Vill inte vara här när hans dotter är på besök
Jag och min pojkvän har en fantastisk relation. Vi är alltid öppna med varandra och bra på att komma fram till lösningar på problem. Det finns däremot ett dilemma som vi tyvärr inte lyckas lösa och jag hoppas därför kunna få stöd och fasthanda råd från någon som varit i samma situation. Jag ska försöka hålla mig kort.
Min pojkvän och jag träffades för drygt 8 månader sedan. Han har en dotter på snart 5 år från en tidigare relation, själv har jag inte några barn. Hans ex har, sedan hon lämnade min pojkvän, träffat en ny man som hon är förlovad och väntar barn med. Trots detta gör hon allt i sin makt för att separera oss och ta tillbaka kontrollen över min pojkvän. Hon har skrikit i telefonen att jag ska försvinna ut ur deras liv, berättat hur ful folk tycker att jag är, kallar mig Volvo osv. Det är uppenbart att hon är avundsjuk men hennes beteende blev ett praktiskt problem när hon, varje helg vi har hans dotter, försöker förstöra vår dag genom att försvåra överlämningen. Detta har gjort mig obehagligt stressad inför varje gång att jag längre inte känner någon glädje att ha hans dotter här.
Mitt första möte med hans dotter skedde tre månader efter att vi träffats. Jag som själv varit i samma situation som henne med separerade föräldrar försökte göra allt för att hon skulle känna sig bekväm i min närvaro. Med tiden har jag däremot börjat tröttna då jag känner att hon börjat ta till en prinsess-attityd som gör mig ännu mer illa till mods. Jag har givetvis förståelse för att en 5 årings beteende inte är något hon själv kan ta ansvar över. Jag försöker därför gå in och korrigera. Min pojkvän tycker däremot att jag är hård vilket jag kan förstå då han själv, pga. osäkerhet, gör allt för att sin dotter ska tycka om honom. Han tycker inte att vi kan sätta upp regler då vi har henne så sällan (varannan helg + en dag i veckan), medan jag anser att ett barn behöver veta vad som gäller för att kunna känna sig trygg. Han tycker däremot att jag ska lämna över föräldraskapet åt honom och låta honom vara den som säger till. Det får mig däremot att känna mig som tredje hjulet och jag är rädd att hans dotter inte kommer att hysa någon respekt för mig i framtiden.
Vi har haft denna diskussion flera gånger och verkar inte kunna komma fram till en lösning. Detta får mig att helst vilja lämna rummet när hans dotter är här vilket jag inte kan då vi fortfarande bor i en etta. Jag har försökt intala mig själv och honom att saker kommer att bli bättre bara man ger det tid och att det kanske är okej att jag och hans dotter inte kan knyta an till varandra. Detta gör givetvis min pojkvän väldigt ledsen och jag är orolig att det kommer påverka vårt förhållande.
Jag hoppas att det finns någon som kanske varit i en liknande situation med facit i hand såhär efteråt och som kan ge oss lite stöd.