• fantasilöst

    Kalas-en kulturfråga?

    Min son är 4 år och ännu har ingen på hans förskola haft kalas medan jag hör hur mina vänners barn är på kalas hos förskolekompisar ofta.

    Min son går på ett mångkulturell förskola. Kan det vara det som påverkar kalasfrekvensen? Eller är barnkalas lika vanligt i alla länder? Är det bara olika från var förskola i vilken ålder kalasen drar igång?

  • Svar på tråden Kalas-en kulturfråga?
  • macumba

    Tror nog att det har med att göra att börjar någon att bjuda in till barnkalas så tar de andra vid. Blir ju som ett glatt och positivt virus. Så börjar en avdelning med kalas tidigt kommer många på den avdelningen igång tidigt etc.

  • Duckan

    Tror det var vid fem som sånt började för vår del. Vi undvek sk kompiskalas så länge det bara gick
    Vi firar dock alltid stort med familj och närmaste vännerna.

    Om det är en mångkulturell fsk kanske en del barn är muslimer och de uppmärksammar inte födelsedagar alls egentligen.

  • Alltannatvarupptaget
    Duckan skrev 2016-06-21 12:47:37 följande:
    Tror det var vid fem som sånt började för vår del. Vi undvek sk kompiskalas så länge det bara gick smile2.gif
    Vi firar dock alltid stort med familj och närmaste vännerna.

    Om det är en mångkulturell fsk kanske en del barn är muslimer och de uppmärksammar inte födelsedagar alls egentligen.
    Varför har du fått för dig att muslimer inte uppmärksamma födelsedagar?? Konstigaste jag hört smile2.gif 
    Mina muslimska vänner firar sina barn på samma sätt som vilka andra som helst i min närhet/krets som inte är muslimer.... Det finns stollar i alla grupper av människor men man behöver inte säga att ALLA är likadana om en beter sig udda...
    fantasilöst skrev 2016-06-01 11:35:06 följande:
    Min son är 4 år och ännu har ingen på hans förskola haft kalas medan jag hör hur mina vänners barn är på kalas hos förskolekompisar ofta.

    Min son går på ett mångkulturell förskola. Kan det vara det som påverkar kalasfrekvensen? Eller är barnkalas lika vanligt i alla länder? Är det bara olika från var förskola i vilken ålder kalasen drar igång?

    TS - Här i kring är det vanligt att man börjar fira efter 4-5års ålder med sina föreskolekompisar... Tror nog det är väldigt individuellt. Bjud så bjuder dom nog tillbaka! :)  
  • Duckan

    Fått för mig? Ptja, min klasskamrat som var troende muslim har talat om det för mig. Att  de firar inte födelsedagar. Grekerna firar inte heller födelsedagar så nämnvärt egentligen utan de kör all in på namnsdagar. Sagt av grekiska klasskamrater.
    Men för all del, tiderna ändras och säkert sånt här också. Det var länge sen jag gick i skolan.

  • Duckan

    Alltid bäst att tillägga att jag känner också muslimer som firar födelsedagar, men det betyder inte alla gör det. Det går åt båda håll de där Alltannatvarupptaget.

  • M A F H H
    Duckan skrev 2016-06-21 13:31:24 följande:

    Fått för mig? Ptja, min klasskamrat som var troende muslim har talat om det för mig. Att  de firar inte födelsedagar. Grekerna firar inte heller födelsedagar så nämnvärt egentligen utan de kör all in på namnsdagar. Sagt av grekiska klasskamrater.
    Men för all del, tiderna ändras och säkert sånt här också. Det var länge sen jag gick i skolan.


    Men du kan ju inte få för dig något av endast ett uttalande.

    Det är främst wahhabiter/salafister som menar att det är förbjudet att fira födelsedagar för att profeten Muhammed inte gjorde det.
    Det är där deras logik brister, profeten gick inte heller i en svensk skola, inte körde han bil eller var inne på internet - innebär inte per automatik att det blir förbjudet för det.

    Din vän är förmodligen en sådan som antingen ser något som otillåtet eller tillåtet, utan att helt enkelt begripa att allt inom religionen inte är svart eller vitt.
    De flesta muslimer anser inte att det är förbjudet att fira födelsedagar.
  • Duckan

    Säkert som ni säger ovan. Det var bara en tanke att de kanske inte firar av religiösa skäl. Inget mer med det. Jag har inte för avsikt att skapa nån debatt i ämnet.

  • Brumma
    Duckan skrev 2016-06-21 13:31:24 följande:

    Fått för mig? Ptja, min klasskamrat som var troende muslim har talat om det för mig. Att  de firar inte födelsedagar. Grekerna firar inte heller födelsedagar så nämnvärt egentligen utan de kör all in på namnsdagar. Sagt av grekiska klasskamrater.

    Men för all del, tiderna ändras och säkert sånt här också. Det var länge sen jag gick i skolan.


    Mina kusiner är muslimer (deras far är troende och en av kusinerna) . Och jodå, de firar födelsedagar.
  • Brumma
    Duckan skrev 2016-06-21 17:50:30 följande:

    Vi har kommit fram till det Brumma. Allt är som det ska.


    Såg det sedan ;)
Svar på tråden Kalas-en kulturfråga?