• Vanja

Kollega som låtsas vara sjuk..

Hej! Igår ringde min kollega mig och frågade om jag kan tänka mig ta hans pass på lördag kl 15-22 då han ville vara ledig för nån fest lr vad det var.. Jag sa då nej tyvärr då jag redan jobbar 8-15 på lördag och det skulle betyda 14timmars arbetsdag för mig. Jag har två barn hemma som jag gärna vill hinna träffa på lördag plus att jag är gravid och känner att det blir alldeles för slitigt o tungt med en sån lång dag. (Arbetar som personlig assistent). Han sa iaf att det var hel ok och att han förstod. Idag så ringde dom från kontoret och meddelade mig att min kollega inte kommer jobba på lördag för att han är sjuk. Vilket innebär att jag som arbetar passet innan kommer att beordras att stanna kvar nästa pass om ingen annan kan jobba. Jag förstår att jag kan bli beordrad när någon fattas, man kan ju inte lämna farbrorn alldeles ensam. MEN när jag vet så säkert att min kollega inte är sjuk, att han bara vill ut och supa med sina polare så känns det jäkligt surt. Min fråga! Får jag berätta att han inte är sjuk lr är det "fult"? Antar att dom inte kan neka honom att vara hemma då dom inte kan bevisa att han är frisk men vill ändå få fram hur han faktiskt beter sig! (tror inte det är första gången heller) Jag tycker att det är jättefult gjort, hade förstått om det varit nå viktigt han behövde göra men det vet jag ju att det inte är..

• Svar på tråden Kollega som låtsas vara sjuk..
  • Anonym (Jo)
    Grande Rock skrev 2016-06-04 11:46:04 följande:

Övertid är alltid dyrare än ordinarie, just för att övertidsersättning ska betalas ut också.Betala dubbelt för "beordrad" övertid har jag aldrig hört talas om, i vilka kollektivavtal finns det med?

Så var det iaf när jag jobbade inom vården för ett par år sen, kommunalt.
  • Vanja
    viseversa skrev 2016-06-04 10:13:36 följande:

Du menar alltså att du tog hans pass också och detta utan att berätta hur det ligger till? Inte konstigt att du blir utnyttjad. Du säger ju inte ifrån liksom.

Jag förklarade för damen som beordrade mig att jobba hur det låg till men hon sa bara att hon förstår men att jag måste prata med min chef. Hon kunde inget göra. Jag försökte få tag på min chef men hon svarade ej, hade gått för dagen. Hade inte mycket att välja på.
  • Guldbarb

Men varför ringde du inte kollegan när du fick reda på det? Jag hade helt klart ringt och beklagat att stackaren blev sjuk när den hade velat festa...

• Furienna

Kan du verkligen veta säkert att han inte är sjuk? Tänk om du har fel? 

För övrigt håller jag med om att du inte ska behöva arbeta fjorton timmar på en dag. Det är ju inte mänskligt! 

• Zombie von Rymmen
    Anonym (14 timmar!) skrev 2016-06-04 07:47:36 följande:

Men det kan ju inte vara tillåtet att tvinga någon att jobba 14 timmars arbetsdag! Det finns väl ett regelverk, kollektivavtal, fack och allt vad det är. Vi lever ju inte i ett U-land? På mitt jobb får jag inte jobba mer än 9 timmar och om det är arbetsplatsmöte på kvällen så finns det regler kring det om dygnsvila: att jag måste ha fritt si och så många timmar före och efter. 

Beror väl lite på vad man har för yrke. Som lokförare finns ingen direkt bortre gräns för "oplanerad" övertid, men då rör det sig om trafikförseningar. Man får sitta kvar tills man är framme helt enkelt, och ibland kan det bli många timmar ;)
  • Vanja

100% säker kan jag ju såklart inte vara men finner det högst osannolikt att han skulle vara sjuk. Att ringa honom kände jag inte att de kände nånting till, han skulle ju bara neka iaf som sagt. Jag skulle bara bli mer arg. En annan kollega som jag träffade igår så att han även hade frågat honom om han kunde ta passet, o de var inte många timmar innan han sjukskrev sig..

• Pascal
    Anonym (14 timmar!) skrev 2016-06-04 07:47:36 följande:

Men det kan ju inte vara tillåtet att tvinga någon att jobba 14 timmars arbetsdag! Det finns väl ett regelverk, kollektivavtal, fack och allt vad det är. Vi lever ju inte i ett U-land? På mitt jobb får jag inte jobba mer än 9 timmar och om det är arbetsplatsmöte på kvällen så finns det regler kring det om dygnsvila: att jag måste ha fritt si och så många timmar före och efter. 

Jobbar som usk och vi jobbar alltid ett 14-timmarspass varje gång vi jobbar helg så det tror jag nog att man får
  • nevermind

Du kan ju be chefen gå hem till killen och knacka på. Märkligt om han inte är hemma när han är sjuk...

• Söder73

Dubbel lön vid beordrad gäller i allafall där jag jobbar inom landstinget. När jag jobbade på sjukhuset var det vanligt att vi jobbade 14 timmar...

• njursten

Som personlig assistent kan man få jobba dygn.
    Tycker dock det är sanslöst att man får jobba så många timmar i streck. Men men...

• Harvester

Klart du ska tala om det för din chef! Chefen kan ju kräva sjukintyg från första dagen om det finns tveksamheter..

• viseversa
    Vanja skrev 2016-06-04 15:42:13 följande:
    Jag förklarade för damen som beordrade mig att jobba hur det låg till men hon sa bara att hon förstår men att jag måste prata med min chef. Hon kunde inget göra. Jag försökte få tag på min chef men hon svarade ej, hade gått för dagen. Hade inte mycket att välja på.
    Då får du även dubbelt betalt dom extra timmar efter som du blev beordrad att jobba. Hoppas du är medveten om dina rättigheter ts.
  • Fröken Apelsin

Jag hade pratat med chefen direkt, inget snack om saken. I det här läget hade jag inte pratat med kollegan först heller.

• Anonym (Dygnspass)
    njursten skrev 2016-06-04 21:59:26 följande:

Som personlig assistent kan man få jobba dygn.

Tycker dock det är sanslöst att man får jobba så många timmar i streck. Men men...

Jag har också dygnspass i huvudsak- fantastiskt bra! Så smidigt att komma mitt på dagen, jobba, sova, jobba lite till och sen gå hem när en stor del av dagen är kvar. Mycket ledigt och full koll när man är på jobbet. Kanonbra!
  • Vanja

Försökte få tag på min chef men hon hade gått för dagen och stängt av jobbtelefonen. Får ta det på tisdag.

• njursten
    Anonym (Dygnspass) skrev 2016-06-05 07:51:19 följande:
    Jag har också dygnspass i huvudsak- fantastiskt bra! Så smidigt att komma mitt på dagen, jobba, sova, jobba lite till och sen gå hem när en stor del av dagen är kvar. Mycket ledigt och full koll när man är på jobbet. Kanonbra!
    Nu jobbar jag inte som pa längre men gjorde de för några år sen! ;)

Men sannerligen är de olika hur man gillar upplägget :) jag gillade det bara inte
  • njursten
    Anonym (Dygnspass) skrev 2016-06-05 07:51:19 följande:
    Men sant faktiskt. Har inte tänkt på det så faktiskt
  • ventilera mera

Jag skulle inte säga rakt ut till chefen att han inte var sjuk, för skulle han kunna skaka fram ett sjukintyg så är det du som står där och ser illa ut sen. Du vet att han var det, vi andra gör nog det också. Men till 100%? Det gör ju ingen av oss. Just sayin'.

Dock skulle jag nog talat om att vederbörande ringt runt och försökt slippa passet strax innan sjukskrivningen, och är inte chefen helt korkad så lägger hon ju ihop ett och ett själv. 

Och eftersom du ens ställer frågan så antar jag att det är en kollega som du inte bryr dig om du har en taskig relation med sen, det kan ju också spela in.

• Vanja
    ventilera mera skrev 2016-06-05 15:24:24 följande:

Jag skulle inte säga rakt ut till chefen att han inte var sjuk, för skulle han kunna skaka fram ett sjukintyg så är det du som står där och ser illa ut sen. Du vet att han var det, vi andra gör nog det också. Men till 100%? Det gör ju ingen av oss. Just sayin'.

Dock skulle jag nog talat om att vederbörande ringt runt och försökt slippa passet strax innan sjukskrivningen, och är inte chefen helt korkad så lägger hon ju ihop ett och ett själv. 

Och eftersom du ens ställer frågan så antar jag att det är en kollega som du inte bryr dig om du har en taskig relation med sen, det kan ju också spela in.

Får nog göra som du säger, bara lägga fram fakta o låta chefen själv fatta sig en uppfattning..

Nej Kollegan tycker jag varken bu lr bä om. Han har inte jobbat hos oas me tänkte ett halvår och som jag förstått det så kommer han inte bli långvarig, han letar annat.
  • viseversa
    Vanja skrev 2016-06-05 17:49:25 följande:
    Får nog göra som du säger, bara lägga fram fakta o låta chefen själv fatta sig en uppfattning..

Nej Kollegan tycker jag varken bu lr bä om. Han har inte jobbat hos oas me tänkte ett halvår och som jag förstått det så kommer han inte bli långvarig, han letar annat.
    Har du pratat med chefen nu? Och påpekat att du ska ha dubbel lön föd dom timmar du tvingades jobba för din "sjuka" kollega.
Svar på tråden Kollega som låtsas vara sjuk..