10-dagar i samband med barns födelse.
Hej!
Jag har en fråga som gäller de 10-dagar i samband med barns födelse, jag hoppas det finns någon där ute som kan svara med rätt information.
Jag ska bli pappa nu i juni/juli, men grejen är att barnets mamma är inte svenska medbörjare och just nu bor hon inte här utan i Ecuador. Jag är svensk medborgare, folkborförd i Sverige och med fastjobb sedan flera år.
Lagen säger att mitt barn är automtisk svensk medborgare eftersom jag är det.
När jag ringde Försäkringskassan idag för att fråga om hur jag anmäler den 10 dagar vid barns födelse sa en killen i telefonen att jag har ingen rätt att begära de 10 dagar, efterson barnet ska inte föddas i Sverige och det har ingen koppling till Sverige.
Är det verkligen så att jag har ingen rättighet att be de 10 dagar?
Jag har bra ekonomi och kan ta flera dagar som semester för att närvara vid min sons födelse, men känner mig verkligen upprörd att i statensögon mitt barn har inga rättigheter trots jag är svensk medborgare, jag jobbar hårt och betalat skatt och aldrig bett för nåt bidrag, och nu som frågar om det som borde vara en mina rättigheter nekas det till mig. Känner mig ledsen och besviken med mitt land.
För mig det handlar inte om pengar utan principer, är det verkligen ingenting man kan göra?
Tack på förhand!!