. Nu vill han bara äta själv.

Nej, det hade jag ingen aning om! Har valt mat till vårt barn helt på måfå!

.... Tror du uppriktigt att jag inte visste om den rekommendationen och har valt bort den av olika anledningar?
  • Sommar15
    Mammatillelise skrev 2016-06-14 20:36:30 följande:

Intressant att läsa!

Vårt matschema är

Mellan 07.00-08-00 gröt

11.00 en burk mat

Mellan 13.00-14.00 gröt

Mellan 16.00-17.00 en burk mat

Mellan 19.00-20.00 ersättning

Vi har inte börjar med välling än eftersom ersättning funkar bra på kvällen men Ska snart börja introducera välling så ersättningen försvinner helt. Dock väldigt bra med ersättning om man är ute eller åker bil och inte har möjlighet att värma mat eller gröt :)

Kan rekommendera mattermos för bil-måltider! :) vi använder vår ofta!
  • Nyilund555
    Sommar15 skrev 2016-06-14 21:46:29 följande:

Nej, det hade jag ingen aning om! Har valt mat till vårt barn helt på måfå!

.... Tror du uppriktigt att jag inte visste om den rekommendationen och har valt bort den av olika anledningar?

Av ren nyfikenhet kan jag många gånger undra varför så många byter ut ersättning mot välling innan barnet är 12 månader. Först får man utstå amningshets sedan hetsen att barnen ska äta välling "för det ska man bara" . Varför är det ok att ge gröt/välling flera gånger om dagen när ersättning är ett bättre livsmedel näringsmässigt för barn under 1 år. Slutar barnet att tycka om ersättning helt plötsligt eller är det mättnadskänsla/sover längre på välling som avgör? Min 10-månaders äter ersättning morgon och kväll och gröt en gång om dagen. Jag skulle inte känna mig bekväm med att införa ännu ett mål med spannmål när jag vet att ersättningen är så bra i jämförelse. Jag respekterar att alla gör vad som är bäst för sitt barn men jag förstår inte den här vällinghetsen.
  • Sommar15
    Nyilund555 skrev 2016-06-15 15:19:28 följande:

Av ren nyfikenhet kan jag många gånger undra varför så många byter ut ersättning mot välling innan barnet är 12 månader. Först får man utstå amningshets sedan hetsen att barnen ska äta välling "för det ska man bara" . Varför är det ok att ge gröt/välling flera gånger om dagen när ersättning är ett bättre livsmedel näringsmässigt för barn under 1 år. Slutar barnet att tycka om ersättning helt plötsligt eller är det mättnadskänsla/sover längre på välling som avgör? Min 10-månaders äter ersättning morgon och kväll och gröt en gång om dagen. Jag skulle inte känna mig bekväm med att införa ännu ett mål med spannmål när jag vet att ersättningen är så bra i jämförelse. Jag respekterar att alla gör vad som är bäst för sitt barn men jag förstår inte den här vällinghetsen.

Upplever ingen vällinghets. Däremot gillar min dotter välling mer än ersättning som var ett elände att få i henne. Alla måltider var en kamp fram tills hon fick börja äta annat än bröstmjölk/ersättning. Så ser vårt val ut :) tycker inte sömnen blivit bättre på välling så det är nog ingen större skillnad på mättnadskänsla. Däremot håller jag med dig om amningshets! Den har jag verkligen upplevt - puh!
  • Kattflickan
    VVV- Våga vägra välling

Jag tycker det är en hemsk vällinghets. Vi ger inte välling till våra barn och när jag sagt det till folk verkar de anse att det nästan är barnmisshandel att inte ge välling.

Sommar15: Bra att du känner till rekommendationen. Flera jag läst om på FL känner inte till den. Därför skrev jag.
  • Mammatillelise
    Vi kör också på ersättning på kvällen istället för välling. Hon håller sig längre på det :)
  • hg129012

10,5 månad

08 Gröt m fruktpure eller smörgås m ost/skinka el räkost el leverpastej

11.30 en burk mat, lite efterätt tex lite vindruvor/jordgubbar eller nåt liknande

14.30 1 flaska ersättning + yougurt/frukt/

17.30 en burk mat

19.30 Välling

Såhär ser det ut ungefär. Lite olika vid mellanmål o så.

Svar på tråden matvanor för 10 månaders.