• anna anonym

Vill inte vara här när hans dotter är på besök

Jag och min pojkvän har en fantastisk relation. Vi är alltid öppna med varandra och bra på att komma fram till lösningar på problem. Det finns däremot ett dilemma som vi tyvärr inte lyckas lösa och jag hoppas därför kunna få stöd och fasthanda råd från någon som varit i samma situation. Jag ska försöka hålla mig kort. 

Min pojkvän och jag träffades för drygt 8 månader sedan. Han har en dotter på snart 5 år från en tidigare relation, själv har jag inte några barn. Hans ex har, sedan hon lämnade min pojkvän, träffat en ny man som hon är förlovad och väntar barn med. Trots detta gör hon allt i sin makt för att separera oss och ta tillbaka kontrollen över min pojkvän. Hon har skrikit i telefonen att jag ska försvinna ut ur deras liv, berättat hur ful folk tycker att jag är, kallar mig Volvo osv. Det är uppenbart att hon är avundsjuk men hennes beteende blev ett praktiskt problem när hon, varje helg vi har hans dotter, försöker förstöra vår dag genom att försvåra överlämningen. Detta har gjort mig obehagligt stressad inför varje gång att jag längre inte känner någon glädje att ha hans dotter här.  

Mitt första möte med hans dotter skedde tre månader efter att vi träffats. Jag som själv varit i samma situation som henne med separerade föräldrar försökte göra allt för att hon skulle känna sig bekväm i min närvaro. Med tiden har jag däremot börjat tröttna då jag känner att hon börjat ta till en prinsess-attityd som gör mig ännu mer illa till mods. Jag har givetvis förståelse för att en 5 årings beteende inte är något hon själv kan ta ansvar över. Jag försöker därför gå in och korrigera. Min pojkvän tycker däremot att jag är hård vilket jag kan förstå då han själv, pga. osäkerhet, gör allt för att sin dotter ska tycka om honom. Han tycker inte att vi kan sätta upp regler då vi har henne så sällan (varannan helg + en dag i veckan), medan jag anser att ett barn behöver veta vad som gäller för att kunna känna sig trygg. Han tycker däremot att jag ska lämna över föräldraskapet åt honom och låta honom vara den som säger till. Det får mig däremot att känna mig som tredje hjulet och jag är rädd att hans dotter inte kommer att hysa någon respekt för mig i framtiden. 

Vi har haft denna diskussion flera gånger och verkar inte kunna komma fram till en lösning. Detta får mig att helst vilja lämna rummet när hans dotter är här vilket jag inte kan då vi fortfarande bor i en etta. Jag har försökt intala mig själv och honom att saker kommer att bli bättre bara man ger det tid och att det kanske är okej att jag och hans dotter inte kan knyta an till varandra. Detta gör givetvis min pojkvän väldigt ledsen och jag är orolig att det kommer påverka vårt förhållande. 

Jag hoppas att det finns någon som kanske varit i en liknande situation med facit i hand såhär efteråt och som kan ge oss lite stöd. 

• Svar på tråden Vill inte vara här när hans dotter är på besök
  • anna anonym
    smulpaj01 skrev 2016-06-09 13:39:38 följande:
    Håller med! Helt galet hur en del folk beter sig!

Säger inget när det gäller mamman eftersom det inte står hur länge sedan separationen skedde vad jag kan se? Dom kanske har varit ett par i 4 år innan graviditeten?!

Men Ts och pappan bör omgående separera och Ts bör backa totalt från allt vad gäller flickan!

I annat fall är deras relation med största sannolikhet dödsdömt!

Men kan tänka mig att Ts kämpar för att bli gravid snarast, helst igår?!
    Jag bad endast om råd i en jobbig situation som jag och min pojkvän vill lösa på bästa sätt. Dom separerade för 1 1/2 år sen då hans exfru bad honom att flytta ut. Min pojkvän hade inga planer på att träffa någon när vi träffades utan hade personligen bestämt sig att vänta några år med att skaffa en ny partner då han hade varit i ett väldigt dåligt förhållande. Hans ex däremot är den som träffade en ny partner snabbt och blev gravid inom ett år. Jag själv har inga planer på att bli gravid på flera år utan det får komma naturligt längre fram.

Anledningen till att vi bor ihop är utav praktiska skäl då vi inte bor i samma stad tekniskt sett. Jag pluggar på annat håll och har därför pendlat under veckorna men alltid varit här 4 dagar i veckan. På så sätt var det även oundvikligt för oss att vänta med att introducera mig för hans dotter eftersom att vi båda var här samtidigt. 

Jag tycker det är mycket tråkigt att du dömer mig när jag ser mig om för att få hjälp med att lösa mitt problem. Det enda jag bad om hjälp var handfasta tips för att göra vår vardag enklare och inga andra elaka kommentarer. 
  • anna anonym
    Anonym (ensamma mamman) skrev 2016-06-09 13:48:16 följande:

Läste en gång till och såg att ni knappt känner varann än  
    Håller med övriga om att det gåt alldeles för fort och att era problem förmodligen har med det att göra. Försök sova hos kompisar de helger hon är hos sin pappa så att de har en chans att få ordning på sin relation. 
    Att bygga upp en relation och en känslomässig koppling med ett femårigt barn i sorg kan ta flera år, det är galet att tro att du skulle lyckats med det på mindre än ett halvår!
    Om jag var du skulle jag kraftigt ifrågasätta varför pappan ville flytta ihop så snabbt, låter som att han ville ha en hushållerska mer än en flickvän.
    Backa!

Att vi flyttade ihop var av praktiska skäl. Vi bor tekniskt sett inte i samma stad men har alltid velat vara tillsammans sedan vi träffades första gången. Jag har därför spenderat fyra dagar i veckan här och rest varje vecka till det stället jag pluggar. På så sätt var det oundvikligt att inte introducera henne i ett relativt tidigt stadium.
  • anna anonym
    Anonym (Va?) skrev 2016-06-09 13:13:16 följande:

Inte alls konstigt att barnet har det jättejobbigt med dig. Hon känner inte dig och det har gått alldeles på tok för fort!

Flytta isär och dejta nåt år och bo sedan eventuellt tillsammans i ett boende där ni alla tre får plats!

Stackars barn!

Anledningen till att vi bor ihop är av praktiska skäl. Jag studerar på annan ort och är här 4 dagar i veckan. Jag har därför inte råd med ett ytterligare boende här. På så sätt har det varit oundvikligt att inte bo tillsammans. För hans barn så har det däremot inte varit något problem med att vi bor litet utan hon har snarare tyckt att det varit mysigt att vi sovit i samma rum. Givetvis har hon egen säng. Det är snarare jag som tyckt att det varit överväldigande och bad därför om handfasta råd för att lösa situationen utan att vi ska behöva flytta isär.
  • sextiotalist
    anna anonym skrev 2016-06-09 14:05:36 följande:
    Jag bad endast om råd i en jobbig situation som jag och min pojkvän vill lösa på bästa sätt. Dom separerade för 1 1/2 år sen då hans exfru bad honom att flytta ut. Min pojkvän hade inga planer på att träffa någon när vi träffades utan hade personligen bestämt sig att vänta några år med att skaffa en ny partner då han hade varit i ett väldigt dåligt förhållande. Hans ex däremot är den som träffade en ny partner snabbt och blev gravid inom ett år. Jag själv har inga planer på att bli gravid på flera år utan det får komma naturligt längre fram.

Anledningen till att vi bor ihop är utav praktiska skäl då vi inte bor i samma stad tekniskt sett. Jag pluggar på annat håll och har därför pendlat under veckorna men alltid varit här 4 dagar i veckan. På så sätt var det även oundvikligt för oss att vänta med att introducera mig för hans dotter eftersom att vi båda var här samtidigt. 

Jag tycker det är mycket tråkigt att du dömer mig när jag ser mig om för att få hjälp med att lösa mitt problem. Det enda jag bad om hjälp var handfasta tips för att göra vår vardag enklare och inga andra elaka kommentarer. 
    Vi dömer dig inte, men vi påpekar att det har gått för snabbt fram. Min sambo och jag bodde också långt ifrån varandra (8 mil) men vi var ändå noga med att inte gå för snabbt fram.
    Vi sågs när han inte hade barnen och när det hade gått nästan ett halvår så fick vi träffas första gången och när han hade dom under helgerna, så var jag där en dag i början.
    Det är din kille som gör mest fel, han ska inte ens tänka tanken att du ska sköta delar av det vardagliga, utan han ska sköta den biten och det enda du och flickan ska göra är att umgås och lära känna varandra, hitta på roliga saker ihop och ha det mysigt.
  • Anonym (aaaaaaaaaaaaåpl)

Det HAR gått fort, det kan vara en orsak till att flickan är som hon är. Därför skriver så många av oss om den biten.

Kanske måste ni backa och ta det lugnare ett tag, men främst tror jag det handlar om att ni kommer fram till en gemensam ståndpunkt som ni kan stå för båda två.

Då blir det stabilitet för flickan, enklare för dig att veta hur du ska förhålla dig och enklare för honom.
    Leta också med ljus och lykta efter större boende så att det finns en plats att dra sig undan på och vara ensam en stund.

Jag har också läst att man får räkna med att det tar två år innan alla i en nyfamilj, mixfamilj, bonusfamilj eller vad man vill kalla det, hittar sina respektive platser och känner sig trygga och säkra på sin plats.

• smulpaj01
    anna anonym skrev 2016-06-09 14:05:36 följande:

Du har fått ett handfast råd av flera i tråden!

Separera och träffas barnfri tid ett tag framöver! Det är den ENDA lösningen!
  • Anonym (aaaaaaaaaaaaåpl)
    smulpaj01 skrev 2016-06-09 14:44:38 följande:
    Du har fått ett handfast råd av flera i tråden!

Separera och träffas barnfri tid ett tag framöver! Det är den ENDA lösningen!
    Nej, det är det inte. Måhända den bästa, men inte den enda.
  • Bibbidi
    Anonym (Va?) skrev 2016-06-09 11:23:55 följande:

Du har träffat dottern ca 10 ggr och är HELT NY i förhållandet med pappan, självklart ska du inte "gå in och korrigera" någonting!

Det är inte ditt barn!

Du kan korrigera dina egna ungar om du får några nån dag, men låt pappan sköta fostran av sitt barn!

Backa!

Fast det beror väl lite på vad barnet ifråga gör? Om den tex kastar mat på golvet så måste man ju säga till, om den säger någonting otrevligt/är otrevlig osv. Där tycker jag att man tar ett vuxenansvar och säger till, även om det inte är ens eget barn (annars gör man barnet en björntjänst om den har en förälder som själv är för mesig för att säga till).

Annat som läggtider, om den vill kolla på tv, vad den ska äta, kläder att ha på sig, skjuts hit och dit osv osv kan man ju lämna till den riktiga föräldern.
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Anonym (Nytt?)

Sen skulle jag personligen aldrig kunna tänka mig en relation med en karl som inte vill vara mer med sitt barn... i vissa fall finns det en förklaring som faktiskt håller men oftast inte. Det tycks också vara dessa "helgpappor" som släpper mest ansvar på en ny partner.
    Alltså inte helt vuxna människor med dålig förmåga att knyta an eller förstå andras känsloliv..

• Mrs Moneybags
    anna anonym skrev 2016-06-09 14:10:16 följande:
    Att vi flyttade ihop var av praktiska skäl. Vi bor tekniskt sett inte i samma stad men har alltid velat vara tillsammans sedan vi träffades första gången. Jag har därför spenderat fyra dagar i veckan här och rest varje vecka till det stället jag pluggar. På så sätt var det oundvikligt att inte introducera henne i ett relativt tidigt stadium.
    Det är aldrig oundvikligt att introducera barn i ett tidigt stadium. Det är barnets pappa i det här fallet som ska ge ert förhållande tid att mogna innan barnet får ytterligare en ny vuxen i sitt liv som hon ska förhålla sig till.

Du har egentligen inte gjort något fel - du är inte mamma till barnet. Det är pappan som har den största skulden för att läget är som det är. Han ska inte delegera föräldrauppgifter till dig i det här stadiet. Han ska själv ta ansvar för sin dotter när det gäller bad, kamning, läggning osv. Du är inte hans barnpassare. 
  • Mrs Moneybags
    anna anonym skrev 2016-06-09 14:10:16 följande:
    Det är aldrig oundvikligt att introducera barn i ett tidigt stadium. Det är barnets pappa i det här fallet som ska ge ert förhållande tid att mogna innan barnet får ytterligare en ny vuxen i sitt liv som hon ska förhålla sig till.

Du har egentligen inte gjort något fel - du är inte mamma till barnet. Det är pappan som har den största skulden för att läget är som det är. Han ska inte delegera föräldrauppgifter till dig i det här stadiet. Han ska själv ta ansvar för sin dotter när det gäller bad, kamning, läggning osv. Du är inte hans barnpassare. 
  • Physalis

Det är påggrund av sån här man INTE ska flytta in med någon så snabbt, speciellt inte när det finns barn inblandat.

Ni två känner knappt varandra, ni är fortfarande nykära och ser inte varandra med nyktra ögon, barnet ska inte behöva bo ihop med en främling, du har inte sett hur han är som förälder innan du flyttade in (vilket är en ganska viktig grej om han är förälder).

Nu står ni där i en etta, ett litet barn som hamnar i kläm, en kvinna utan barn som försöker uppfostra ett främmande barn, en pappa som vill ha en nanny och själv vara lekfarbror.

Flytta ut även om ni får ses sällan. Flickan ska inte behöva ta smällen för att du och pappan vill träffas ofta för att ni är nykära, ni får faktiskt ta hänsyn till henne.

• sextiotalist
    Anonym (Nytt?) skrev 2016-06-09 15:15:36 följande:

Sen skulle jag personligen aldrig kunna tänka mig en relation med en karl som inte vill vara mer med sitt barn... i vissa fall finns det en förklaring som faktiskt håller men oftast inte. Det tycks också vara dessa "helgpappor" som släpper mest ansvar på en ny partner.

Alltså inte helt vuxna människor med dålig förmåga att knyta an eller förstå andras känsloliv..

Vet många bra orsaker till att det kan bli vh. Praktiska bla. Min sambo var förresten en sk vh-pappa och släppte inte sitt föräldraskap. Jag har fått en annan uppfattning att det är pappor som gärna har sina barn vv när de har en partner men är de singlar så är det vh som gäller
  • Alessia
    anna anonym skrev 2016-06-09 12:08:09 följande:

Tack för snabbt svar!
    Ja vi bor ihop i hans nuvarande lägenhet. Jag förstår hur du menar och jag önskar givetvis att vi kunde ha det så. Jag anser däremot inte att det ena behöver utesluta det andra utan att man kan ha roligt tillsammans men att det inte gör ont att bli tillsagd av en vuxen när man beter sig illa, det antar jag att hon även blir på dagis. 

Min pojkvän vill gärna att jag hjälper till med det praktiska kring henne dvs. att göra ordning henne för kvällen, morgonen, duscha, fixa håret, laga mat etc. Jag hjälper gärna till men känner då att jag måste få något tillbaka dvs. åtminstone en rätt att hantera just den situationen och säga ifrån om hon försöker dominera mig. 

Det är en svår situation som är laddat med mycket känslor. Min pojkvän och jag är vanligtvis så bra på att lösa problem men när det kommer till det här ämnet så känns det som att han tar henne i försvar, när det inte är meningen från min sida att rikta någon kritik mot henne.

Jag känner att vi måste komma fram till någon överenskommelse på något sätt för såhär kan vi inte ha det. Är det för dramatiskt att frånsäga mig dessa praktiska uppgifter och låta honom köra föräldraskapet fullt ut? 

Din sambo vill gärna ha hjälp med praktiska ting runt hans barn, men du får inte ha synpunkter på hur flickan beter sig eller hur du tycker att ni gemensamt ska skapa en struktur och goda vanor hos flickan hemma hos er.
    Läge för konflikter alltså. Låt pappan sköta allt runt dottern och se hans föräldradagar som egentid för bara dig och undvik att lägga dig i. Umgås med dina vänner, hälsa på din familj, ta långa promenader eller shoppa7fönstershoppa med god lunch eller eftermiddagskaffe på mysigt kafé. Så skulle jag göra. Vill din sambo enbart ha dig som hembiträde när dottern är hos honom - ja då får han ta konsekvenserna av sin uppfattning i denna fråga.

• Kirenaj68
    anna anonym skrev 2016-06-09 10:58:44 följande:

Jag och min pojkvän har en fantastisk relation. Vi är alltid öppna med varandra och bra på att komma fram till lösningar på problem. Det finns däremot ett dilemma som vi tyvärr inte lyckas lösa och jag hoppas därför kunna få stöd och fasthanda råd från någon som varit i samma situation. Jag ska försöka hålla mig kort. 

Min pojkvän och jag träffades för drygt 8 månader sedan. Han har en dotter på snart 5 år från en tidigare relation, själv har jag inte några barn. Hans ex har, sedan hon lämnade min pojkvän, träffat en ny man som hon är förlovad och väntar barn med. Trots detta gör hon allt i sin makt för att separera oss och ta tillbaka kontrollen över min pojkvän. Hon har skrikit i telefonen att jag ska försvinna ut ur deras liv, berättat hur ful folk tycker att jag är, kallar mig Volvo osv. Det är uppenbart att hon är avundsjuk men hennes beteende blev ett praktiskt problem när hon, varje helg vi har hans dotter, försöker förstöra vår dag genom att försvåra överlämningen. Detta har gjort mig obehagligt stressad inför varje gång att jag längre inte känner någon glädje att ha hans dotter här.  

Mitt första möte med hans dotter skedde tre månader efter att vi träffats. Jag som själv varit i samma situation som henne med separerade föräldrar försökte göra allt för att hon skulle känna sig bekväm i min närvaro. Med tiden har jag däremot börjat tröttna då jag känner att hon börjat ta till en prinsess-attityd som gör mig ännu mer illa till mods. Jag har givetvis förståelse för att en 5 årings beteende inte är något hon själv kan ta ansvar över. Jag försöker därför gå in och korrigera. Min pojkvän tycker däremot att jag är hård vilket jag kan förstå då han själv, pga. osäkerhet, gör allt för att sin dotter ska tycka om honom. Han tycker inte att vi kan sätta upp regler då vi har henne så sällan (varannan helg + en dag i veckan), medan jag anser att ett barn behöver veta vad som gäller för att kunna känna sig trygg. Han tycker däremot att jag ska lämna över föräldraskapet åt honom och låta honom vara den som säger till. Det får mig däremot att känna mig som tredje hjulet och jag är rädd att hans dotter inte kommer att hysa någon respekt för mig i framtiden. 

Vi har haft denna diskussion flera gånger och verkar inte kunna komma fram till en lösning. Detta får mig att helst vilja lämna rummet när hans dotter är här vilket jag inte kan då vi fortfarande bor i en etta. Jag har försökt intala mig själv och honom att saker kommer att bli bättre bara man ger det tid och att det kanske är okej att jag och hans dotter inte kan knyta an till varandra. Detta gör givetvis min pojkvän väldigt ledsen och jag är orolig att det kommer påverka vårt förhållande. 

Jag hoppas att det finns någon som kanske varit i en liknande situation med facit i hand såhär efteråt och som kan ge oss lite stöd. 

Har varit i samma sits och det är en riktigt jobbig sits. Mitt förrförra ex hade en pojke (10 år)  från ett tidigare förhållande och mamman ville gärna att jag hade en uppfostrande roll i hans liv och det hade jag inget emot. Han var en snäll pojke, även om han hade lite attityd ibland. Det var sommarlovstider och han satt inne hela dagarna med sitt TV-spel. Han saknade inte kompisar, men han hade en märklig stolthet som gjorde att det var alltid kompisarna som skulle kontakta honom och inte tvärtom. Hursomhelst. Mamman och jag tyckte att han måste gå ut mera, så vi tre satte oss ner och diskuterade saken och vi kom fram till att inget TV-spel före kl 1800 under sommarlovet och pojken var lugn med det. Dagen därpå åkte jag iväg i ett ärende och var hemma strax efter lunch och vad får jag se om inte pojken sitta i sitt rum och spela TV-spel. Han hade varit uttråkad för det var så dåligt väder, sa mamman så hon lät honom spela. Visst. Det var mulet ute, men inget regn och hyfsat varmt. Så man kunde ju vara ute. Men några kompisar hade han av tidigare nämnda skäl förstås inte försökt få tag i. När jag sedan frågade mamman "men kom inte vi överens om bla bla bla" så fick jag höra en ramsa typ "överdriv inte din auktoritet bla bla" o.s.v. Jag överdrev inget. Jag ville bara veta vad som gäller. Egentligen. Nåja. Det här var inte sista gången något sådant här hände och pojken var ju inte dummare än att han snabbt lärde sig vilka knappar han skulle trycka på för att få mamman med sig i allt. Till slut tröttnade jag och sa till henne:

Du. Fr.o.m nu får du och pojkens pappa ta hand om pojken själva. Jag finner mig inte i längre att du jämnt och ständigt undergräver min person. Jag kommer att säga åt honom om han gör något fel här hemma, men utöver det tvår jag mina händer i detta nu.

Och det är vad jag tror är det bästa du kan göra, TS. Låt din ryggradslösa sambo och flickans korkade mamma ta hand om flickan själva. Det verkar vara så de vill ha det. Du ska inte banga för att säga ifrån om flickan gör något fel hemma. Oavsett vad pappan säger. Men utöver det får de sköta flickan själva.
    Lycka till
Svar på tråden Vill inte vara här när hans dotter är på besök