Anonym (Fröken eller fru?) skrev 2016-06-16 07:34:30 följande:
Tack så mycket föratt du delar med dig av din historia!
Det är ju just för vårt (våra) barns skull som giftermål är på tapeten. Och började då fundera på hur det blir med bonusen.. nu har vi tur som har en väldigt bra relation till varandra allihop, mamman och pappan kommer bra överens och det är aldrig några diskussioner. Så först tänkte jag att vi kunde ha någon form av skrivet avtal med mamman, men det känns ändå inte fulltryggt.
Att teckna livförsäkring låter som en lösning på många problem! Rätt hemskt att sitta och tänka på hur det blir om ens sambo dör haha. Hoppas ju såklart att det verkligen inte händer än på många många år :)
Vad bra ni har en bra relation :)
Skulle dock ändå skaffa en livförsäkring. I min väns fall ville föräldern till det omyndiga barnet vänta med arvet och låta min vän bo kvar i orubbat bo (dvs vänta med arvet tills senare) men överförmyndaren körde över förälderns vilja och krävde utbetalning av arvet direkt. Det gällde alltså en relativt låg summa (drygt 40000) och arvet skulle med största sannolikhet ökat en hel del om man gått på förälderns vilja och väntat med arvet. Nu var summan såpass låt att min vän kunde ta ett lån och lösa ut barnet men hade det varit en högre summa hade huset varit tvungen att läggas ut till försäljning och min vän skulle mitt i sin sorg få flytta från sitt hem.
Så tyvärr hjälper det inte alltid att relationen är bra.
Även vi hade en mkt bra relation med mamman tidigare. Tyvärr ändrades det efter över tio år :/
Man vet heller aldrig hur människor beter sig när det kommer till arv. Jag har sett människor tvinga sin kvarlevande förälder sälja huset de levt i i 60 år för att få ut miljonerna huset numera är värt :/
Så visserligen är det inte roligt att tänka på att ens partner kan gå bort MEN när man får barn är det extra viktigt att trygga framtiden :)