Anonym (panikhej) skrev 2016-06-14 00:12:49 följande:
Ja jag får bara bita ihop om jag sammanfattar er ;)
Jag får jobba med mig själv...
Men blir jätte spänd i hela kroppen i dessa situationer o efter brukar jag vara så himla trött ..
Min mamma har valt bort situationer som dessa då de flesta av barnen (vuxna) samt mamman faktiskt medvetet gör så att hon skall känna sig utanför. Är det så anser jag att du med gott samvete kan tacka nej och inte delta. Min mammas man har förklarat för sina barn varför och de låtsas vara oförstående men de har sagt en del väldigt otrevliga saker samt är extremt selektiva gällande när hon "får" delta.
Så om de medvetet håller dig utanför - välj bort dem Om de däremot välkomnar dig i familjen och känslan enbart sitter hos dig så ja, då får du nog jobba med dig själv :)
Sedan är det naturligtvis ingen som tvingar en att delta i situationer man inte trivs i. Dock kommer det ju i slutändan då göra dig utanför på riktigt, och det får du ju fundera på om du vill eller inte.
Är det viktigt för dig att vara en del av barnens familj - hitta ett sätt att må bra när du gör det. Är det inte så vikt7gast så välj bort dessa situationer och låt mamman och pappan själva ta hela den biten :)